رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

کمبود خواب کاهش وزن را مختل کند

بیش از یک‌سوم بزرگسالان در ایالات متحده و بریتانیا به دلایل مرتبط با زندگی مدرن مانند استرس، محو شدن مرزهای کار و زندگی یا استفاده بیش از حد از وسایل الکترونیکی به طور منظم خواب کافی ندارند. البته نتایج مطالعات قبلی نیز نشان داده‌ اختلالات خواب می‌تواند باعث بروز انواع مشکلات سلامتی از جمله بیماری‌های قلبی‌ عروقی، دیابت، کلسترول بالا، تصلب شرایین یا چاقی شود.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، اکنون گروه تحقیقاتی به رهبری دانشگاه کپنهاگ دریافته کمبود خواب با کیفیت تلاش افراد برای کاهش وزن پس از رژیم را تضعیف می‌کند و تقریبا ۲ ساعت ورزش شدید در هفته می‌تواند به حفظ خواب بهتر کمک کند.

بیشتر بخوانید:

سرپرست گروه تحقیق در دانشگاه کپنهاگ می‌گوید: تعجب‌آور بود که ببینیم چگونه کاهش وزن در بزرگسالان مبتلا به چاقی باعث بهبود طول مدت و کیفیت خواب در مدت زمان کوتاهی می‌شود و چگونه ورزش حین تلاش برای کاهش وزن باعث بهبود کیفیت خواب خواهد شد.

همچنین جالب بود بزرگسالانی که پس از کاهش وزن به اندازه کافی نمی‌خوابند یا خواب بی‌کیفیت دارند، نسبت به افراد با خواب کافی در حفظ وزن کمتر موفق به نظر می‌رسند.

به منظور بررسی رابطه بین الگوهای خواب و وزن دانشمندان ۱۹۵ بزرگسال ۱۸ تا ۶۵ ساله مبتلا به چاقی را که به مدت ۲ ماه از رژیم غذایی کم‌کالری پیروی کردند و به طور متوسط ۱۲ درصد از وزن بدن خود را از دست دادند را بررسی کردند.

دانشمندان دریافتند که پس از ۲ ماه رژیم کم‌کالری مدت‌زمان و کیفیت خواب در همه شرکت‌کنندگان بهبود یافت. با این حال پس از یک سال شرکت‌کنندگان در گروه ورزش موفق شدند بهبود خواب حاصل از رژیم غذایی کم‌کالری را حفظ کنند.

علاوه بر این کسانی که کمتر از ۶ ساعت در شب می‌خوابیدند یا خواب با کیفیت پایین‌تری در شروع مطالعه داشتند، در زمان پیگیری نسبت به افرادی که بیشتر یا بهتر می‌خوابیدند، وزن بیشتری اضافه کردند.

یکی از محققان این مطالعه گفت: این واقعیت که سلامت خواب به شدت با حفظ کاهش وزن مرتبط بود، مهم است زیرا بسیاری از ما میزان خواب توصیه شده مورد نیاز برای سلامت و عملکرد مطلوب را دریافت نمی‌کنیم و به نظر می‌رسد کاهش وزن با ورزش باعث بهبود خواب شود.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.