یافته های جدید دانشمندان استفاده از داروهای افسردگی را زیر سوال می برد

تحقیقات جدید نشان می‌دهد افسردگی احتمالا بوسیله عدم تعادل شیمیایی در مغز ایجاد نمی‌شود.

به گزارش اینتیتر به نقل از باشگاه خبرنگاران، یک پژوهش که به تازگی انجام شده است، دیدگاه‌ها در زمینه اینکه افسردگی بوسیله عدم تعادل «سروتونین» در مغز ایجاد می‌شود را تغییر می‌دهد؛ مسأله‌ای که می‌تواند استفاده گسترده از دارو‌های ضد افسردگی را زیر سؤال ببرد.

محققان «کالج دانشگاهی لندن» با استفاده از «مرور چتری»، به بررسی تحقیقات کلان گذشته و تحلیل‌های سیستماتیک از رابطه افسردگی با فعالیت سروتونین پرداختند که شامل ده‌ها هزار شرکت کننده می‌شد. مرور چتری به طور نظام‌مند به جمع بندی و ارزشیابی نتایج حاصل از چندین مرور نظام‌مند و یا فراتحلیل‌هایی که پیرامون یک موضوع خاص به عمل آمده اند، می‌پردازد.

این پژوهش که در مجله «روانپزشکی مولکولی «Molecular Psychiatry» منتشر شده، نتیجه گیری کرده است که هیچ مدرک مشخصی که نشان دهد «سطح فعالیت سروتونین» عامل افسردگی افراد است را نشان نمی‌دهد.

سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است که نقشی کلیدی را در کنترل خلق و خو، خواب، گوارش و دیگر عملکرد‌های بدن انجام می‌دهد. سال‌ها عدم تعادل شیمیایی سروتونین به شکلی گسترده به عنوان علت افسردگی در نظر گرفته می‌شد و همین امر سبب استفاده گسترده از دارو‌های ضد افسردگی مانند «مهارکننده‌های بازجذب سروتونین» (SSRIs) می‌شد. محققان می‌گویند این بررسی، اساس استفاده از دارو‌های ضد افسردگی را زیر سوال می‌برد.

پروفسور «جوانا مونکریف» سرپرست این تیم تحقیقاتی در بیانیه‌ای اعلام کرد: ثابت کردن منفی بودن یک چیزی معمولا امری دشوار است؛ اما ما توانستیم با اطمینان بگوییم پس از تحقیقات گسترده‌ای که در پی دهه‌ها انجام شد، هیچ مدرک قانع کننده‌ای وجود ندارد که نشان دهد افسردگی بوسیله ناهنجاری‌های سروتونین – به خصوص در اثر سطح کم یا کاهش فعالیت سروتونین ایجاد می‌شود.

او همچنین می‌گوید: بسیاری از مردم، از دارو‌های ضد افسردگی استفاده می‌کنند؛ چرا که به این باور رسیده اند که افسردگی علت بیوشیمیایی دارد؛ اما این تحقیقات جدید نشان می‌دهد این باوری مبتنی بر مدرک نیست.گفتنی است یافته‌های این محققان در پایگاه مجله نیچر نیز منتشر شده است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.