رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

۱۰ مورد از خنده دارترین و بی معنی ترین قوانین در کشورهای مختلف

افسانه های بسیاری در مورد قانون های مسخره و بی معنی وجود دارد. برای مثال، شاید شما هم شنیده باشید که بر اساس قانونی در ایالت آرکانزاس، تلفظ نادرست واژه آرکانزاس غیرقانونی است.

به گزارش اینتیتر به نقل از روزیاتو، البته این موضوع صحت ندارد. همانند بسیاری از خبرهای نادرست در مورد قوانین، این یکی نیز نتیجه تفسیر نادرست متون حقوقی است. بر اساس قوانین ایالت آرکانزاس، تلفظ صحیح این وازه تعریف شده و می گوید که دیگر تلفظ ها باید تقبیح شوند اما تلفظ نادرست اسم ایالت غیرقانونی و جرم نیست. بسیاری از دیگر قوانین مسخره و بی معنی نیز یا دروغ بوده یا بزرگنمایی هستند. اما قوانینی که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد قوانینی هستند که صحت آن ها تایید شده اند. بدین ترتیب می خواهیم شما را با ۱۰ قانون بی معنی و خنده داری که در برخی از کشورهای جهان وجود دارد آشنا کنیم.

۱- در سال ۲۰۱۳، مقامات هوانوردی سوازیلند اعلام کردند که پرواز جادوگران جاروسوار در ارتفاع بیش از ۱۵۰ متری ممنوع است

این قانون عجیب توسط یک مقام رسمی هوانوردی سوازیلند به نام سابلو دلامینی اعلام شد. این قانون زمانی اعلام شد که سوازیلند قوانین هوانوردی را سختگیرانه تر کرده بود تا پرواز ابزارهای پرواز سنگین تر از هوا را محدود کند. این قانون جدید به دنبال دستگیری یک کارآگاه خصوصی تصویب شد که از هلیکوپتری عروسکی مجهز به دوربین برای عملیات شناسایی استفاده کرده بود. از زبان دلامینی روایت شده است که «جادوگری سوار بر جارو دستی نمی تواند بالاتر از محدوده ۱۵۰ متری پرواز کند». دلیل اینکه از عنوان جادوگران در این قانون این بود که بسیاری از مردم سوازیلند به جادوگری باور دارند، باوری که در میان بسیاری از مردم قاره آفریقا نیز وجود دارد.

۲- در سال ۲۰۱۳، شهر نوکلا در کلرادو قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن هر خانواده باید یک تفنگ داشته باشد

این قانون «قانون حفاظت از خانواده» وجود دارد و به شوخی توسط یکی از اعضای شورای شهر مطرح شده بود. در اوایل سال ۲۰۱۳، این عضو شورا از صحبت های قانونگذاران ایالتی در مورد کنترل سختگیرانه بر خرید و فروش سلاح آزرده شده بود و در واکنش به آن، برای تمسخر آن صحبت ها، قانون الزام داشتن سلاح برای خانواده های شهر نوکلا را مطرح کرد و در کمال ناباوری با واکنش مثبت مردم مواجه شد. بر اساس ادعای این عضو شورای شهر نوکلا، چنین قانونی اعمال نمی شود اما یک بیانیه سیاسی به شمار می آید: «یک جماعت شکارچی و مزرعه دار وجود دارد و همه از قبل اسلحه دارند. این موضوع کم و بیش ایستادگی برای حقوقمان به عنوان مالکان سلاح بود». از ۶ عضو شورای شهر، ۵ نفر از این پیشنهاد قانونی حمایت کرده بودند و تنها کسی که رأی مخالف داد به این خاطر موافقت نکرد که به گفته خودش از اسلحه خوشش نمی آید. با این وجود، استثناهایی در این قانون برای کسانی که به طور مرتب قانون را زیر پا می گذارند، کسانی که مشکل روانی دارند و کسانی که توانایی خرید اسلحه را ندارند نیز در نظر گرفته شده است.

۳- در نیوزیلند قانونی وجود دارد که در هر دبیرستانی باید حدود نیم کیلو اورانیوم و نیم کیلو تاریوم برای انجام آزمایش های هسته ای وجود داشته باشد

نیوزیلند فرهنگ ضد هسته ای بسیار قوی داشته و قوانین سختگیرانه ای در باب مواد هسته ای و رادیواکتیو دارد. برای مثال، این کشور نزدیک شدن کشتی های هسته ای به سواحل این کشور را بر طبق قانون کنترل اسلحه، خلع سلاح و منطقه عاری از مواد هسته ای تصویب شده در سال ۱۹۸۷ ممنوع کرده است. اما قوانین هسته ای نیوزیلند شامل استثناهایی برای تحقیق و آموزش می شود. بخشی از قانون انرژی اتمی نیوزیلند که در سال ۱۹۴۵ تصویب شده می گوید: «هر مدرسه ای در حوزه آموزش متوسطه» می تواند تا یک پوند اورانیوم و تاریوم را در اختیار داشته باشد. علاوه بر این، دانشگاه ها و آزمایشگاه هایی که مجوز دولتی داشته باشند می توانند تا ۲۰ پوند از هر یک از مواد هسته ای فوق داشته باشند.

۴- داشتن خرگوش خانگی در کویینزلند، استرالیا غیرقانونی است مگر اینکه ثابت کنید شعبده باز هستید

استرالیا در طی سال ها، مشکلات جدی با افزایش جمعیت خرگوش ها داشته است. این جانوران اولین بار در قرن هجدهم میلادی به استرالیا آورده شده و به دلیل نداشتن شکارچی طبیعی، در سال ۱۸۶۷ تعداد آن ها به شکل انفجاری افزایش یافت. بدین ترتیب اکنون خرگوش ها ویرانگرترین حیوانات غیربومی در کشور استرالیا هستند که هزینه محیط زیستی و کشاورزی نزدیک به ۱ میلیارد دلار در سال را به این کشور وارد کرده اند. برای حفاظت از مناطق کشاورزی کویینزلند، آن ها حصارهایی مقاوم در برابر خرگوش ها دارند که ۵۵۵ کیلومتر طول دارد. این حصارها باعث می شوند خرگوش ها نتوانند به منطقه ای به وسعت ۲۸۰۰۰ کیلومتر مربع دسترسی نداشته و خرابکاری نکنند. برای خالی از خرگوش نگه داشتن این منطقه، داشتن خرگوش به عنوان حیوان خانگی به شدت غیرقانونی است و جریمه زیر پا گذاشتن این قانون می تواند تا ۴۴۰۰۰ دلار و شش ماه زندان نیز باشد. اما این قانون یک استثنا نیز داشته و آن هم برای اشکال خاص از سرگرمی عمومی مانند نمایش های شعبده بازی و سیرک هاست.

۵- در کره جنوبی همدردی با کره شمالی یا رهبر آن غیرقانونی بوده و حتی انتشار پست های اینترنتی در این مورد نیز مجازات زندان در پی دارد

کره جنوبی قانونی موسوم به «قانون امنیت ملی» دارد که بر اساس آن پشتیبانی از کره شمالی در هر حوزه و به هر شکل و شرایطی جرم است. سال گذشته، یک شهروند ۷۳ ساله بر اساس این قانون به حمایت از کره شمالی متهم شد. دادستان ها گفته بودند که وی با قلمرو کمونیستی کیم جونگ اون همدردی کرده و پروپاگاندای ترویج کننده کمونیسم کره شمالی را ترویج کرده، در حالی که وی ظاهراً حساب توییتری رسمی دولت کره شمالی را دنبال کرده بود. دادگاه رأی داد که این مرد در زمینه ترویج پروپاگاندای کره شمالی گناهکار نیست زیرا هیچ یک از پست های حساب رسمی دولت کره شمالی را بازتوییت نکرده است. با این وجود پیرمرد مذکور کره ای به خاطر تمجید از کره شمالی در وبلاگ شخصی اش به یک سال زندان محکوم گردید. سازمان عفو بین الملل در سال ۲۰۱۲ قانون امنیت ملی کره جنوبی را مورد انتقاد قرار داده بود و گفته بود که دولت کره جنوبی از عبارت ها و جملات بسیار مبهم این قانون برای هدف قرار دادن گاه و بیگاه افراد و سازمان هایی که با سیاست های حکومتی مخالفت می کنند، به ویژه در مورد کره شمالی، استفاده می کند.

۶- در فرانسه می توانید با کسی که مرده است ازدواج کنید

قانونی که اجازه ازدواج با مرده را می دهد در دهه ۱۹۵۰ در فرانسه به تصویب رسید. این رویه به دوران جنگ جهانی دوم باز می گردد زمانی که زنان و دختران با مردانی که در جنگ کشته شده بودند ازدواج می کردند. بر اساس این قانون، همسر زنده باید از رییس جمهور و وزیر قوه قضاییه مجوز بگیرد. به منظور اعتبار بخشیدن به ازدواج با فردی مرده، باید مدارکی ارائه کنید که ثابت کند قبل از مرگ آن فرد برنامه ریزی کرده بودید با او ازداج کنید. برای مثال، در سال ۲۰۰۹، وقتی نامزد یک زن در تصادف خودرو کشته شد، زن مذکور ثابت کرد که تاریخی برای ازدواج با آن مرد در کلیسای محلی تعیین کرده و لباس عروس نیز خریداری کرده بود. بدین ترتیب مجوز ازدواج او با شوهر مرده اش صادر شد. مراسم ازدواج با فرد مرده معمولاً شامل این است که عروس یا داماد زنده کنار عکسی از طرف مقابل ایستاده و پس از خواندن خطبه بله را می گوید اما بخشی از عقدنامه که می گوید «تا زمانی که مرگ ما را از هم جدا کند» توسط عاقد حذف می شود. دولت فرانسه هر ساله صدها درخواست ازدواج با مردگان دریافت می کند که بسیاری از آن ها نیز با موافقت مواجه می شوند.

۷- توناواندا شمالی در نیویورک اخیراً یک قانون ضد اذیت و آزار تصویب کرده که بر اساس آن در صورت زورگویی فرزندان، والدین آن ها به مدت ۱۵ روز به زندان می روند

یک دلیل برای چنین قانونی این است که والدین معمولاً در قبال رفتارهای فرزندانشان محاکمه نمی شوند. آن ها مصونیت اجتماعی دارند، یعنی اینکه شاید جرایم و خسارت مربوط به رفتارهای فرزندانشان را بپردازند اما نه بیشتر. تقریباً اکثر ایالت های آمریکا قوانینی دارند که والدین را به خاطر دردسرسازی ها و خسارت های ایجاد شده توسط فرزندانشان جریمه می کنند. برای مثال، والدین می توانند به دلیل مشارکت در تخلف و قانون شکنی فرزندان یا دادن اجازه به آن ها برای دسترسی به سلاح، به دادگاه فرا خوانده شوند. اما این قانون جدید متفاوت است زیرا می گوید که می تواند والدین را به خاطر زورگویی فرزندانشان به ۱۵ روز زندان و تا ۲۵۰ دلار جریمه محکوم کرد. این قانون بعد از آن تصویب شد که در سال ۲۰۱۵ توسط چندین شهر در ایالت ویسکانسین به کار گرفته شد هر چند در قانون ایالت ویسکانسین خبری از مجازات زندان برای والدین نبود. منتقدان این قانون جدید می گویند که قانون ضد زورگویی نوعی دخالت دولت در امور خانوادگی است و به مشکلاتی که از قبل در خانواده ها وجود دارد دامن می زند.

۸- از آنجایی که اداره راه و ترابری ایالات متحده در سال ۲۰۱۶ وجود گوشی های سامسونگ گلکسی نوت ۷ را در هواپیماها ممنوع کرد، مسافران در صورتی که این گوشی را همراه خود به هواپیما بروند ممکن است با ۱۷۹,۹۳۳ دلار جریمه و ده سال زندان روبرو شوند

خیلی عجیب است که می بینیم سازمان حمل و نقل یک کشور می گوید یک تلفن همراه «ابزاری خطرناک و ممنوعه» است و چنین مجازات های سنگینی برای زیر پا گذاشتن این قانون تصویب می شود. اما وقتی مشکلات ایجاد شده توسط گلکسی نوت ۷ را بفهمید کمی درک این قانون برایتان راحت تر می شود. در سپتامبر ۲۰۱۶، سامسونگ تمامی گوشی های گلکسی نوت ۷ را جمع آوری کرد زیرا باتری لیتیومی آن به شدت داغ شده و منفجر می شد. این کمپانی هزینه های مشتریان را برگردانده و گوشی های بدون مشکل را به آن ها ارائه می کرد. اما در اکتبر همان سال، وقتی تعدادی از نمونه های جایگزین نیز منفجر شدند، سامسونگ به طور کامل تولید و فروش این گوشی ها را متوقف کرد. وزارت راه و ترابری آمریکا نیز از ۱۵ اکتبر همان سال حضور این گوشی ها در پروازهای کشور را ممنوع کرد.

۹- به دلیل نقص در سیستم قضایی چین، افراد ثروتمند می توانند کسی را استخدام کنند تا به جای آن ها محاکمه شود. این فرآیند «دینگ زوی» نام دارد که به معنای «خلافکار جانشین» است

در حالی که عملاً قانونی برای دادن مجوز به فرآیند «دینگ زوی» در چین وجود ندارد اما سیستم قضایی چین شرایط وقوع آن را فراهم کرده است. استاد حقوقی که این قانون را بررسی کرده می گوید: «سیستمی دارید که در واقع اهمیتی به اعتراف غیرواقعی نمی دهد و آن را قانونی می داند». یک دلیل این امر این است که نیروهای پلیس و بازرسان برای حل پرونده ها در مدت زمان معینی به شدت تحت فشارند. دادگاه های چین تنها در کمتر از یک درصد موارد متهم را بیگناه می دانند و به همین دلیل وقتی جانشین خلافکار اصلی به دادگه می رود، بعید است که بیگناهی او اعتراف دروغینش کشف شده یا مورد توجه قرار گیرد. این شرایط باعث شده برخی به این باور برسند که متهمان ثروتمند در پرونده های بزرگ، افرادی را به جای خود استخدام کرده تا به زندان بروند. یک مقام پلیس در چین گفته است که چنین چیزی اصلاً نادر نیست و از اعضای بلند مرتبه مافیا گفته که زیردستانشان را به جای خود انتخاب می کنند تا دوران زندانشان را برای آن ها بگذرانند.

برای مثال در سال ۲۰۱۲ یک مربی رانندگی بدون بیمه یک موتورسوار را در تصادفی کشت و پیش از سر رسیدن پلیس، راننده به یکی از رانندگان تحت آموزش مبلغ ۲۲,۶۰۰ دلار پیشنهاد داد تا جای او را پشت فرمان بگیرد. مرد دیگری به نام گوا رونگوی ۲۵ ساله نیز که معتاد به مواد مخدر بوده و به سرطان خون مبتلاست با این کار برای خودش کسب و کار خوبی راه انداخته است. شرایط جسمی و بیماری او باعث شده بتواند تخفیف مجازت بگیرد و به همین خاطر برای جرائم جزیی زندانی نمی شود. به همین دلیل او توانسته در ۱۷۲ مورد به عنوان خلافکار جانشین وارد عمل شود، جرائمی که بیشتر با مواد مخدر و سلاح مرتبط بوده و برای هر پرونده نیز حدود ۱۳,۰۰۰ دلار گرفته است.

۱۰- دولت آلمان نازی در دهه ۱۹۳۰ قوانین سختگیرانه ای در مورد حیوانات وضع کرد. در بخشی از این قوانین، سلاخی کردن هر حیوانی بدون استفاده از داروهای بیهوش کننده ممنوع بود

چیزی که این قانون را بی معنی و پوچ می کند، دورویی پشت آن بود. در حالی که نازی ها قوانینی سختگیرانه را علیه رنج بی دلیل حیوانات اعمال کرده بودند، جنایات هولناکی در حق بشریت مرتکب شدند. برخی آلمانی هایی که قانون رفاه حیوانات را نقض کرده بودند، به اردوگاه های کار اجباری فرستاده شدند، از جمله ماهیگیری که به تکه تکه کردن یک قورباغه طعمه متهم شده بود. در آن دوران، قوانین حفاظت از حیواناتی که توسط نازی ها تدوین شده بود جامع ترین قوانین جهان در این زمینه بود. آن ها بدرفتاری با حیوانات برای مسائل تحقیقاتی، تولید فیلم، استفاده از سگ ها در شکار و کشتن غیرانسانی حیوانات مزرعه را ممنوع اعلام کرده بودند. برخی از این قوانین بعدها تعدیل شده اما آلمان امروزی نیز قوانین سختگیرانه ای در مورد رفاه حیوانات دارد. در حالی که امتیاز آلمان در این زمینه A اعلام شده، امتیاز ایالات متحده C است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.