رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

۲.۲ میلیون ادعای نادرست کپی رایت علیه ویدیوهای یوتیوب

یوتیوب برای اولین بار در گزارشی اعلام کرده که بیش از ۲.۲ میلیون ویدیو در بازه زمانی ماه ژانویه (دی) تا ژوئن (خرداد) ۲۰۲۱ با ادعای نقض کپی رایت روبرو شده بودند، اما در نهایت این درخواست‌ها نادرست شناخته شدند.

یه گزارش اینتیتر به نقل از دیجیاتو،‌ یوتیوب به‌تازگی گزارشی منتشر کرده که آن را تحت عنوان «گزارش شفافیت کپی رایت» معرفی می‌کند و قرار است هر شش ماه به اشتراک گذاشته شود. این گزارش می‌گوید در نیمه نخست ۲۰۲۱ بیش از ۲.۲ میلیون درخواست نادرست کپی رایت دریافت کرده که معادل کمتر از ۱ درصد از ۷۲۹ میلیون درخواست کپی رایت بوده است. وقتی تولیدکنندگان محتوا این درخواست‌ها را به چالش کشیده‌اند، یوتیوب در ۶۰ درصد موارد با بررسی پرونده به نفع محتواسازان رای داده است.

بر اساس اطلاعات این گزارش، ۹۹ درصد از درخواست‌ها توسط سیستم خودکار یوتیوب موسوم به Content ID صادر شده است. افزون بر این، یوتیوبرها در مجموع نسبت به ۳٫۶۹۸٫۰۱۹ درخواست کپی رایت اعتراض کرده‌اند و در ۴۰ درصد مواقع درخواست آن‌ها رد شده است.

در گزارش شفافیت کپی رایت یوتیوب ذکر شده که هیچ سیستمی بی‌نقص نیست. خطا می‌تواند حتی با وجود اندیشیدن تمهیدات مناسب برای مقابله با سوء استفاده از مکانیزم‌ها به وجود بیاید. با این حال، انتظار می‌رود که سازوکارهای بهتری برای بررسی درخواست‌های کپی رایت در نظر گرفته شود.

اگرچه آمار درخواست‌های نادرست کپی رایت در مقایسه با حجم عظیم بقیه درخواست‌ها بسیار اندک به نظر می‌رسد، اما یوتیوبرها مدت‌هاست نسبت به چگونگی مدیریت این درخواست‌ها انتقاد دارند. درخواست کپی رایت می‌تواند ویدیوها را از دسترس خارج کند، باعث قطع صدا شود یا درآمد آن‌ها را به مدعی اثر بدهد.

«سوزان وجیسکی» مدیرعامل یوتیوب در سال ۲۰۱۹ در پستی در وبلاگ این شرکت گفته بود که انتقادات تولیدکنندگان محتوا را شنیده است. در آن زمان اعلام شد که یوتیوب به دنبال روش‌هایی برای ایجاد تعادل میان حقوق مالکان اثر و محتواسازان خواهد بود.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.