رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

۴۰ درصد از وکیل‌های جوان کشور بیکار هستند

رئیس کانون وکلای دادگستری کشور گفت: ۴۰ درصد از وکلای جوان بیکار هستند، بنابراین ابتدا باید بستر پذیرش وکیل جدید فراهم و فرهنگ جامعه اصلاح شود و سپس تعداد وکلا افزایش یابد.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا، جلیل مالکی روز پنجشنبه در حاشیه انتخابات هیات مدیره کانون وکلای دادگستری استان سمنان گفت: در شرایط فعلی که بستر کار وکالتی در کشور مهیا نیست و مثلا مشورت با وکیل دادگستری مثل بسیاری از کشورها الزامی نشده است و از طرفی فرهنگ وکالت هنوز نهادینه نشده است و مردم اهمیت مشورت با وکیل پیش از هر اقدام حقوقی را نمی‌دانند، تعداد وکلای کشور بیشتر از ظرفیت است و نیازی هم به افزایش تعداد آنان نیست.

وی افزود: امروز در کشور بسیاری از ظرفیت‌های وکالتی و تعقیب دعاوی، از وکلا گرفته شده است.

ضرورت ورود رویکرد عملی به دروس دوره کارشناسی حقوق

رئیس کانون وکلای دادگستری کشور گفت: دروس دانشکده‌های حقوق مبتنی بر سرفصل مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و همه دانشکده‌های حقوق ملزم به رعایت آن هستند، اما این سرفصل‌ها مبتنی بر علوم نظری وکالت است و در دوره کارشناسی تنها دانش نظری یک دانشجوی حقوق تامین می‌شود.

مالکی بیان کرد: در مجموع دانشجوی حقوق بعد از پایان تحصیل در دوه کارشناسی، مهیای ورود به بازار کار نیست و مهارت استفاده از دروس را نیاموخته است.

وی افزود: دانشجویان حقوق پس از دانش‌آموختگی در آزمون کانون‌های وکلای دادگستری، قضاوت و سردفتری شرکت می‌کنند و اگر دانش آنان سطح بالا باشد وارد دوره کارورزی می‌شوند و می‌توانند آموخته های خود را به عمل برسانند و تازه وارد بازار کار شوند.

رئیس کانون وکلای دادگستری کشور گفت: پیشنهاد می‌شود در دوره کارشناسی، دروس عملی به ویژه آیین دادرسی کیفری و آیین دادرسی مدنی و اثبات ادله دعوا عملی‌تر و کاربردی‌تر شود که وکلا بتوانند حتی به عنوان مشاور حقوقی ادارات و یا بانک‌ها زودتر وارد بازار کار شوند.

انتقاد از سیاه‌نمایی‌ها علیه جامعه وکلا

مالکی با ابراز تاسف از قتل یک وکیل در شاهرود بیان کرد: چنین اتفاقاتی ریشه در بعضی سیاه‌نمایی‌ها نسبت به جامعه وکالت دارد.

وی افزود: اینکه خدمات مثبت وکیل‌های دادگستری نادیده گرفته می‌شود و تخلفات تعدادی از وکلا، به همه آنان تعمیم ناروا می‌شود، باعث تعرض به وکلا و حتی اتفاقات تلخی مانند قتل وکیل می‌شود.

رئیس کانون وکلای دادگستری کشور گفت: در چنین موقعیت‌هایی، کمیسیون حمایت و اداره حقوقی کانون وکلای دادگستری وارد می‌شود، در حد توان از خانواده وکیل حمایت می‌کند، در صورت نیاز وکیلی برای دفاع از حقوق آنان در اختارشان قرار می‌دهد و لحظه به لحظه پرونده آنان را پیگیری می‌کند که در حقشان کوتاهی نشود.

تخلفات وکلا ناشی از ازدیاد نابسامانی‌های جامعه

مالکی بیان کرد: دادسرای انتظامی کانون وکلا یکی از فعال‌ترین مجموعه‌های این کانون است که وظیفه رسیدگی به شکایات علیه وکلا را بر عهده دارد.

وی افزود: هر شهروندی که شکایتی علیه یک وکیل داشته باشد می‌تواند به صورت حضوری و یا از طریق سایت آن را مطرح کند و بلافاصله در دادسرای انتظامی کانون وکلا رسیدگی می‌شود.

رئیس کانون وکلای دادگستری کشور گفت: در سال‌ها اخیر آمار تخلفات وکلا به دلیل نابسامانی‌های اجتماع افزایش یافته است اما دادسرای انتظامی کانون وکلا از کنار هیچکدام از این تخلفات بی‌تفاوت نمی‌گذرد و به دقت رسیدگی می‌کند.

استقلال کانون وکلای استان سمنان

مالکی بیان کرد: با توجه به اینکه استان سمنان از جهت تعداد وکلای دادگستری به حد نصاب رسیده است، فرایند انتخابات هیات مدیره کانون وکلای استان سمنان آغاز و اعضای هیات نظارت بر انتخابات انجام شد.

وی با اشاره به استقبال خوب از این انتخابات افزود: بعد از احراز صلاحیت داوطلبان، امروز این انتخاب با حضور هیات عمومی وکلای استان متشکل از وکلای پایه یک برگزار شد و نتیجه آن نیز به زودی بیان می‌شود.

رئیس کانون وکلای دادگستری کشور گفت: بعد از رسیدگی به اعتراضات احتمالی، کانون وکلای دادگستری استان سمنان به طور مستقل تشکیل می‌شود و وکلای استان سمنان که زیر مجموعه کانون مرکزی بودند، زین پس زیر مجموعه کانون وکلای دادگستری استان سمنان خواهند بود.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.