رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

آخرین اخبار از جنگ روسیه و اوکراین در هجدهم اسفند

در این گزارش، آخرین اخبار از جنگ روسیه و اوکراین در هجدهم اسفند به صورت لحظه ای به روز رسانی خواهد شد.

اینتیتر – سحر زمانی؛ در روز چهاردهم از جنگ روسیه و اوکراین به سر می بریم. شب گذشته روسیه با اهداف بشردوستانه، روز چهارشنبه را از ساعت ده صبح در شهرهای خارکف، کی بف، ماریوپل و سومی آتش بس اعلام کرد. زلنسکی، رییس جمهور اوکراین نیز اعلام کرد آمادگی گفتگو با پوتین در خصوص شرایط روسیه برای اتمام جنگ را دارد. اما همچنان خبری از تمایل پوتین برای گفتگوی مستقیم با زلنسکی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

در رابطه تحریم های روسیه، روز گذشته اتفاقات جدیدی رقم خورد و تحریم ها وارد حوزه انرژی شد. در این خصوص کاخ سفید اعلام کرد که بایدن فرمان اجرایی ممنوعیت واردات انرژی از روسیه را امضا کرد.در حالی که کشورهای اروپایی وعده تحریم های جدید علیه روسیه را دادند، اما جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که کشورهای عضو این اتحادیه واردات انرژی از روسیه را ممنوع نمی‌ کنند. تحریم انرژی علیه روسیه، نوسانات قیمتی بسیاری را در آمریکا و اروپا به وجود آورده است. به عنوان مثال روز گذشته قیمت بنزین در آمریکا به بیش از چهار دلار رسید.

شب گذشته اعلام شد که روسیه از جام جهانی ۲۰۲۲ کنار گذاشته شد. فیفا در این رابطه اعلام کرد، تیم ملی روسیه از رقابتهای انتخابی جام جهانی و بازی پلی‌آف برابر لهستان کنار رفت تا جام جهانی ٢٠٢٢ را از دست بدهد. تحریم های روسیه به مک دونالد هم رسیده است و این رستوران خود را در روسیه به‌طور موقت تعطیل می‌کند تمامی شعب خود را به صورت موقت می خواهد در روسیه تعطیل کند.

گفتگوهای سران اتحادیه اروپا و آمریکا حاکی از این است که روسیه می خواهد حملاتش را بیشتر کند. در حالی که اوکراین می گوید پیشروی های روسیه در این کشور به شدت کند شده است.زلنسکی نیز همچنان به انتقاد از اتحادیه اروپا به دلیل عدم حمایت درست آنها از اوکراین در جنگ پرداخته است. در ادامه آخرین اخبار از جنگ روسیه و اوکراین در هجدهم اسفند به صورت لحظه ای به روز رسانی خواهد شد. با ما همراه باشید.

 

تخلیه ۴۰ هزار غیرنظامی از شهرهای محل درگیری در اوکراین

دیوید آراخامیا، عضو تیم مذاکره کننده اوکراینی، اعلام کرد روز چهارشنبه بیش از ۴۰ هزار غیرنظامی شامل زنان و کودکان از سراسر اوکراین تخلیه شدند.

آقای آراکامیا گفت مقامات این کشور برای دور کردن مردم از مناطق درگیری در اطراف شهرهای کی‌یف، خارکیف و ماریوپل در تلاش بوده‌اند.

وی اضافه کرد قرار بوده است شمار افراد تخلیه شده به ۱۰۰ هزار تن برسد، اما به دلیل شرایط جنگی و عدم رعایت آتش‌بس این امر میسر نشده است.

وزارت دفاع روسیه: اوکراین برای استفاده از مواد شیمیایی آماده می‌شود

ژنرال ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت، ممکن است ملی گرایان اوکراینی در حال آماده سازی یک اقدام تحریک آمیز با بکارگیری مواد سمی برای متهم کردن روسیه به استفاده ادعایی از سلاح‌های کیمیایی باشند.‌‌

انگلیس سامانه دفاع هوایی به اوکراین می‌دهد

لیز تراس وزیر امورخارجه انگلیس اعلام کرد که این کشور سامانه دفاع هوایی به اوکراین تحویل خواهد داد

اوکراین: در صورت دریافت تضمین‌های امنیتی حاضر به مذاکره درباره بی‌طرفی هستیم

▫️دفتر ریاست جمهوری اوکراین اعلام کرد این کشور در صورت دریافت تضمین‌های امنیتی [از روسیه و ناتو] حاضر به مذاکره درباره اتخاذ وضعیت بی‌طرفی است.

کی‌یف: روسیه بیمارستان کودکان ماریوپل را ویران کرد

شورای شهر ماریوپل اعلام کرده است که یک بیمارستان کودکان در این شهر محاصره شده، هدف بمباران نیروهای روسی قرار گرفته است.بنابر اعلام مقامات اوکراینی، «بخش زایمان و بخش کودکان» در این حمله هوایی ویران شده است.‌‌

مخالفت احتمالی اتحادیه اروپا با پذیرش سریع اوکراین

پسران و رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا احتمالا به درخواست اوکراین برای پیوستن سریع به این اتحادیه پاسخ مثبت نخواهند داد.

پدر روزهای ابتدایی حمله روسیه به اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری این کشور در نامه‌ای به کمیسیون اروپا خواستار بررسی خارج از نوبت و موافقت فوری با درخواست عضویت کی‌یف در اتحادیه اروپا شد.

پبه گزارش “تاگس‌شاو” در پیش‌نویس بیانیه پایانی نشست آینده سران و رهبران اتحادیه اروپا تنها از کمیسیون این اتحادیه خواسته می‌شود درخواست عضویت اوکراین را ارزیابی کند.

پدر این بیانیه توصیه‌ای در مورد تسریع پروسه بررسی درخواست عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا یا موافقت اصولی با عضویت این کشور در اتحادیه نخواهد شد.

حمله خطرناک به چرنوبیل

ادعای وزارت دفاع روسیه: ملی گرایان اوکراین در یک اقدام تحریک آمیز بسیار خطرناک، به تاسیسات تامین انرژی نیروگاه هسته ای چرنوبیل حمله کردند.

معاون وزیر انرژی فدراسیون روسیه گفت: روسیه با بلاروس برای تامین برق فوری نیروگاه چرنوبیل به توافق رسیده است. تامین برق برای فعالیت سیستم های نظارتی و اطمینان از ایمنی این نیروگاه غیرفعال، ضروری است.

پنتاگون: روسیه ۷۱۰ موشک تاکنون به اوکراین شلیک کرده است

یک مقام وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد روسیه تاکنون ۷۱۰ موشک علیه اوکراین شلیک کرده است و نیروهای روسیه اکنون در خارج از شهر خارکف هستند.

خودداری آلمان از ارسال جنگنده به اوکراین

اولاف شُلتس – صدر اعظم آلمان: برای حل بحران اوکراین به یک راه حل دیپلماتیک نیاز است و برلین هواپیماهای جنگی خود را به اوکراین نخواهد فرستاد.

ما در تلاش هستیم با هماهنگی شرکای بین‌المللی، به راه‌ حل سیاسی دست پیدا کنیم.

آلمان که ریاست دوره ای گروه هفت را برعهده دارد جمعه میزبان نشست مجازی سران عضو این گروه خواهد بود و به خطر افتادن امنیت غذایی و انرژی بر اثر بحران اوکراین را بررسی خواهد کرد.

اوکراین صادرات انواع غلات را ممنوع کرد

به گزارش رویترز، بر اساس مصوبه کابینه اوکراین که امروز (چهارشنبه) منتشر شد، دولت اوکراین صادرات بسیاری از محصولات را تا پایان سال جاری ممنوع کرده است.این محصولات شامل چاودار، جو، گندم سیاه، ارزن، شکر، نمک و گوشت است.‌‌

احتمال تعطیلی سفارت آمریکا در روسیه

سفیر آمریکا در مسکو خطاب به شهروندان آمریکایی گفت: روسیه را همین حالا ترک کنید وگرنه برنامه‌ریزی کنید چطور بدون کمک سفارت‌خانه می‌توانید اینجا بمانید، زیرا دولت روسیه احتمالاً سفارت آمریکا را تعطیل کند.

الجزیره: ارتش روسیه در ۲۰ کیلومتری شرق کی‌یف است

خبرنگار الجزیره: ارتش روسیه کنترل چندین شهرک را به دست گرفته و در ۲۰ کیلومتری شرق کی‌یف است.

برق نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل به طور کامل قطع شده است

شرکت اوکراینی که مدیریت نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل را بر عهده دارد روز چهارشنبه اعلام کرد که منبع برق نیروگاه و تجهیزات ایمنی آن به دلیل اقدامات نظامی روسیه «به طور کامل» قطع شده است. شرکت اوکرنرگو با انتشار مطلبی در فیس‌بوک تصریح کرد که نیروگاه چرنوبیل، محل وقوع بزرگ‌ترین فاجعه هسته ای غیرنظامی در سال ۱۹۸۶، «به دلیل اقدامات نظامی اشغالگرایانه روسیه به طور کامل از شبکه برق قطع شده» و این سایت هسته‌ای منبع تغذیه برق ندارد.»

کی‌ یف: روسیه و اوکراین بر سر امنیت «دالان‌های انسانی» توافق کردند

به گزارش بی بی سی، معاون نخست وزیر اوکراین روز چهارشنبه اعلام کرد که کشورش با مقامات روسیه بر سر تامین امنیت دالان‌های انسانی جهت تخلیه غیرنظامیان از پنج شهر این کشور توافق کردند. ایرینا ورشچوک با اعلام این مطلب یاد آور شد که دو طرف متعهد شده‌اند در اطراف مجموعه‌ای از دالان‌های انسانی آتش‌بس برقرار کنند.

جدایی‌طلبان «دونتسک» از تسلط بر «ولنوواخا» خبر می‌دهند

به گزارش فارس، جدایی‌طلبان دونتسک می‌گویند کنترل کامل شهر ولنوواخا در شرق اوکراین را به دست گرفته‌اند و نیروهای اوکراینی سلاح‌های خود را به زمین گذاشته‌اند.

کی‌یف به جنگجویان خارجی تابعیت اوکراینی اعطا می‌ کند

به گزارش ایرنا، با گذشت ۱۴ روز از جنگ اوکراین، مقامات کی‌یف اعلام کردند به افرادی که داوطلب جنگیدن برای این کشور با روسیه باشند، تابعیت اوکراینی اعطا می‌کند.

انگلیس: آسمان اوکراین در کنترل روسیه نیست

به گزارش ایرنا، وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد: پدافند هوایی اوکراین مانع کنترل آسمان این کشور توسط روسیه شده است.

روسیه به کشورهای کمک‌کننده به اوکراین هشدار داد 

به گزارش ایسنا، دولت روسیه می‌گوید از طریق سفارتخانه‌های خود به کشورهایی که با ارسال سلاح و داوطلب به اوکراین کمک نظامی می‌کنند، پیام‌هایی ارسال کرده و نسبت به عواقب اینگونه اقدامات هشدار داده است.

آژانس: دسترسی به سامانه‌های اطلاعات هسته‌ای «چرنوبیل» را از دست داده‌ایم

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده دسترسی به سامانه‌های اطلاعات هسته‌ای چرنوبیل اوکراین را از دست داده و دیگر اطلاعاتی از این نیروگاه به آژانس منتقل نمی‌شود.

واکنش چین به تحریم نفت و گاز روسیه

به گزارش فارس، وزارت خارجه چین اعلام کرد پکن قاطعانه با تحریم‌های یکجانبه مخالف است چراکه صلح و امنیت را به ارمغان نمی‌آورد.

کمک ۱۳.۶ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین

کنگره آمریکا از دست‌یابی به توافقی در خصوص ارائه کمک به اوکراین و متحدان اروپایی آمریکا به ارزش ۱۳.۶ میلیارد دلار خبر داد.

زلنسکی از آمریکا برای توقف واردات نفت از روسیه تشکر کرد

به گزارش یورونیوز، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از آمریکا برای ممنوع اعلام کردن واردات نفت از روسیه تشکر کرد. او در پیامی ویدیویی که در طول شب منتشر شد گفت: «من شخصاً از رئیس‌جمهور بایدن به خاطر این تصمیم سپاسگزارم. هر یک سنت که به روسیه پرداخت می‌شود به گلوله و موشک تبدیل می‌شود و کشورهای مستقل را هدف می‌گیرد.

ناتو به روسیه هشدار داد

به گزارش مهر، دبیرکل ناتو هشدار داد که مطابق بند ۵ پیمان آتلانتیک شمالی، هرگونه حمله روسیه به محموله‌های تسلیحاتی در حال ارسال به اوکراین، به منزله حمله به ناتو تلقی شده و به تشدید درگیری ها منجر می شود.

البته، انتظار می‌رود که این هشدار فقط درباره محموله‌هایی صدق کند که در مرز کشورهای ناتو، منتظر ورود به اوکراین هستند، اما محموله‌هایی که تحویل کی‌یف شده اند از حملات روسیه در امان نخواهند بود.

وعده بانک جهانی برای کمک به اوکراین تحقق یافت 

به گزارش ایسنا، بانک جهانی ۷۲۳ میلیون دلار معادل ۵۵۱ میلیون پوند وام و کمک‌های بلاعوض برای اوکراین را به دلیل حمله اخیر روسیه تصویب کرد.

وزارت خارجه امریکا: با هرگونه تلاش روسیه برای به دست آوردن منافع بیشتر از توافق هسته‌ای ایران مخالفیم

به گزارش رویترز، ویکتوریا نولاند، معاون وزیر امور خارجه در امور سیاسی در جلسه کمیته روابط خارجی سنا: روسیه به دنبال کسب منافع بیشتر از مشارکت خود در تلاش برای بازگرداندن توافق هسته‌ای ایران است اما موفق نخواهد شد.

فروش ارزهای خارجی در روسیه تعلیق شد

به گزارش ایسنا، بانک مرکزی روسیه فروش ارزهای خارجی را تا ٩ سپتامبر (١٩ شهریور ١۴٠١) تعلیق کرد.

مک‌دونالد ، کوکاکولا و استارباکس هم به فعالیت در روسیه پایان دادند

آنها در اعتراض به حمله روسیه به اوکراین این تصمیم را گرفتند.

کنترل نیروگاه هسته‌ای «زاپوروژیه» به دست روسیه افتاد

به گزارش فارس، روسیه اعلام کرد نیروهای گارد ملی اوکراین که از نیروگاه هسته‌ای در زاپوروژیه نگهبانی می‌کردند، سلاح‌های خود را به زمین گذاشتند و گارد ملی روسیه کنترل آن را به‌دست گرفت.

«وال‌استریت‌ژورنال» هم نوشته ولی‌عهد سعودی و ولی‌عهد ابوظبی از گفت‌وگوی تلفنی با بایدن که قصد داشت درباره وضعیت اوکراین و احتمال افزایش تولید نفت گفت‌وگو کند، خودداری کردند و با پوتین تلفنی گفت‌وگو کردند.

روسیه برای خروج غیرنظامیان از شهرها یک آتش‌بس جدید اعلام کرد

به گزارش بی بی سی، بر اساس گزارش‌های رسانه‌های دولتی روسیه، مسکو آتش‌بس بشردوستانه دیگری را اعلام کرده است تا غیرنظامیان از شهرهایی که مورد هجوم قرار گرفتند فرار کنند. این گذرگاه‌ها مجددا از ساعت ۱۰:۰۰ صبح به وقت محلی برای کی‌یف، چرنیهیف، سومی، خارکیف و ماریوپل راه اندازی می‌شود.

ژاپن واردات نفت را از روسیه تحریم می‌کند

به گزارش فارس، دولت ژاپن اعلام کرده در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین، واردات نفت و فرآورده‌های نفتی را از روسیه ممنوع می‌ کند.

سفر لاوروف به ترکیه؛ وزیران خارجه روسیه و اوکراین دیدار می‌کنند

به گزارش فارس، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد لاوروف برای شرکت در کنفرانس آنتالیا عازم ترکیه شده و قرار است با «دیمیتری کولبا» وزیر خارجه اوکراین نیز دیدار کند.

اوکراین می گوید تخلیه شهر ‘سومی’ با موفقیت کامل شد

کی‌یف می گوید که هر دو مرحله عملیات خارج کردن مردم از شهر سومی (Sumy) در شمال شرقی این کشور اکنون با موفقیت کامل شده است. کیریلو تیموشنکو معاون دفتر ریاست جمهوری اوکراین گفت: “حدود پنج هزار نفر و بیش از هزار وسیله نقلیه خصوصی حالا در جایی امن هستند.”

مدیر سیا: پوتین اول قصد داشت کی‌یف را ظرف دو روز بگیرد

ویلیام برنز، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، می گوید که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای تصرف پایتخت اوکراین در همان دو روز نخست حمله برنامه ریزی کرده بود.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.