آخر هفته چه فیلمی ببینیم؟

یک فیلم کلاسیک با ۱۱ جایزه اسکار، اثر قدیمی و ستایش‌شده‌ی کارگردان پرفروش‌ترین اثر سینمایی روزهای اخیر، Take Shelter با بازی جسیکا چستین و تلاش برای رسیدن به خودشناسی در فیلم Wild.

به گزارش اینتیتر به نقل از زومجی، بسیاری از مواقع متمرکز روی اخبار سینما و تلویزیون و آثار روز هستیم، شاید از گذشته غافل بمانیم. مثلا درحالی‌که جاستین لین صرفا در نگاه برخی از مخاطب‌های جدید به‌عنوان یک کارگردان نه‌چندان حرفه‌ای و صرفا سودبرده از اسم مجموعه سریع و خشن شناخته می‌شود، با نگاهی به اوایل سال ۲۰۰۲ میلادی می‌بینیم که یک فیلم جنایی جالب را در کارنامه دارد. در نتیجه می‌فهمیم که قدم به قدم راه خود را به کارگردانی برخی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمایی هالیوود باز کرده است.

در آن سو وقتی که خیلی‌ها شاید متاسفانه بن-هور را با یک فیلم ضعیف متعلق به چند سال قبل به یاد بیاورند، نگاه به گذشته باعث می‌شود که بدانیم نسخه‌ی اصلی در سال ۱۹۵۹ میلادی چه سروصدای بلندی برای صنعت/هنر سینما به پا کرد؛ ساخته‌ای که به‌لطف نسخه‌ی تصحیح‌شده از لحاظ رنگی برای رسیدن به کیفیت بهتر، امروز نیز می‌توان از آن لذت برد و متوجه جاه‌طلبی اثر در دوران خود شد. در انتهای آخر هفته چه فیلمی ببینیم؟ ۱‍۹۹ زومجی نیز به دو فیلم می‌رسیم که از دور شاید دارای ویژگی پررنگی نباشند. اما هم از نقش‌آفرینی‌های قابل توجهی بهره می‌برند و هم در نوع خود قصه‌های انسانی خوبی برای روایت دارند.

Ben-Hur (1959)

ویلیام وایلر به فیلم Ben-Hur محدود نمی‌شود. اما این درام حماسی طولانی که البته بسیاری از بینندگان موقع تماشای آن گذر زمان را احساس نمی‌کنند، نامزد دریافت ۱۲ اسکار شد و درنهایت ۱۱ جایزه را از آکادمی علوم و هنرهای سینما دریافت کرد. در نتیجه بن هور خواه یا ناخواه تاثیر بسیار زیادی روی شهرت او گذاشت. مراجع مختلف هنری نیز بارها طی ادوار مختلف به ستایش از Ben-Hur پرداخته‌اند.

به دور از همه‌ی این هیاهو، فیلم Ben-Hur راجع به خیانت، دروغ، تهمت و ناجوانمردی است. بعد از آن که دوستی به دشمنی تبدیل شد و کینه‌ها شکل گرفتند، شخصیت برای بازپس‌گیری زندگی خود به سرزمین مادری بازمی‌گردد. در نتیجه با اینکه بخش‌هایی از یک شهر فقط برای این فیلم بازسازی شد و فیلم‌برداری آن بسیار زیاد طول کشید، اثر وایلر پرشده از احساسات انسانی قابل لمس و واقعی بود. البته که نمی‌توان هنر تیم ساخت اثر برای زنده کردن بخشی از تاریخ بدون کامپیوتر را به باد ستایش نگرفت. ولی در انتها فیلم‌هایی چند دهه تا این حد زنده می‌مانند که بتوانند انواع‌واقسام آدم‌ها را با قصه‌گویی معنی‌دار همراه کنند.

Better Luck Tomorrow (2002)

درام جنایی جاستین لین، کارگردان چند فیلم Fast and Furious. این اثر مستقل که به سختی بودجه‌ی مورد نیاز خود را تأمین کرد، نگاه منصفانه‌ای به زندگی بسیاری از نوجوان‌های آسیایی-آمریکایی دارد و نشان می‌دهد که گاهی خلافکاری نه محصول یک تصمیم‌گیری جدی که سرچشمه‌گرفته از هیچ‌وپوچ است. شاید بعضی مواقع بدترین کارها به خاطر بی‌کاری انجام می‌شوند. البته فیلم اصلا و ابدا نگاه شعاری به‌دست‌مایه‌های داستان خود ندارد و مدام شخصیت‌محور باقی می‌ماند. در نتیجه می‌توان آن را باور کرد و از چنین اثری لذت برد؛ یک فیلم ۲۵۰ هزار دلاری که حدودا ۱۵ برابر بودجه‌ی خود فروخت.

بن که همواره در مدرسه موفق بوده است، فقط می‌خواهد دل یک نفر را به‌دست بیاورد. این شاید نخستین دلیلی باشد که او آرام‌آرام به سمتی یک دوستی عجیب با دریک می‌رود و قدم به قدم بیشتر با وی وارد جهان پرخطر خلافکاری می‌شود. اما آن‌چه در ابتدا هیجان‌انگیز و بی‌نقص به نظر می‌رسید، وحشت خود را بیش‌ازپیش به نمایش می‌گذارد و هویت فرعی Better Luck Tomorrow به‌عنوان یک فیلم عاشقانه نیز فقط افزایش‌دهنده‌ی همین ترس است. حالا افرادی که قبلا همه‌چیز داشتند، باید نهایت تلاش خود را به خرج بدهند تا به نابودی کامل نرسند.

Take Shelter (2011)

افرادی که به فیلم‌های استرس‌آور علاقه دارند، احتمالا از یک بار شانس دادن به فیلم Take Shelter با نقش‌آفرینی جسیکا چستین و مایکل شنون پشیمان نخواهند شد. زیرا به‌عنوان اثری بزرگ‌سالانه که المان‌های علمی-تخیلی را هم در قصه‌گویی خود جا داده است، به زیبایی ترس را در وجود کرتیس به تصویر می‌کشد؛ وقتی که او نمی‌داند آیا در حال محافظت از خانواده‌ی خود شده است یا حکم بزرگ‌ترین خطر برای آن‌ها را دارد.

سنگین‌کننده‌ی بار درام فیلم Take Shelter، فقط عشق او نسبت به همسر خود یعنی سامانتا نیست. بلکه آن‌ها دختری با شنوایی ضعیف دارند که در زندگی نسبتا فقیرانه‌ی پدر و مادر خود به خاطر آن‌ها روز و شب‌های خوش را سپری می‌کند. کابوس‌ها از راه می‌رسند و شیرینی پایان‌ناپذیر زندگی آن‌ها را به خظر می‌اندازند. در چنین شرایط عجیبی کارهای مرد برای حفاظت از خانواده‌ی خود او را در نگاه عده‌ای خطرناک جلوه می‌دهد. مگر می‌تواند به کسی توضیح بدهد که به خاطر چند خواب مشغول ساخت پناهگاه شده است؟ آیا اصلا آخرالزمان از راه می‌رسد یا کابوس‌ها بی‌معنا هستند؟ چه بر سر خانواده می‌آید؟ راستی جف نیکولز، نویسنده و کارگردان Take Shelter اکنون مشغول نویسندگی قسمت جدید مجموعه فیلم فیلم ترسناک یک مکان است.

Wild (2014)

یک تراژدی شخصی، یک زن پیاده و یک هزار و یک صد مایل پیاده‌روی؛ مثلث تشکیل‌دهنده‌ی فیلم Wild که در آن شاهد درخشش ریس ویترسپون و حضور افراد شناخته‌شده‌ی دیگر همچون لورا درن هستیم. اما آیا شرل با پشت سر گذاشتن مسیر سخت موفق به نجات دادن خود می‌شود؟ پاسخ هرچه که باشد، حقیقی خواهد بود. زیرا فیلم Wild براساس یک داستان واقعی ساخته شد؛ با اقتباس از کتاب Wild: From Lost to Found on the Pacific Crest Trail به قلم شرل استرید. وظیفه‌ی اقتباس را ژان-مارک ولی، کارگردان فیلم برنده‌ی اسکار Dallas Buyers Club برعهده داشت.

برخلاف بسیاری از آثاری که می‌خواهند به اجبار حضور در جمع‌های مشخص را نجات‌دهنده‌ی فرد و بازگرداننده‌ی او به زندگی بدانند، Wild با احترام به شخصیت اصلی خود موفق به ستودن برخی از ارزش‌های تنهایی می‌شود و در عین حال از ستایش بی‌اندازه‌ی کاراکتر یا سبک زندگی وی می‌پرهیزد. ماجرا راجع به این نیست که او بهترین راه موجود در جهان برای رسیدن به آرامش درونی را یافت. بلکه اتفاقا فیلم‌ساز فریاد می‌زند که شاید او چاره‌ی دیگری نداشت. فیلم Wild یادآور این حقیقت است که اصلا «بهترین راه» وجود ندارد. همه به‌دنبال یک کوره‌راه برای رسیدن به هدف اصلی می‌گردیم و باید به گام زدن افراد درست در مسیرهای درست خود احترام بگذاریم.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.