آسیا را تسخیر کردیم، توقع را بالا نبرید!

رییس فدراسیون فوتبال در حالی که تاکید می‌کند تیم ملی فوتبال ایران تاریخ آسیا را در صعود به جام جهانی فوتبال، تسخیر کرده اما می‌گوید نباید توقع را از این تیم در جام جهانی بالا برد.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، تیم ملی فوتبال ایران پس از پشت سر گذاشتن شرایط بسیار سخت در مرحله مقدماتی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، توانست در مرحله نهایی نیز به بهترین شکل ممکن کار را پشت سر بگذارد و به عنوان اولین تیم آسیایی صعود کننده معرفی شود؛ اتفاقی که به طور حتم با تلاش مضاعف بازیکنان، کادر فنی، حمایت‌های مالی صورت گرفته از سوی دولت و اقدامات فدراسیون فوتبال به دست آمد.

بیشتر بخوانید:

شهاب الدین عزیزی خادم، رییس فدراسیون فوتبال در رابطه با صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و شرایط حضور در جام جهانی اظهارات قابل تاملی را به زبان آورد که پرسش های عدیده‌ای را به همراه دارد.

وی عنوان کرد: «به مدد الهی تسخیر کردیم تاریخ فوتبال آسیا را، هم از نظر رکوردها و هم از نظر ارقامی که وجود داشته و عملا تاریخ موجود جای خود را به تاریخ جدیدی داد در فوتبال آسیا که این امر با رحمت خدا و قدرت لایزال الهی بود. کادر فنی و بازیکنان زحمت کشیدند و تاریخ جدیدی هم در فوتبال آسیا بنا شد و در سال گذشته تیم ملی فوتبال ایران جزء رکوردداران بازی های رسمی در دنیا بود. به زعم من کار خیلی خیلی سخت می‌شود و امیدوارم توقع را بالا نبریم و اول از رسانه‌ها می‌خواهم فضا را ایجاد کنیم. به هر صورت بازی های جام جهانی سختی خاص خود را دارد، بهترین‌های دنیا می‌آیند و تدارک لازم باید دیده شود و فقط صرف بازی‌های جام جهانی نیست. از یک شرایط پیچیده و سخت به یک شرایط سهل رسیده‌ایم اما خواهش می کنم به دوستان هم گفته‌ام که فضا را به این سمت نبرند که توقع را بالا ببرند.

دولت قول‌هایی داده که در این زمینه کمک کند و فوتبال یک مولفه بسیار مهم است برای هم‌گرایی و وحدت ملی در کشور. دوره مقدماتی تجربه بزرگی بود و این تاریخی که بر ما گذشت در یکسال گذشته امیدوارم فضای جدیدی را بر ما ایجاد کند و باعث دستاوردهای جدیدی برای فوتبال ملی کشور شود. تیم ملی فوتبال ایران سریع‌ترین صعود تاریخ در آسیا را داشت و برخی می‌گویند سریع‌ترین صعود تاریخ در ایران، اما سریع‌ترین صعود تاریخ را در آسیا داشته‌ایم که هدیه بزرگی از طرف خدا بوده است.»

به طور حتم حضور قدرتمند تیم ملی فوتبال ایران در سریع‌ترین زمان ممکن مایه افتخار است و باید از تلاش تمامی افرادی که در این مسیر کمک کردند و مایه سربلندی کشور شدند تشکر کرد اما در پس این صعود سریع و تفکر مسئولان فدراسیون فوتبال به منظور حضور در جام جهانی سوال‌های عدیده‌ای وجود دارد که باید نسبت به آن پاسخگو بود.

اگر به قول فدراسیون فوتبال، معتقدیم تاریخ فوتبال آسیا را تسخیر کرده‌ایم باید توقع را نیز از تیم ملی فوتبال ایران بالا ببریم و در ادامه مسیر نیز هم‌چنان به این روند تسخیرآمیز خود ادامه دهیم و شاهد صعود از مرحله گروهی و حذفی رقابت‌های جام جهانی باشیم. نمی‌توان داعیه تسخیر فوتبال آسیا را داشت و دائما در بوق و کرنا کرد اما توقع مردم را در همان سطح رقابت‌های مرحله گروهی جام جهانی نگه داشت!

قطعا صعود تیم ملی فوتبال ایران از مرحله گروهی جام جهانی نیازمند پشتیبانی و حمایت ویژه در مدت زمان باقی مانده است و فدراسیون فوتبال نیز باید در کنار چشم داشت همیشگی به جیب دولت، مطابق با وعده‌های عزیزی خادم در خلق پول در این فدراسیون قبل از تصدی ریاست که تا کنون محقق نشده، باید تمام تلاش خود را در بهبود شرایط و حمایت مالی و معنوی از تیم ملی فوتبال ایران به کار گیرد.

فدراسیون فوتبال نمی‌تواند مدام از نردبان سریع‌ترین صعود تاریخ آسیا به جام جهانی، تسخیر فوتبال آسیا، بنا نهادن تاریخ جدید در فوتبال قاره کهن و مواردی از این دست بالا رود و قله انتظارات مردم و تیم ملی فوتبال ایران را به همین سطح که به طور حتم دستاوردی در فوتبال امروز دنیا به شمار نمی‌رود، محدود کند.

پرسش اصلی این‌جاست که آیا به سریع‌ترین صعود به جام جهانی، جام قهرمانی می‌دهند؟ تا چه حد تفاوت در ماهیت زمان صعود تیم‌های ملی فوتبال به جام جهانی وجود دارد؟ تیم ملی فوتبال ایران سومین صعود پیاپی خود را به جام جهانی فوتبال تجربه می‌کند و در دوره قبلی نیز صعود راحتی را به این مسابقات تجربه کرد اما چرا صحبت‌های فدراسیون نشینان جنبه متفاوتی به خود گرفته است؟

تیم‌های آسیایی نظیر، کره جنوبی، ژاپن و کره شمالی تجربه صعود به مراحل حذفی جام جهانی را در کارنامه دارند و حتی تا مرحله نیمه نهایی نیز پیش رفته‌اند. در عین حال صعود این تیم‌ها به مرحله حذفی برای یک دوره از جام جهانی نیز رخ نداده است که بتوان آن را اتفاقی تلقی کرد اما تیم ملی فوتبال ایران از پنج دوره حضور خود در جام جهانی تا کنون موفق به صعود از مرحله گروهی نشده است و باید منتظر ماند و دید در ششمین حضور خود چه عملکردی را به جای خواهد گذاشت.

این ششمین بار است که تیم‌ملی فوتبال ایران موفق می‌شود به جام جهانی فوتبال صعود کند و پیش‌تر در جام‌های جهانی ۱۹۷۸، ۱۹۹۸، ۲۰۰۶، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ حضور پیدا کرده بود. هم‌چنین صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، سومین صعود پیاپی ملی‌پوشان فوتبال ایران به جام جهانی است.

در نهایت این که اگرعبارات سریع‌ترین صعود به جام جهانی در تاریخ فوتبال آسیا و تسخیر قاره کهن از زبان عوامل فدراسیون فوتبال نمی‌افتد، نباید توقع را از تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی نیز تقلیل داد و به حضور در جام جهانی بسنده کرد، اتفاقی که این‌بار صرفا در فدراسیون عزیزی خادم به دست نیامده و پنج دوره دیگر نیز تیم ملی فوتبال ایران موفق شده در مرحله گروهی جام جهانی حضور یابد و حتی حریفان قدرتمند خود را نیز شکست دهد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.