رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

آغاز مهاجرت پرندگان از زیستگاه‌های شوش

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شوش گفت: با گرم شدن هوا مهاجرت پرندگان از زیستگاه‌های زمستانه در تالاب‌ها و آبگیرهای شهرستان شوش آغاز شد.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا، فیروز حاجی کلی افزود: امسال به دلیل کاهش بارندگی در شمال خوزستان و کم آبی تالاب‌ها و آبگیرها جمعیت کمتری از پرندگان مهاجر به زیستگاه‌های شمال خوزستان و شهرستان شوش مهاجرت کردند.

وی ادامه داد: تغییر شرایط آب و هوایی، کاهش بارندگی همچنین اثرات ناشی از خشکسالی سال‌های گذشته در منطقه شمال خوزستان باعث کاهش مهاجرت پرندگان به زیستگاه‌های این منطقه شد ضمن اینکه پرندگان مهاجر امسال به دلیل گرمای زودرس مهاجرت خود از تالاب‌ها و آبگیرهای شمال خوزستان را زودتر آغاز کردند.

حاجی کلی با بیان اینکه پرندگان مهاجر همه ساله اوایل مهرماه از مناطق سردسیر جهان از جمله سیبری به تالاب‌ها و زیستگاه‌های زمستانی خود در استان خوزستان و شهرستان شوش مهاجرت می‌کنند، گفت: گونه‌هایی از برخی پرندگان مهاجر به دلیل شرایط زیستی منطقه در تالاب‌ها و آبگیرهای شمال خوزستان و شهرستان شوش ساکن شده و مهاجرت نمی‌کنند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شوش با اشاره به پایش تالاب‌ها و آبگیرهای منطقه با مشارکت دامپزشکی شهرستان شوش گفت: تاکنون موردی از آفلوآنزای فوق حاد پردندگان در این منطقه گزارش نشده است ضمن اینکه رصد و پایش منطقه با حضور مشترک ماموران اداره حفاظت محیط زیست و دامپزشکی این شهرستان ادامه دارد.

پرندگان مهاجری که همه ساله با شروع فصل پاییز به تالاب‌ها و آبگیرهای شهرستان شوش مهاجرت می‌کنند بیشتر از خانواده فیلوش، اردک ارده‌ای، اردک سرسبز، اردک نوک پهن، خوتکا، اردک سرحنایی گیلانشاه و اردک تاجدار چنگل نوک سرخ هستند.

همچنین پرندگان شکاری نظیر عقاب شاهی، عقاب صحرایی، سنقرها، سارگپه‌ها و کورکورها نیز برای زمستان گذرانی در تالاب‌های این شهرستان کوچ می‌کنند.

حاشیه رودخانه‌ها، آبگیرها، زهابها، میکروتالاب‌ها و تالاب‌های حوزه شهرستان شوش از جمله کرخه، دز و بامدژ محل زیست گونه‌های مختلف پرندگان بومی و مهاجر هستند.

کوچ پرندگان آبزی و کنارآبزی از نیمه مهرماه از زیستگاه‌های کشورهای آسیای میانه، منطقه سیبری، اروپای شرقی و قزاقستان تا اواخر اسفندماه به تالاب‌ها انجام می‌شود.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.