رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

آنچه می‌خواهید درباره جشنواره موسیقی فجر بدانید

حسن ریاحی، دبیر سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر که پیش از این در دوره‌های نوزدهم تا بیست و یکم و همچنین دوره‌های بیست و ششم تا سی و یکم، دبیری این رویداد هنری را عهده دار بوده است، در گفت‌وگویی به پرسش هایی درباره جزییات برگزاری این دوره از جشنواره که به دلیل شرایط کرونا به صورت مجازی برگزار می شود، پاسخ داد.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، ریاحی در ابتدای این گفت‌وگو درباره برگزاری مجازی این رویداد و مشکلات و چالش‌های احتمالی، گفت: امسال شرایطِ متفاوتی را تجربه کردیم و همه حوزه‌ها از شیوع ویروس کرونا تأثیر گرفته است. دبیری جشنواره را پذیرفتم؛ به هر حال از شرایط آگاه بودم. خوشبختانه جشنواره با استقبال نسبتاً خوبی مواجه شد.

این آهنگساز ادامه داد: قطعاً جشنواره موسیقی فجر در این دوره، متفاوت از همه دوره‌های قبل است؛ چون در موقعیت متمایز قرار داریم. اما هم در بخش اجراها، هم در بخش رقابتی جشنواره که آلبوم‌های دو سال اخیر، ارزیابی می شود، استقبال، خوب بود. امسال، نخستین تجربه جشنواه موسیقی فجر به صورت مجازی است؛ البته اجرای آنلاین در جشنواره‌ها و رویدادهایی مانند جشنواره موسیقی جوان و جشنواره موسیقی نواحی، تجربه شده است و این شرایط، فرصتی است تا هنرمندان و گروه هایی امکان اجرا داشته باشند و آلبوم‌های موسیقی نیز ارزیابی و انتخاب شود. قطعاً مسائل و چالش‌هایی وجود دارد و مخاطبان که بخش مهمی در جریان هنر هستند، نمی‌توانند در سالن‌ها حضور داشته باشند، اما فضای مجازی نیز بالقوه این امکان را دارد که طیف گسترده‌تری، امکان تماشای اجراها را داشته باشند.

اجراهای جشنواره موسیقی مجازی و رایگان هستند

ریاحی در پاسخ به اینکه از چه زمانی به این نتیجه رسیدند که جشنواره موسیقی فجر را مجازی برگزاری کنند؟ پاسخ داد: با توجه به شرایط، ابتدا در ستاد جشنواره مطرح شد که بخش عمده اجراها به صورت مجازی باشد و چند اجرای محدود با حضورِ درصد کمی از مخاطبان برگزار شود اما در نهایت تصمیم گرفتیم که همه اجراها به صورت مجازی پخش شود. درواقع تمام اجراها ضبط می‌شود و در روزهای جشنواره پخش می‌شود. در طول جشنواره اجراهای آنلاینی که همزمان با اجرا پخش شود نداریم و اجراها با رعایت پروتکل های بهداشتی ضبط می‌شود.

همچنین از او سوال کردیم که آیا این امکان وجود نداشت که جشنواره موسیقی فجر همانند جشنواره‌های فیلم و تئاتر حضوری برگزار شود؟ بیان کرد: چنانکه اشاره کردم ابتدا چنین طرحی مورد نظر بود که تعدادی از اجراها با حضور محدود مخاطبان برگزار شود و بیشتر اجراها در فضای مجازی پخش شود اما در نهایت با توجه به شرایط و اولویت سلامتی هنرمندان و مردم، پخش اجراها به صورت مجازی و رایگان، نهایی شد.

رقابت بین آلبوم‌های موسیقی است

او درباره بخش رقابتی و خصوصا اجراهای پاپ جشنواره سی و ششم عنوان کرد: بخش رقابتی جشنواره، فقط در حوزه آلبوم‌های موسیقی است. اجرای گروه‌ها در جشنواره، غیررقابتی است و در بخش رقابتی، فقط آلبوم‌های موسیقی دو سال اخیر، ارزیابی می‌شوند. در بخش رقابتی هیات انتخاب، آثار ارسال شده را ارزیابی کرده و در مراسم اختتامیه جشنواره، برگزیدگان آلبوم‌های موسیقی را معرفی و جایزه باربد را اعطاء می کند.

فکر می کنم استقبال به نسبت شرایط، خوب باشد

در ایام کرونا بخش هنر و خصوصا اهالی موسیقی به شدت آسیب دیدند. به همین منظور از ریاحی پرسیدیم که آیا برای هنرمندانی که در جشنواره مشارکت می‌کنند، تشویق‌های حمایتی در نظر گرفته می‌شود؟ گفت: جشنواره موسیقی فجر در این شرایط، امکانی برای اجرای گروه‌های موسیقی است. با توجه به اینکه حدود یک سال است اجراهای موسیقی را نداریم و امکان حضور مخاطبان و علاقه‌مندان در سالن‌ها گرفته شده است، این جشنواره فرصتی است تا گروه‌ها، هرچند بدون حضور مخاطبان روی صحنه بروند. حمایتی هم در حد امکان برای اجرای گروه‌ها از سوی جشنواره انجام می‌شود.

«پیش بینی شما از میزان استقبال مردم از جشنواره مجازی موسیقی چگونه است؟» دبیر جشنواره موسیقی فجر پاسخ داد: فضای مجازی بالقوه این امکان را دارد که مخاطبان گستره‌ای از یک اجرا یا برنامه دیدن کنند، اما حال و هوای حضور مخاطبان در سالن کنسرت متفاوت با فضای مجازی است. با این حال فکر می‌کنم استقبال به نسبت شرایط، خوب باشد و از تعداد مخاطبان اجراها در صورتی که مردم می‌توانستند به جشنواره بیایند، بیشتر باشد.

او درباره استقبال هنرمندان از این جشنواره اظهار کرد: با توجه به اینکه امسال شرایط متفاوت است، استقبال در بخش فراخوان برای حضور گروه‌ها در جشنواره و همچنین در بخش رقابتی یعنی آلبوم‌های موسیقی خوب بود. اعضای هیات انتخاب آثار و گروه‌ها تعدادی از گروه‌ها را از بین گروه‌هایی که در فراخوان ثبت نام کرده بودند انتخاب کردیم و گروه‌هایی نیز با پیشنهاد هیات انتخاب برای اجرا در جشنواره انتخاب شد.

بخش بین‌الملل شرایط متفاوتی دارد

ریاحی همچنین درباره گروه‌های بین الملل که قرار است اجرای آنها به صورت ضبط شده در جریان جشنواره پخش شود، بیان کرد: به هرحال با توجه به شیوع بیماری کرونا در جهان و محدودیت‌هایی که در تعامل و رفت و آمدها ایجاد شده است، بخش بین الملل جشنواره نیز شرایط متفاوتی دارد. با همه مسایل و با تعامل و مذاکراتی که کمیته بین الملل جشنواره انجام داد، شش اجرا از هنرمندان دیگر کشورها را در این دوره از جشنواره داریم که این اجراها نیز برای علاقه‌مندان و مخاطبان به شکل مجازی، پخش می‌شود. در واقع در بخش بین الملل هم متناسب با شرایط تعامل برقرار شد و اجراهایی هماهنگ شد. در این بخش شش اجرا از کشورهای اتریش، آلمان، ایتالیا و کوبا حضور دارند. بعضی از اجراها در کشور مبدا ضبط می‌شوند و بعضی از آنها در تهران و در جشنواره پخش می‌شوند.

جشنواره بخش مستقل بانوان ندارد

او در پایان درباره بخش بانوان در جشنواره امسال گفت: بخش مستقلی با عنوان بانوان در جشنواره وجود ندارد اما در بیشتر گروه‌هایی که اجرا دارند، هنرمندان و نوازندگان زن حضور دارند. ولی در این دوره به دلیل پخش از فضای مجازی گروه‌هایی که برای بانوان، اختصاصا اجرا کنند، حضور ندارد.

سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر در بخش‌های رقابتی و غیررقابتی ۲۸ بهمن تا چهارم اسفندماه برگزار می‌شود.

بزرگداشت محمدرضا اسحاقی گرجی خواننده و نوازنده دوتار گرجی، زنده یاد احمدعلی راغب آهنگساز و موسیقیدان، ملیحه سعیدی نوازنده قانون و حسن ناهید نوازنده نی در اختتامیه جشنواره موسیقی فجر برگزار خواهد شد.

سایت‌های جشنواره موسیقی فجر(fajrmusicfestival.com)، انجمن موسیقی ایران(nay.ir) و تیوال (tiwall.com) بسترهای پخش مجازی جشنواره معرفی هستند و مخاطبان می‌توانند بر اساس زمان‌بندی مشخص‌شده در جدول، به‌صورت رایگان اجراهای صحنه‌ای سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر را مشاهده کنند.

تکنوازی ویلنسل مارتین ملندز از کوبا، دوئت سان موس(دونوزای گیتار/ویلنسل از اتریش، دوئت ویلا مادلنا( دونوازی آکاردئون/ کلارینت/ ساکسفون) از اتریش، تریوی جز فولبرشت(سه نوازی ساکسفون/آوا و الکتریک/ گیتار) از آلمان، تکنوازی پیانو موریس ارنست از آلمان و دوئت فراتا دی پالما(دونوازی پیانو/ویلن) از ایتالیا اجراهای بخش بین الملل سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر هستند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.