آیا ارزیابی سطح آنتی بادی بعد از تزریق واکسن کرونا ضروری است؟

شبکه بیماری‌های ویروسی ایران گفت: هموطنان بدانند اولا لازم نیست سطح آنتی بادی را بعد از تزریق واکسن کرونا ارزیابی کنند، ثانیا، در صورت پایین بودن سطح آنتی بادی هم نباید نگران باشند.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا، دکتر سید محمد جزایری افزود: نه در ایران و نه در سایر کشورهای دنیا، هیچ دستورالعملی برای جمعیت عمومی کشورها به منظور ارزیابی آنتی بادی بعد از تزریق تدوین نشده و تاکنون مجموعه ای هم آن را توصیه نکرده است.

وی ادامه داد: این موضوع حتی از سوی سازمان های بین المللی مانند سازمان بهداشت جهانی، هم توصیه نشده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به این سوال که آیا ارزیابی درصد آنتی بادی بعد از تزریق واکسن کرونا، ضروری است؟ اظهار داشت: نیازی به ارزیابی سطح آنتی بادی بعد از تزریق واکسن کرونا نیست و این موضوع فقط سبب اتلاف وقت، هزینه و سرمایه است.

وی تصریح کرد: تاکنون در دنیا هم سابقه نداشته مردم با این شدت تمایل به ارزیابی سطح آنتی بادی خود، بعد از تزریق واکسن داشته باشند.

جزایری گفت: تقریبا تا کنون در تمام واکسن های ویروسی همچون فلج اطفال یا دیگر واکسن ها مانند هپاتیت بی و آنفلوآنزا که به اطفال و بزرگسالان تزریق می شود، سنجش میزان آنتی بادی هیچ وقت روال نبوده است.

وی افزود: تنها یک استثنا آن هم در مورد هپاتیت بی وجود دارد که به دلیل خطرناک بودن این بیماری عفونی است. آنتی بادی کادر پزشکانی که با بیماران مختلف سروکار دارند، چک می شود.

دو نوع ایمنی در بدن بعد از تزریق واکسن کرونا ایجاد می شود

جزایری به هموطنان گفت: بعد از تزریق واکسن کرونا، ۲ نوع ایمنی در بدن ایحاد می شود که اول ایمنی هومورال است که با ترشح آنتی بادی نمایانگر می شود و نوع دوم آن ایمنی سلولی است.

وی خاطرنشان کرد: پاسخ ایمنی سلولی به این معنی است که وقتی بدن با عاملی مواجه می شود، سلول های مخصوص وظیفه نگداشتن حافظه ایمنی را برعهده دارند.

رییس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران گفت: اگر فرد بعد از تزریق واکسن، مجددا با آن عامل مواجه شود، سیستم ایمنی بدن، پاسخ ایمنی کافی ایجاد می کند و شخص را نسبت به ابتلای مجدد آن مصون می کند.

جزایری افزود: ممکن است در بدن برخی افراد آنتی بادی افزایش نیابد یا خیلی افزایش پیدا نکند، یا بعد از افزایش سریع کاهش یابد، اما پاسخ ایمنی دوم که همان پاسخ ایمنی سلولی نامیده می شود، در حد قابل قبول باشد.

وی ادامه داد: ایمنی سلولی از طریق سنجش آنتی بادی به راحتی قابل شناسایی نیست، به همین علت در دنیای ایمنی شناسی با آزمایش های خاصی، مقدار ایمنی را ارزیابی می کنند که مهمترین کاربرد آن در حوزه تحقیقات و پژوهش است.

رییس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران گفت: در برخی از افراد به ظاهر پاسخ ایمنی ایجاد نمی شود، به عبارتی ایمنی ترشحی پاسخ نمی دهد، اما این لزوما به این معنی نیست که ایمنی سلولی هم بدون پاسخ خواهد بود و این افراد در صورت مواجهه مجدد با ویروس، معمولا سطح کافی آنتی بادی در آنها ایجاد می شود.

وی افزود: تاکنون در واکسن های ویروسی، مورد ارزیابی شاخص آنتی بادی را نداشتیم. همچنین تعیین مقدار آنتی بادی در بیماری کرونا به بیمار و پزشک کمک خاصی نمی کند؛ به عبارتی نه پایین بودن آن لزوما دلیل عدم پاسخ فرد به واکسن است و نه بالا بودن آن نشانگر استمرار و تداوم آن در مدت زمان طولانی خواهد بود.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.