آیا فیلم جدید نولان مدافع خالق بمب اتم است؟

به نظر می‌‌رسد نولان در فیلم جدیدش تلاش کرده تا یک نگاه واقعی و فارغ از جانبداری بسازد که به متن زندگی این شخصیت نزدیک باشد. البته باید فیلم را دید و سپس قضاوت کرد که آیا فیلم توانسته فارغ از هرگونه جهت یا نگاه باشد یا خیر؟

به گزارش اینتیتر به نقل از تسنیم، کریستوفر نولان کارگردان انگلیسی است که با فیلم ممنتو خود را به سینمای دنیا معرفی کرد. فیلم‌سازی که جنبه تکنیکی (ابزاری نوین) و صنعتی سینما را با فضای علمی آمیخته و اصولاً فیلم‌های او از یک جهان‌بینی علمی برخوردارند. البته او در سری فیلم‌های بتمن و دانکرک سراغ موضوع علمی مانند درون ستاره‌ای (با فضای کهکشان) یا تلقین (کاوش رؤیا) یا تنت (زمان) نرفت و در اولی به یک موضوع اجتماعی و سیاسی در گونه حماسی و اکشن و در دومی به سراغ یک موضوع جنگی و تاریخی در گونه جنگی رفت اما در همان فیلم‌ها نیز توجه جدی‌اش را به جنبه تکنیکی و صنعتی سینما به خوبی نشان داد تا حدی که چیزی نمانده که از مرز تکنیک بیرون برود و آنجا هم فیلم‌های اکشن و جنگی را با استفاده‌ از صنعت سینما در صورتی جدید به فیلم‌های علمی-خیالی تبدیل کند.

حال این کارگردان که با فیلم‌های درون ستاره‌ای، تلقین و تنت خود را به عنوان فیلمسازی که «علم» را دراماتیزه می‌کند در سینمای جهان تثبیت کرد (هرچند که با استنلی کوبریک به عنوان هنرمندی بزرگ فاصله‌ای بعید دارد) فیلم جدید خود را با عنوان “اوپنهایمر” آماده اکران می‌کند. فیلمی درباره پدر بمب اتم!

از همین عنوان فیلم جدید او روشن است که بار دیگر آقای تکنیسن که در سینما با ابزارها و تکنیک‌های کاملاً‌ جدید، جادوگری یا شعبده‌بازی می‌کند، فیلمی می‌سازد که باید قواره آن در حد بمب اتم باشد. بنابراین بار دیگر کارگردان مطرح هالیوودی و اروپایی با سیر در زندگی سازنده بمب اتم یعنی اوپنهایمر قصد دارد تا ابعاد مهمی از زندگی فردی و علمی این دانشمند که سلاح کشتار جمعی ساخت را به دنیا نشان دهد. فیلمی با بازی «کیلین مورفی» در نقش این شخصیت.

نولان این فیلم را با بودجه ۱۰۰ میلیون دلاری و با دوربین‌های آیمکس ۷۰ میلی‌متری فیلمبرداری کرده و میان صحنه‌های رنگی و سیاه و سفید جابه‌جا شده است. همین ابتدای امر می‌گوید که فیلم او یک زیربنای تصویری بسیار بزرگ و عظیم دارد و خودش نیز به همین اشاره می‌کند و می‌گوید که باید فیلم‌هایش در پرده‌های بزرگ سینما نمایش داده شود و به تماشای فیلم‌ها در تلویزیون‌های خانگی و موبایل به شدت نقد دارد.

اما نولان به تازگی درباره زمینه و تفکرش در این فیلم توضیحات جالبی را در رویداد سینماکان بیان کرده است که برای علاقمندان سینمای او جالب است. او درباره این شخصیت علمی، سیاسی و تاریخی می‌گوید: اوپنهایمر در طول زندگی‌اش تصمیماتی گرفته که تأثیرشان هنوز در زندگی بشر محسوس است. چه دوست داشته باشید چه نداشته باشید، جی. رابرت اوپنهایمر مهم‌ترین شخصیت تاریخ بوده است. چه خوب و چه بد، او دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم را ساخته. داستان او باید دیده شود تا باور شود. داستان او هم رؤیاست و هم کابوس.»

نولان این پروژه را یکی از مهم‌ترین پروژه‌ها توصیف می‌کند «داستانی دراماتیک‌تر با عواقبی جدی‌تر سراغ ندارم.»

اینگونه که نولان می‌گوید به نظر می‌‌رسد که وی بیشتر تلاش کرده تا یک نگاه واقعی و فارغ از جانبداری بسازد که به متن زندگی این شخصیت نزدیک باشد. البته در مجموع از جان کلام او و همچنین با حسی که در حال حاضر از تیزر فیلمش می‌توان فهمید، به نظر می‌رسد که او تسلیم شخصیت علمی اوپنهامیر است و تلاش کرده تا از خلال این سلاح هسته‌ای زیبایی علمی‌اش را ببیند اما اینکه تا چه حد توانسته جنبه زشت و فاجعه‌بار این ماجرا را نادیده بگیرد، چیزی است که باید منتظر ماند و فیلم او را تماشا کرد. باید فیلم را دید و سپس قضاوت کرد که آیا فیلم توانسته فارغ از هرگونه جهت یا نگاه باشد یا خیر؟ آیا اوپنهامیر یک قهرمان است یا یک شخصیت منفی؟

نولان قبل‌تر در فیلمی مانند درون ستاره‌ای رگه‌هایی از اومانیسم و آته‌ئیستی را نشان داده و علم را در جایگاهی شکوه‌مندتر از خداباوری در نظر آورده است. حال باید دید که او میان علم و انسانیت چه نسبتی برقرار می‌کند؟

فیلم تازه نولان با بازی «کیلین مورفی»، «مت دیمون»، «امیلی بلانت»، «رابرت داونی جونیور»، «فلورنس پیو»، «رامی مالک»، «جاش هارتنت»، «دیوید دستمالچیان» و «کیسی افلک» در این فیلم بازی می‌کنند.

این فیلم توسط کمپانی یونیورسال از ۲۱ ژوئیه ۲۰۲۳ (۳۰ تیر ماه ۱۴۰۲) اکران خواهد شد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.