رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

آیت الله سبحانی: نباید به دنبال این باشیم که سنی را شیعه و شیعه را سنی کنیم

آیت الله سبحانی تصریح کرد: نباید به دنبال این باشیم که سنی را شیعه و شیعه را سنی کنیم. تقریب با حفظ تمام مذاهب است.

به گزارش اینتیتر به نقل از انتخاب، آیت الله سبحانی در دیدار اعضای شورای راهبردی تقریب مذاهب اسلامی پژوهشگاه مطالعات تقریبی متشکل از نمایندگان برخی از نهادها و موسسات حوزوی ضمن آرزوی توفیق برای این شورا در زمینه فعالیت‌های تقریبی گفت: در ایام جوانی روزی مرحوم قمی (ره) به مدرسه ما آمدند و در موضوع وحدت امت اسلامی سخنرانی کردند. نکته مهمی که او بیان کردند و باید به آن دقت شود و باید اساس تقریب باشد این بود که تقریب با تذویب متفاوت است و باید مراقب بود که در تقریب دچار تذویب نشویم.

این مرجع تقلید شیعیان بیان داشت: نباید به دنبال این باشیم که سنی را شیعه و شیعه را سنی کنیم. تقریب با حفظ تمام مذاهب است؛ لانّ ما یجمعنا اکثر مما یفرقنا. مشترکات را بیان کنید و مفترقات را در دانشگاه‌ها و مراکز علمی بیان کنید و بحث کنید.نباید در میان عوام به بیان مختلفات بپردازید. بنابر این دقت کنید که در تقریب اصول مذهب حفظ شود. نه چیزی کم شود و نه چیزی اضافه گردد.

او ادامه داد: نکته دیگر اینکه خداوند متعال در قرآن می‌فرماید: ﴿واعتصموا بحبل الله جمیعا ولاتفرقوا﴾ من گاهی فکر می‌کردم که چرا خداوند فرموده بحبل الله؟ و چرا نفرموده واعتصموا بالاسلام یا بالقرآن الکریم؟

العلم عندالله؛ شاید مقصود قرآن این است که جمعیتی که متفرق است و اهواء گوناگون دارد مثال کسی است که در چاه افتاده باشد. کسی که در چاه افتاده باشد مرگش حتمی است مگر این‌که برایش ریسمان و طنابی بفرستند و او چنگ زند به آن و بیاید بالا. در واعتصموا بحبل الله ولاتفرقوا قطعا مراد، حبل تقریب و حبل وحدت و حبل مشترکات است؛ و الا اگر متحد نباشیم دشمنان اسلام ما را در چاه نابودی می‌افکنند. پس راه نجات، راه تقریب و وحدت است تا ان‌شاءالله در کنار هم باشیم.

آیت الله سبحانی اظهار داشت: خداوند رحمت کند مرحوم آسید عبدالحسین جبل عاملی را که جمله‌ای دارد و دیگران هم آن را نقل می‌کنند. می‌گفت هرگاه با علمای اهل سنت در بیروت جمع می‌شویم می‌گویم: ما یجمعنا اکثر مما یفرقنا. فلذا او در بیروت خیلی محترم بود. او کتاب المراجعات را نوشته ولی خیلی محترمانه نوشته است.

او تاکید کرد: سعی کنید مواضع ما را روشن کنید. آقایان هنوز شیعه را نمی‌شناسند. هنوز هم در اعماق فکر بسیاری این است که ما سبأی هستیم و پایه‌گذار شیعه عبدالله بن سبا است. من مشهد بودم و عده‌ای از قراء را دعوت کرده بودند. قاری حرم امام رضا (ع) به من گفت: ان الشیعه تسب الصحابه! در حالی که ما صد هزار صحابی داریم. نام شانزده هزار از او درتاریخ ذکر شده و نام بقیه نیست و ما ۸۴ هزار نفر از او را نمی‌شناسیم. و آنهایی که نامشان نیست از اصحاب ولاء اهل بیت هستند، چگونه ما آنها را سب می‌کنیم.

او افزود: آن خطبه‌ای را که آقا امام سجاد سلام الله علیه درباره اصحاب النبی صلوات الله علیه و آله می‌خواند را پخش کنید و آشکارا بخوانید تا بدانند ما صحابه بما هو صحابه را کمال احترام می‌گذاریم. اما صحابه یک مسئله است و صحابه‌ای که پایش را کج می‌گذارد مسئله‌ای دیگر است. صحابی بما هو صحابی محترم لانهم رأو نور النبی الإکرم و تربوا علی یدیه. اما این احترام مانع از این نمی‌شود که اگر در زندگی دچار انحراف شدند انحرافشان را نادیده بگیریم.ان‌شاءالله خداوند شما را موفق بدارد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.