رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

احکام روزه داری و عادت ماهیانه خانم ها چیست؟

در این مطلب بخوانید: احکام روزه داری و عادت ماهیانه خانم ها چیست؟

به گزارش اینتیتر به نقل از پاتوق آنلاین، احکام اختصاصی زنان در ماه رمضان همراه با پرسش و پاسخ را در ادامه می خوانید:

-قبل از هر چیز باید تعریف حیض و انواع عادت ماهانه را مطالعه و با نوع عادت ماهانه خود آشنا باشید!، برای همین منظور در تکمیل نوشتار حاضر از اینجا کلیک کنید و احکام جامع حیض یا همان پریودی را مطالعه نمایید.

۲-در نوشتار قبل موضوع با عنوان «ندیدن علایم حیض و زمان شروع عبادت» / «وظیفه زن حائض پس از قطع خون»، مطرح شد، در تکمیل نوشتار حاضر حتما این مطلب را از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.

عادت ماهیانه بانوان حائض شدن در حال روزه

۲۰۱٫ اگر زن در ماه مبارک رمضان دو ساعت یا کمتر مانده به اذان مغرب حیض شود، آیا روزه‌‏اش باطل مى‌‏شود؟ ج) روزه‌‏اش باطل است.

۲۰۲٫ اگر زنى که به‌خاطر نذر روزه روز معیّنى روزه‏‌دار است، در حال روزه حیض شود، چه تکلیفى دارد؟ ج) روزه‌‏اش با عادت شدن، ولو در یک جزء از روز باشد، باطل مى‌‏شود و قضاى آن روز بعد از پاک شدن بر او واجب است.

۲۰۳٫ زنى که مى‌‌خواهد شصت روز روزه کفاره بگیرد و در اثناء به روزهاى عادت ماهانه و امثال آن مى‌‌رسد چه باید بکند؟ ج) پس از پایان آن روزها مى‌‌تواند بقیه‌ى روزه‌ها را بگیرد و لازم نیست آنها را از سر بگیرد.

پاک شدن از حیض پیش از اذان صبح

۲۰۴٫ اگر زن حائض در ماه رمضان، پیش از اذان صبح از حیض پاک شود، تکلیف او چیست؟ ج) اگر براى غسل وقت دارد، باید غسل کند و اگر وقت تنگ است، باید تیمّم کند و روزه‌‏اش صحیح است. و اگر از روى عمد، غسل یا تیمم نکند، روزه‌‏اش باطل است و باید کفّاره بدهد.

علم به پاک شدن از حیض در اثناى روز ماه رمضان

۲۰۵٫ اگر زنى بعلت عدم اطمینان به پاکى از حیض, در سحر ماه رمضان غسل نکند و در بین روز متوجه شود که پاک شده‌ بوده آیا تکلیفش در این روز امساک است؟ ج) در فرض سؤال اگر مفطرى را مرتکب نشده، نیّت روزه مى‌‌کند و بنابر احتیاط واجب این روز را قضا نماید اما در صورت ارتکاب مفطر کفّاره آن روز بر او واجب نیست. استفتائات رهبری.

رؤیت خون حیض در میان روز براى بانوان روزه‌دار

س: اگر زن روزه‏ دار در روز مثلاً یک ساعت به غروب خون حیض مشاهده کند، تکلیف روزه‏اش چگونه است؟ ج) روزه باطل مى‏ شود و باید بعد از ماه رمضان، قضا کند.

علم به پاک شدن از حیض در اثناى روز ماه رمضان

س: اگر زنى بعلت عدم اطمینان به پاکى از حیض, در سحر ماه رمضان غسل نکند و در بین روز متوجه شود.

که پاک شده‌ بوده آیا تکلیفش در این روز امساک است؟

ج) در فرض سؤال باید نیت روزه کند ولى به احتیاط واجب باید قضاى آن را هم بگیرد.

قضای روزه و نمازهای خوانده شده در ایام حیض
س: در چند سال ابتداى بلوغم نسبت به وجوب غسل بعد از حیض آگاه بودم منتها نمی‌دانستم بعد از مشاهده لکه‌هایی که اوصاف خون دارند قبل از ده روز باید دوباره غسلم را تجدید کنم و اصلاً گمان نمی‌کردم این کار اشکال داشته باشد تا اینکه استفتائات آقا را خواندم و به این مطلب پی بردم. حال در مورد نمازها و روزه‌هایی که با این غسل خوانده‌ام حیرانم، آیا همه‌شان دوباره باید مجدداً قضا شوند؟ آیا می‌توانم به‌جای قضا کردن کفاره‌ی روزه‌هایم را بدهم؟

ج) روزه‌هایی را که در ایام دیدن لک گرفته‌ اید، قضا نمایید ولی روزه‌هایی را که پس از قطع کامل خون بدون غسل گرفته‌اید صحیح است و قضا ندارد ولى نمازهایی را که پس از قطع کامل حیض بدون غسل خوانده‌اید، باید قضا نمایید. ضمناً کفاره به جاى قضا کفایت نمى‌کند.

روزه بانوان

س: اگر زن حائض در ماه رمضان، پیش از اذان صبح از حیض پاک شود، تکلیف او چیست؟ ج) اگر براى غسل وقت دارد، باید غسل کند و اگر وقت تنگ است، باید تیمّم کند و روزه ‏اش صحیح است. اگر از روى عمد، غسل یا تیمم نکند، روزه ‏اش باطل است و باید کفّاره بدهد.

ترک غسل و روزه با احتمال پاک‌شدن از حیض

س: عادت ماهیانه بنده معمولاً ۸ روز است و حتی گاهی اوقات بیشتر می‌شود. و اگر زودتر غسل کنم بعد از غسل بصورت ناچیز لک می‌بینم.در ماه مبارک رمضان در سحر، در حالی که ۶ روز و ۱۸ ساعت از آغاز عادت گذشته بود (تقریبا ۷ روز کامل) لک قابل تشخیصی ندیدم و غسلی هم نکردم ولی احتمال قوی به پاک بودن می‌دادم. به‌هرحال غسل نکردم و آن روز روزه نگرفتم و در نیمه همان روز اطمینان پیدا کردم که پاک شده‌ام.

حال آیا به‌خاطر سهل‌انگاری با وجود اینکه احتمال قوی به پاک شدن می‌دادم، فقط قضا بر من واجب است یا کفاره نیز واجب است؟ ج: اگر شک در پاک شدن داشته باشید، باید خود را وارسى نمایید؛ و در صورت سهل‌انگاری کفاره نیز واجب است مگر آنکه اطمینان به حیض داشته باشید.

برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.