رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

اخبار پارلمان در روزی که گذشت

اعلام وصول سوال از وزرای راه، علوم و ارتباطات، ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای عبور از شرایط اقتصادی، خروج طرح تشدید مبارزه با مفاسد اقتصادی و طرح تامین کالاهای اساسی از دستور کار مجلس، مخالفت مجلس با فوریت بررسی طرح شفافیت رأی نمایندگان و …از جمله مهمترین اخبار امروز (چهارشنبه) چهاردهم شهریور ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی طرح یک فوریتی تشدید مبارزه با مفاسد اقتصادی در دستگاه قضایی و سازمان تعزیرات، رد طرح دوفوریتی تامین کالاهای اساسی و انتخاب دو نفر از نمایندگان عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر در ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

در ابتدای این جلسه رئیس و نائب رئیس مجلس شورای اسلامی درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین حسن واعظ موسوی، نماینده دور اول مجلس شورای اسلامی و دوگانی نماینده ادوار مجلس را تسلیت گفتند.

محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه با حضور در مجلس با اعلام اینکه ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای عبور از شرایط اقتصادی داریم توضیح داد: دولت پنج بسته و ۱۲ برنامه معیشتی برای عبور از شرایط نابسامان اقتصادی با ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه تهیه کرده که در جلسه‌ای باید به صورت مفصل به اطلاع نمایندگان برسد.

ناطقین امروز مجلس

کاتب: نطق‌های خلاف وحدت ملی قرائت نشود

موسوی لارگانی: چرا باید درآمد مردم به ریال باشد، اما هزینه آنها به دلار؟

سلیمی: آیا رئیس جمهور نباید از مردم عذرخواهی کند؟

حسن‌نژاد: یا همه از این گردنه رد می‌شویم یا هیچ کس رد نمی‌شود

سوال سه نماینده از وزرای راه، علوم و ارتباطات در خصوص عدم حمایت از صنایع داخلی دانش‌بنیان در صنعت حمل و نقل هوایی، بی‌توجهی به سوء‌مدیریت دانشگاه علوم و فنون خرمشهر و کم شدن اعتبارات سال ۱۳۹۷ آن دانشگاه و عدم رعایت شأن و جایگاه نظارتی مجلس اعلام وصول شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اشاره به بار مالی طرح تشدید مبارزه با مفاسد اقتصادی ‌این طرح را از دستور کار مجلس شورای اسلامی خارج کردند. در این طرح تشکیل سازمان مستقل با اختیارات کامل برای مبارزه و رسیدگی به جرایم اقتصادی پیش‌بینی شده بود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن مخالفت با کلیات طرح تامین کالاهای اساسی این طرح را از دستور کار مجلس خارج کردند.دو فوریت این طرح در جلسه علنی روز یکشنبه به تصویب رسیده بود اما کمیسیون برنامه و بودجه در جریان بررسی کلیات با آن مخالفت کرد.

همچنین با انتخاب مجلس محمدرضا بادامچی و عباس گودرزی به عنوان عضو ناظر ستاد ساماندهی مشاغل خانگی انتخاب شدند.بر اساس رای‌گیری انجام شده، از ۱۵۱ نماینده حاضر در جلسه محمدرضا بادامچی با ۱۱۲ رای و عباس گودرزی با ۱۱۰ رای را کسب کردند.

تذکرات شفاهی امروز نمایندگان مجلس

مطهری در پاسخ به حاجی دلیگانی:رییس مجلس اجازه خارج کردن طرح‌های دارای بار مالی از دستور کار مجلس را دارد

دهقان :طرح تشدید مبارزه با مفاسد اقتصادی مجددا به کمیسیون مربوطه ارجاع شود

خاتمی: بر توزیع آرد و تولید نان با کیفیت نظارت شود

کواکبیان: مسئولان امنیتی و اطلاعاتی موضوع کودک زباله‌گرد و خودسوزی مقابل شهرداری را پیگیری کنند

بهرام‌نیا: نقش راهبردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه خود کم‌رنگ بوده است

ساداتی نژاد: رئیس جمهور کارگروه ویژه صنعت فرش ماشینی کاشان تشکیل دهد

ملکی: با طرح تشکیل استان آذربایجان شمالی در مجلس موافقت شود

گل مرادی: با توجه به نزدیکی سال تحصیلی به دغدغه‌های معلمان و مربیان توجه شود

انتقاد یک نماینده از لجام‌گسیختگی قیمت کالاهای اساسی

کبیری :برای تعیین تکلیف قوانین موقت در کمیته‌ای ویژه تصمیم‌گیری شود

داداشی:امروز کسانی نقش اپوزیسیون گرفته‌اند که خودشان اقدامات غیرقانونی انجام داده‌اند

حاتمیان: قوه قضاییه برخورد با مفسدان در هر سطحی را ادامه دهد

زرآبادی: آیا نهادهایی که از بودجه عمومی ارتزاق می‌کنند به دولت کمک می‌کنند؟

نمایندگان مجلس با بررسی طرح مربوط به شفافیت آرایی نمایندگان با یک فوریت مخالفت کردند لذا این طرح به صورت عادی در مجلس بررسی می‌شود.

در حالی که موافقان طرح مربوط به شفافیت آرای نمایندگان بر لزوم اطلاع مردم از رأی نمایندگان تأکید داشتند و آن را نشان دهنده نگاه مجلس بر لزوم شفافیت بر تمامی امور می‌دانستند، مخالفان معتقد بودند این طرح جامع نیست و تمامی امور نمایندگان را پوشش نمی‌دهد، همچنین نظارت استصوابی شورای نگهبان را تشدید می‌کند. توضیحات موافقان و مخالفان این طرح را میتوانید اینجا بخوانید.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب کلیات و جزییات طرح دائمی شدنقانون استخدام ناجا با دائمی شدن این قانون موافقت کردند و با تصویب مجلس، قانون استخدام نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مصوب بیستم اسفند ۱۳۸۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی از تاریخ انقضای مدت اجرای آزمایشی آن دائمی می‌شود.

درپایان جلسه نیز یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.