رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

از مصوبه جنجالی کاهش تعرفه اینترنت تا سرورهای پرحاشیه تلگرام

در روزهای آخر حضور محمود واعظی در وزارت ارتباطات، طرح‌های در دست بررسی در این وزارتخانه یکی پس از دیگری تکمیل و رونمایی شده و مهمترین اخبار این هفته را به خود اختصاص داد.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، این هفته نخستین پارک علم و فناوری تخصصی کشور در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور وزرای ارتباطات و علوم و استاندار البرز افتتاح شد.

پارک علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات علاوه بر زیرساختهای قانونی مطرح در قوانین کشوری که به شرکتهای فناور مستقر در پارک حق استفاده از مزایای منطقه آزاد را می‌دهد تا از زیر ساخت های مالی، ارتباطاتی و آزمایشگاه‌های مدرن برخوردار شوند. این پارک علم و فناوری در زمینی به وسعت ٢۴ هکتار در کیلومتر ٢۶ بزرگراه تهران – کرج واقع شده است.

 برخی سرورهای تلگرام به ایران منتقل شد

وزیر ارتباطات در این هفته در سخنانی اعلام کرد که در نتیجه جلساتی که با مدیران تلگرام داشتیم، برخی از سرورهای این شبکه اجتماعی به کشور منتقل شده است.

محمود واعظی با اشاره به برگزاری جلسات فشرده با مدیران تلگرام درباره انتقال سرورهای آن به ایران گفت: در نتیجه جلساتی که با مدیران تلگرام داشتیم، برخی از سرورهای این شبکه اجتماعی به کشور منتقل شده و قرار است در آینده نزدیک این شرکت، شبکه توزیع یا انتقال محتوا یا CDNهای خود را نیز به ایران منتقل کند.

واعظی با بزرگ توصیف کردن موضوع ورود سرورهای تلگرام به کشور نسبت به ادامه مذاکرات با مدیران تلگرام ابراز امیدواری کرد.

واکنش مدیرعامل تلگرام به خبر انتقال سرورها به ایران

در شرایطی که موضوع انتقال سرورهای تلگرام به ایران مدتی است توسط مسئولان ارتباطی و قضایی کشور مطرح شده، پس از آنکه مقام عالی وزارت ارتباطات از انتقال سرورهای تلگرام سخن گفت، اما مدیر عامل این شرکت در توییتر خود مطلبی نوشت که بر اساس آن ظاهرا این شرکت با استفاده از CDNهای مستقر در ایران برای افزایش سرعت دانلود موافقت کرده است و نه انتقال سرورها به صورت کامل.

اظهارات مدیر تلگرام درست است

پس از آن، وزیر ارتباطات با تاکید بر این که تلگرام تکذیب کرده که دولت ایران برای دخالت، تقاضای انتقال سرورهای این شبکه اجتماعی را داشته است، بیان کرد: هیچ کس انتقال سرورها برای قرار گرفتن سی دی ان در آنها و در جهت انتقال اطلاعات کانال‌های پرظرفیت را تکذیب نکرده است.

محمود واعظی در حاشیه رونمایی از فاز اول دولت الکترونیک و دولت همراه، گفت: هر کسی از سرور برداشتی دارد؛ این موضوع که اینجا گفتند تلگرام سرورهای خود را به ایران منتقل کرده که ایران بتواند آن را فیلتر کند و به اطلاعات آن دسترسی داشته باشد و دخالت کند، به درستی توسط مدیرعامل تلگرام تکذیب شده است، اما آن چیزی که ما به آن اشاره کردیم و براساس توافق انجام می‌شود، این است که سرورها به ایران منتقل شده برای این که سی دی ان در آن قرار بگیرد تا کانال‌های پرظرفیت و پرمصرف به‌جای این که به خارج بروند و برگردند، اطلاعات در همین داخل با سرعت و کیفیت بالا منتقل شود و هیچ کس این موضوع را تکذیب نکرده است.

از حذف کاغذ و پرینتر تا اینترنت ۱۰۰ مگابیتی برای خانواده‌ها

برات قنبری در گفت‌وگو با ایسنا، ‌ با بیان اینکه مخابرات باید طی ۱۰ سال آینده فیبر نوری داشته باشد و شبکه‌اش نیز IP شود، اظهار کرد: مخابرات ناگزیر است شبکه جدید خود را بر مبنای فیبرنوری راه‌اندازی کند که سرعت بالای ۳۰ مگ و ۵۰ و ۱۰۰ مگابیتی را به خانواده‌ها ارائه دهد؛ همچنین شبکه خود را به IP (زیرساخت اینترنت پروتکل) تبدیل کند و سایر شرکت‌های FCP نیز باید به همین سمت بروند.

قنبری با اشاره به موانع هوشمندسازی مدارس اظهار کرد: مشکل ما برای هوشمندسازی مدارس این است که نمی‌دانیم مقصود خریدن تجهیزات است و یا بردن سرویس‌ها؛ تلقی ما این است که در هوشمندسازی مدارس تنها تجهیزات مورد نیاز نیست بلکه زیرساخت از جمله سرویس‌ها و خدمات آموزشی هم مدنظر است. قرار نیست وقتی در یک مدرسه آموزش از راه فضای مجازی وجود دارد، دیگر کتاب وجود داشته باشد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات ادامه داد: امیدواریم با توجه به تکالیفی که در برنامه ششم نوشته شده، این کار عملی شود. درخصوص هوشمندسازی مدارس جدا از موضوع بودجه، بحث تفکر هم اهمیت دارد. روزی که دانش‌آموزان امتحانات را پشت کامپیوتر انجام دهند و دیگر ورقه‌ای تصحیح نشود، در واقع کاغذ و پرینتر از مدرسه‌ها حذف شود، یعنی هوشمندسازی انجام شده است.

برنامه‌ای برای کاهش تعرفه در مخابرات نداریم

رییس هیأت‌مدیره شرکت مخابرات ایران در پاسخ به اینکه آیا مخابرات برنامه‌ای برای کاهش تعرفه دارد، اظهار کرد: ما برای کاهش تعرفه مخابرات برنامه‌ای نداریم، اما برای بالا بردن کیفیت و سرعت و بسته‌ها و خدمات جدید برنامه داریم. کیفیت و سرعت خدمات باید هر سال افزایش پیدا کند.

تعرفه‌های ایرانسل برای حجاج اعلام شد

این هفته ایرانسل اعلام کرد که در ایام حج، روزانه ۱۰ مگابایت اینترنت هدیه به زائران خانه خدا ارائه می‌دهد.

بنا بر اعلام اپراتور دوم تلفن همراه، مشترکان این اپراتور که سال جاری به حج مشرف می‌شوند، می‌توانند با شماره‌گیری کد دستوری #۸*۱۱۱* از ۱۰ مگابایت اینترنت رایگان روزانه استفاده کنند.

کاهش تعرفه ارتباطی حجاج/ ۵۴۹ تومان به ازای هر دقیقه

تعرفه مکالمه، پیامک و اینترنت همراه مشترکان همراه اول در کشور عربستان کاهش یافت.

اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران اعلام کرد با آغاز مراسم حج تمتع، از روز یکشنبه ۸ مرداد در عربستان، تعرفه مکالمه ۷۲ درصد و تعرفه پیامک و اینترنت همراه برای حجاج همراه اول تا ۹۲ درصد کاهش یافت.

در این طرح تعرفه مکالمات دریافتی، داخلی و با ایران و همچنین اینترنت همراه و پیامک‌های ارسالی کاهش یافته است. بدین ترتیب تعرفه مکالمات داخلی و با ایران به ازای هر دقیقه از ۲۰۰۰ تومان به ۵۴۹ تومان و مکالمه دریافتی از ۲۰۰۰ تومان به ۶۴۹ تومان رسیده است.

فاز اول دولت الکترونیک رونمایی شد/ ۴۴۰ خدمت آماده بهره‌برداری

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این هفته پس از افتتاح فاز اول دولت الکترونیک، با اشاره به مشارکت ۵۱ دستگاه دولتی با ۴۴۰ خدمت، از بهره‌برداری فاز دوم دولت الکترونیک در دهه فجر سال جاری خبر داد.

واعظی گفت: از ۱۱ شهریورماه سال ۱۳۹۳ نقشه راه دولت الکترونیکی به ما ابلاغ شد و بر این اساس دو نهاد رسمی کشور یعنی شورای عالی اداری و شورای عالی فناوری اطلاعات براساس نقشه راه وظایف خود را انجام داده‌اند.

نسخه موبایلی دولت همراه آغاز به کار کرد

رییس سازمان فناوری اطلاعات در مراسم افتتاح نسخه موبایلی دولت همراه، با اشاره به نیاز به سلامت اداری، چابک‌سازی، شفافیت و کاهش هزینه‌ها در کشور، گفت: در این راستا دولت الکترونیکی با ۱۴ خوشه در کشور شروع به فعالیت کرده است و از امروز نسخه موبایلی آن تحت عنوان دولت همراه آغاز به کار می‌کند.

نصرالله جهانگرد همچنین اظهار کرد: در حال حاضر دولت الکترونیک به عنوان یک خدمت نوین در کشور آغاز می‌شود و در این چهار سال تلاشی برای بهره‌برداری آن صورت گرفته است.

افتتاح مرکز داده شماره یک دولت

مرکز داده شماره یک دولت اواخر این هفته توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و در سازمان فناوری اطلاعات رونمایی شد.

رضا باقری اصل – معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات – درباره عملکرد و کارایی این مرکز داده، گفت: بر اساس تکلیف ماده ۴۶ قانون برنامه پنجم توسعه، یکی از اقدامات مهم وزارت ارتباطات در این دوره، راه اندازی مراکز داده بود که امروز ما شاهد افتتاح مرکز داده شماره یک دولت هستیم.

شرایط رفع فیلتر یوتیوب در دانشگاه‌ها اعلام شد

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اعلام شرایط رفع فیلتر یوتیوب و بلاگ‌اسپات در دانشگاه‌ها با نظر دادستان کل کشور خبر داد.

محمدجواد آذری جهرمی در صفحه اینستاگرام خود، با اشاره به پیگیری‌ برای رفع فیلتر دو سرویس اینترنتی برای کاربران دانشگاهی نوشت: امروز پس از پیگیری‌های انجام‌شده در خصوص رفع فیلتر یوتیوب و بلاگ‌اسپات در دانشگاه‌ها، با نظر مساعد دادستان محترم کل کشور، شرایط رفع فیلتر این سرویس‌ها در دانشگاه‌های کشور طی نامه‌ای به ما اعلام شد.

قیمتهای جدید اینترنت اعلام شد

این هفته همچنین معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اعلام تصویب مصوبه جدید کاهش تعرفه اینترنت، با تاکید بر عرضه اینترنت با سیاست مصرف منصفانه و ارائه سرعت حداقل ۵۱۲ کیلوبیت بر ثانیه گفت: اپراتورها بسته به شرایط و در حوزه رقابتی می‌توانند اینترنت داخلی را تا ۱۰ برابر حدود تعیین‌شده ارائه دهند.

صادق عباسی شاهکوه در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ارائه اینترنت بر مبنای سرعت به جای حجم گفت: تاکنون اینترنت در بخش ثابت و ADSL به این شکل بود که مردم حجم خریداری می‌کردند و برای هر گیگابایت ۳۰۰۰ تومان می‌دادند که البته با افزایش حجم این قیمت کاهش می‌یافت. این سیاست اکنون تغییر کرده و از این پس به جای اینکه افراد حجم خریداری کنند، سرعت را خریداری می‌کنند.

وی درباره نحوه تعرفه اینترنت اظهار کرد: کاربران ماهانه ۱۰ گیگابایت اینترنت بین‌الملل و دو برابر آن اینترنت داخلی خواهند داشت. هزینه اینترنت تا دو مگابیت ۲۰ هزار تومان، از ۲ تا ۶ مگابیت ۳۵ هزار تومان، از شش تا حدود ۲۰ مگ ۵۰ هزار تومان است. برای کسانی که در حال حاضر مصرف پایین دارند، برای اینکه احساس گران شدن نکنند، نیز سطح ۱۰ هزار تومانی تعریف کردی l که شامل ۳ گیگابایت اینترنت بین‌الملل و ۶ گیگابایت داخلی است.

سامانه کارپوشه ایرانیان افتتاح شد

در آخرین روز کاری هفته جاری سامانه کارپوشه ایرانیان هم با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مرکز تجزیه و مبادلات شرکت پست افتتاح شد.

کارپوشه ملی ایرانیان در راستای دسترسی آزاد به اطلاعات ایجاد شده است به این صورت که برای هر شخص ایرانی طبق قانون دسترسی آزاد به اطلاعات، کارپوشه‌ای ایجاد شده است. مردم ثبت‌نام  کرده و سپس به کارپوشه خود دسترسی پیدا می‌کنند. مصوبه کارپوشه در جلسه شورای اجرایی سازمان فناوری اطلاعات تصویب شده بود.

این مصوبه فراهم‌کننده زمینه تحقق ایجاد یک بستر امن و یکتا و قابل اعتماد برای مبادلات کاغذی اسناد میان مردم و دولت اعلام شده و به گفته مسوولان، در این طرح، بستری فراهم می‌شود تا در فاز اول، دستگاه‌های اجرایی بتوانند در کارپوشه هر فرد ایرانی، بازخوردهای دولت از اطلاعات، اسناد و مدارک و همچنین خروجی فعالیت‌ها را ارسال کنند. همچنین مردم می‌توانند از کارپوشه خود، نتیجه خدماتی را که می‌خواهند از دستگاه‌ها بگیرند، شامل مجوزها، اسناد، مدارک و پیگیری آن‌ها را انجام دهند.

اجرای مصوبه تعرفه جدید اینترنت را متوقف کنید

معاون وزیر ارتباطات از درخواست خود از وزیر ارتباطات برای توقف موقت اجرای مصوبه تعرفه جدید اینترنت تا بررسی بیشتر به دلیل اعتراضات مشترکین خبر داد.

به گزارش ایسنا، محمد جواد آذری جهرمی – مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت – روز چهارشنبه در صفحه اینستاگرامش اعلام کرده با توجه به اعتراضات و نیز اینکه اطلاع دارم که تمام تلاش صورت گرفته برای مصوبه جدید، رضایت مردم بوده است، با ارسال نامه ای از دکتر واعظی خواستم مصوبه جدید تعرفه تا بررسی بیشتر متوقف گردد. امیدوارم موافقت نمایند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.