رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

اعتماد به نفس منجر به موفقیت می شود؟

اعتماد به نفس منجر به موفقیت می شود؟ چگونه اعتماد به نفس داشته باشیم؟ اعتماد به نفس زیاد خوب است؟ تنها داشتن اعتماد به نفس برای موفقیت کافی است؟ دکتر دان مور در کتاب کاملا مطمئن به این سوالات پاسخ می دهد.

به گزارش اینتیتر به نقل از سایکولوژی تودی، اعتماد به نفس منجر به موفقیت می شود؟ بسیاری از مردم به این سوال پاسخ بله می دهند. این باور باعث شده است تا متخصصان اقدامات و راهکارهایی را ارائه دهند. این اقدامات می تواند شامل تلاش برای تقویت اعتماد به نفس شما قبل از سخنرانی، ارائه یا مصاحبه شغلی باشد. این راهکارها شما را برای انجام یک مسابقه ورزشی و یا برگزاری یک جلسه مهم کاری آماده می سازند. هدف این استراتژی ها، افزایش اعتماد به نفس شما برای بهبود عملکرد است.

کسانی که معتقدند اعتماد به نفس منجر به موفقیت می شود غالباً شواهدی را ارائه می کنند که همبستگی زیادی بین این دو نشان می دهد. اما مشکل همبستگی این است که نمی تواند علیت این موضوع را شناسایی کنند. یعنی ممکن است متغیر سومی باعث ایجاد رابطه بین اعتماد و موفقیت شده باشد. در این حالت قابل قبول ترین متغیر سوم توانایی است.

آیا رابطه ای بین اعتماد به نفس و موفقیت وجود دارد؟

 

توانایی به طور قطع که عملکرد را افزایش می دهد و در پی آن اعتماد به نفس افزایش می یابد. اگر ورزشکاران با اعتماد به نفس بیشتری موفق می شوند به این دلیل است که ماهرترین ورزشکاران می دانند که چقدر مهارت دارند و این اعتماد به نفس و موفقیت آنها را به همراه دارد. اگر دانش آموزان با اعتماد به نفس بیشتری نمرات بهتری کسب می کنند، ممکن است به این دلیل باشد که دانش آموزان می دانند که چگونه مطالب درسی را به خوبی درک می کنند.

اعتماد به نفس منجر به موفقیت می شود؟

اگر می خواهید بدانید آیا اعتماد به نفس به خودی خود مفید است یا خیر تنها پژوهش همبستگی کافی نیست. شما به آزمایشی نیاز دارید که در آن اعتماد به نفس را دستکاری کنید. آزمایشاتی در این زمینه نشان داده است که شواهدی از تأثیر اعتماد به نفس بر عملکرد وجود ندارد. در این آزمایشات وقتی اعتماد به نفس داوطلبان با روش هایی افزایش پیدا کر، هیچ پیشرفتی در عملکرد مشاهده نشد. اعتماد به نفس بیشتر باعث افزایش عملکرد در آزمونهای ریاضی، آزمونهای بی اهمیت، استقامت بدنی یا عملکرد ورزشی نمی شود.

البته شرایطی وجود دارد که در آن داشتن اعتماد به نفس منجر به موفقیت می شود و به شما شهامت ریسک پذیری را بدهد. افراد خجالتی هم می توانند از موقعیتهای اجتماعی لذت ببرند، اگر فقط جرات تلاش داشته باشند. آنها به اعتماد به نفس بیشتری نیاز دارند. دانشجویان با استعداد از خانوارهای کم درآمد به دلیل اعتما به نفس پایین خیلی کم به کالج های انتخابی که مشتاق پذیرش آنها و کمک مالی سخاوتمندانه به آنها هستند، مراجعه می کنند. بسیاری از افراد با ایده های خوب تجاری، کارآفرین نمی شوند. وجه مشترک این نمونه ها عدم اعتماد به نفس مردم است که باعث از دست رفتن بسیاری از فرصت هایشان می شود.

آیا اعتماد به نفس بیش از اندازه خوب است؟

 

پاسخ سوال اعتماد به نفس منجر به موفقیت می شود در آزمایشات داده شد. اما اعتماد به نفس بیشتر همیشه برای شما خوب نیست. دانش آموزانی هستند که از اعتماد به نفس بالاتری در آزمون برخوردارند و مطالعه نمی کنند، ولی آنها کسانی نیستند که بهترین نمرات را کسب کنند. سیاستمدارانی که اطمینان بیشتری به انتخاب شدن دارند، بنابراین تبلیغات انتخاباتی انجام نمی دهند، احتمالا در انتخابات پیروز نمی شوند. وجه مشترک این نمونه ها این است که اعتماد به نفس زیاد باعث می شود افراد بیش از حد ریسک کنند و نتوانند از خود محافظت کنند.

اعتماد به نفس منجر به موفقیت می شود؟

اعتماد به نفس بیش از حد و اعتماد به نفس ناکافی هر دو خطا هستند. بین خطرات مخالف اعتماد به نفس بیش از حد و عدم اعتماد به نفس کافی، خط نازک حقیقت و  تعادل در اعتماد به نفس نهفته است. این تنها ساده ترین، مهمترین و مفیدترین درسی است که توسط کتاب کاملا مطمئن دکتر دان موره ارائه شده است.

پس به دنبال اینکه آیا اعتماد به نفس منجر به موفقیت می شود؟ نباشید و اگر اعتماد به نفس شما خیلی پایین است باید آن را تقویت کنید. اما اگر اعتماد به نفس شما خیلی بالا است باید تعدیل کنید. مزایای اعتماد به نفس متعادل به راحتی قابل شناسایی است. باور ها و تصمیمات شما را در مورد اینکه در کدام مهمانی ها شرکت کنید،به کدام کالج ها درخواست دهید و کدام مشاغل را شروع کنید، راهنمایی می کند. باورهای درست به شما کمک می کند بفهمید در کدام رشته باید تحصیل کنید، چه زمانی باید بیشترین حمله را انجام دهید و چه زمانی باید از خود در برابر شکست، تصادف یا بدبختی محافظت کنید. شناسایی حقیقت همیشه آسان نیست، به ویژه هنگامی که مربوط به آینده نامشخص باشد. اما همیشه ارزش جستجوی آن را دارد.

نویسنده:Don A. Moore Ph.D
مترجم: سحر زمانی

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
4 نظر
  1. کرمی می گوید

    راجع به اعتماد به نفس زیاد داشتن بیشتر توضیح بدید، گنگ بود.

    1. ناشناس می گوید

      به نظر من که اصلا گنگ نیست معلوم میشه شما اصلا درست مطلبو نخوندی داداش!!!!!!!!!

  2. اسماعیل می گوید

    اعتماد به نفس هم داشته باشیم دیگه تو این اوضاع ایران به جایی نمی رسیم.

  3. ناشناس می گوید

    نه اعتماد به نفس نه هیچی چیزدیگه موفقیت نمیاره. فقط پوووووووول که موفقیت میاره

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.