رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

افزایش فشار آمریکا بر آلمان برای مشارکت نظامی

یک نشریه آلمانی از افزایش فشارهای آمریکا بر برلین و دیگر متحدان خود برای مشارکت در حمله نظامی احتمالی به سوریه خبر داد.

به گزارش اینتیتر به نقل از تسنیم، آمریکا برای اولین بار آشکارا مشارکت ارتش آلمان در عملیات نظامی در سوریه در صورت حملات شیمیایی ارتش در این کشور را درخواست کرده است.

به گزارش نشریه “دی سایت” آلمان، در همین رابطه “جیمز جفری” نماینده و مشاور ویژه وزیر خارجه آمریکا در امور سوریه برای مذاکره با مسئولان دولت آلمانی به برلین سفر کرده است. آمریکا رسما ازارتش آلمان درخواست کرده است که در صورت وقوع یک حمله شیمیایی در ادلب در عملیات نظامی مشارکت کند.

جفری در این رابطه گفته است که بهترین شیوه برای نشان دادن همبستگی و حمایت سیاسی سخنرانی نیست بلکه همبستگی نظامی است.

وی همچنین تصریح کرد که آمریکا تمام تلاش خود را به کار خواهد برد تا از میزان بالای مشارکت و همکاری کشورهای عضو ناتو در این عملیات نظامی بهره گیرد. انتظارات آمریکا در این باره از شرکای خود در ناتو تا به حال به صورت علنی اعلام نشده بود.

دولت سوریه و متحدان آن چندین هفته است که یک عملیات نظامی در ادلب به عنوان آخرین پایگاه تروریست‌ها را آماده سازی می کنند. آمریکا اعلام کرده است که به زعم خود مدارکی دارد که نشان می دهد در این عملیات نظامی همچنین امکان حملات شیمیایی دولت سوریه به شهروندان وجود دارد. دولت آمریکا از آمادگی خود برای واکنش نشان دادن به چنین اقدامی از طرف دولت سوریه خبر داده است.

جیمز جفری در سخنان خود در برلین اظهار داشت که مشارکت بالای هم پیمانان آمریکا در ناتو در عملیات نظامی در سوریه از منظر سیاست داخلی آمریکا هم اهمیت زیادی دارد. وی همچنین عدم مشارکت فرانسه و آلمان در جنگ سال ۲۰۰۳ علیه عراق را از نظر سیاست داخلی آمریکا یک مشکل ارزیابی کرد.

وی افزود: رئیس جمهور آمریکا باید بتواند در داخل کشور خود نشان دهد که در اجرای عملیات نظامی از همراهی و حمایت بسیاری از هم پیمانان خود برخوردار است.

بعد از اینکه نشریه “بیلد” آلمان در گزارشی از احتمال مشارکت آلمان در حمله نظامی به سوریه با متحدان غربی خود خبر داد بحث های جنجال برانگیز و مورد اختلافی در بین سیاستمداران و مقامات دولتی آلمان در این باره شکل گرفته است.

در حالی که حزب دموکرات مسیحی آلمان از چنین اقدامی استقبال کرده است اما حزب سوسیال دموکرات آلمان هر گونه مشارکت نظامی در سوریه را رد کرده است.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان هم تا به حال تصمیم روشنی در این باره اتخاذ نکرده و تنها به موضع رد قاطع حزب سوسیال دموکرات درباره چنین اقدامی انتقاد شدیدی وارد کرده است.

مداخله نظامی ارتش آلمان در جنگ سوریه از نظر قانونی اقدامی مسئله ساز است. خدمات علمی پارلمان آلمان در گزارشی چنین اقدامی را نقض قوانین بین المللی و قانون اساسی اعلام کرده است.

ارتش آلمان تا به حال تنها در عملیات علیه داعش در سوریه مشارکت کرده و برای این منظور تورنادوهای شناسایی خود را در اردن مستقر کرده است. بر اساس قانون اساسی آلمان عملیات ارتش در خارج تنها در یک سیستم امنیتی جمعی مثلاً در قالب سازمان ملل، ناتو و یا اتحادیه اروپا امکان‌پذیر است.

در آوریل گذشته ایالات متحده، فرانسه و انگلیس بزرگترین حمله هوایی مشترک از زمان آغاز جنگ در سوریه را به‌بهانه استفاده دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی علیه دوما در دستور کار قرار دادند. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در آن زمان مشارکت آلمان در این عملیات نظامی را رد کرد.

جفری حالا در برلین اظهار داشته است که حمله نظامی تلافی جویانه این بار علیه سوریه بسیار گسترده تر ازحمله نظامی آوریل گذشته به این کشور خواهد بود. طبیعتا ما در این مورد به دنبال متحدان و هم پیمانان بیشتر هستیم. البته وی در این باره که دقیقا چه انتظاری از آلمان دارد سخنی نگفت.

دولت آمریکا در هفته‌های اخیر مشارکت آلمان در حمله نظامی به سوریه را درخواست کرده است.

هفته نامه اشپیگل  هم چندی پیش گزارش داد که  فرستادگان بلندپایه دونالد ترامپ در مذاکراتی در دفتر صدراعظم و وزارت دفاع و امور خارجه به دولت فدرال پیشنهاد داده‌اند که در صورت حمله شیمیایی مجدد بشار اسد در سوریه در اقدام نظامی علیه دولت این کشور مشارکت کنند، همچنین در دیگر پایتخت‌های اروپایی هم آمریکا در این راستا تلاش می‌کند.

از محافل برلین به گوش می‌رسد که آمریکایی‌ها این مسئله را آشکار کرده‌اند که آن‌ها در هفته‌های آینده انتظار حملات شیمیایی سوریه اطراف منطقه عملیاتی ادلب را دارند.

“هایکو ماس”، وزیر امور خارجه آلمان هم قرار است امروز در رابطه با حمله دولت سوریه به ادلب با همتای روسی خود در برلین مذاکره کند.

وی در آستانه این دیدار در سخنانی اظهار داشت که می خواهد در دیدار با همتای روسی خود تلاش کند تا هیچ عملیات نظامی علیه ادلب به وقوع نپیوندد. به گفته وی این مسئله مطرح است که ازبدترین ها از جمله یک فتجعه انسانی جدید جلوگیری کنیم.

هایکو ماس همچنین تصریح کرد که کمک ها برای بازسازی سوریه تنها در صورتی وجود خواهد داشت که یک راه حل سیاسی در سوریه شکل گرفته که در پایان به انتخاباتی آزاد هدایت شود.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.