رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

امضای ۱۷ تفاهم‌نامه پژوهشی به ارزش ۵۰ میلیون دلار در شرکت ملی پالایش و پخش

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به مناسبت هفته پژوهش و فناوری، ۱۷ تفاهم‌نامه و قراداد به ارزش ۵۰ میلیون دلار را با شرکت‌های دانش‌بنیان امضا کرد.

به گزارش اینتیتر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت، روز شنبه (سوم دی‌ماه) در آیین گرامیداشت هفته پژوهش با حضور جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و نماینده شماری از شرکت‌های دانش‌بنیان، ۱۷ تفاهم‌نامه و قرارداد پژوهشی با شرکت‌های دانش‌بنیان امضا شد.

همکاری در زمینه تبادل اطلاعات فنی و همکاری متقابل با هدف ارتقای عملکرد و بهبود بازده موتورسیلکت دوگانه‌سوز، همکاری در زمینه تبادل اطلاعات فنی و همکاری متقابل برای ارتقای عملکرد و بهبود بازده موتور و برنامه‌ریزی تولید ۱۰۰ هزار خودروی ساینا دوگانه‌سوز، همکاری در زمینه تبادل اطلاعات فنی و همکاری متقابل به‌منظور ارتقای عملکرد و بهبود بازده موتور تک‌سوز و دوگانه‌سوز سی‌ان‌جی، همکاری در زمینه توسعه و طراحی پی‌ال‌سی با قابلیت ضدنفوذپذیری و ضدهک ازسوی پروتکل‌ها و نرم‌افزارهای ویژه، تفاهم‌نامه تقویت و گسترش همکاری‌های دو جانبه با هدف توسعه فناوری کاتالیست جامد فرآنید الکیلاسیون و تقویت و گسترس همکاری‌های دوجانبه با هدف ارتقای کاتالیست واحد سی‌آریو از جمله عناوین تفاهم‌نامه‌هایی بود که در این آئین امضا شد.

تقویت و گسترش همکاری‌ها با هدف توسعه دستگاه جداسازی روغن از پساب، تقویت و گسترش همکاری‌ها با هدف بررسی کاربرد مایعات یونی به‌عنوان کاتالیست در فرآیند الکیلاسیون و تقویت و گسترش همکاری‌های با هدف استفاده از تتراکلرواتیلن در فرآیند ایزومریزاسیون از دیگر عناوین تفاهم‌نامه‌های امروز بود.

در این آیین همچنین از دستاوردهای پژوهشی صنعت پالایش رونمایی و از پژوهشگران و فناوران برتر در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی قدردانی شد.

دستیابی کامل به دانش فنی واحدهای تحت لیسانس پالایشی

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در آیین گرامیداشت هفته پژوهش و امضای ۱۷ تفاهم‌نامه و قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان در محل ساختمان غدیر شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اظهار کرد: امیدواریم با تفاهم‌نامه‌های امضا شده، در آینده‌ نزدیک، در زمینه ارتقای کیفی نفت کوره و شکست مولکولی، به‌طور کامل به دانش فنی دست یابیم و چالش نفت کوره را که تکلیف قانونی است حل کنیم.

وی افزود: آسیب‌شناسی در حوزه پژوهش نشان می‌دهد که از سال‌های گذشته، پژوهش در صنعت پالایش و نفت تنها به ارتباط با دانشگاه منتهی می‌شد و در مقابل هزینه‌ها، دستاوردها بسیار اندک بود و در زمینه دستیابی به دانش فنی، آنگونه که مدنظر مقام معظم رهبری بود، موفق نبودیم بنابراین کارگروه «تحول پیشرفت دانش‌بنیان» متشکل از همه شرکت‌های تابعه تشکیل شد و براساس آن با ابلاغیه‌ای که از هیئت وزیران صادر شد، سند توسعه پژوهش و فناوری شکل گرفت و نیازهای حوزه‌ فناوری تجمیع شد.

وی ضمن اشاره به امضای ۱۷ تفاهم‌نامه و قرارداد پژوهشی افزود: با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان و آماده‌سازی ۱۷ تفاهم‌نامه و قرارداد به ارزش ۵۰ میلیون دلار در قالب زنجیره کالا که امروز امضا شد، امیدواریم بتوانیم در حوزه تجهیزات بومی‌سازی ملی را انجام دهیم و در بازارهای خارجی حضور یابیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: در طرح پالایشگاه فراسرزمینی بسیاری از کالاها از داخل کشور منتقل می‌شود. تا به امروز حدود ۱۰۰ تن کالا را در مجموعه آماده کردیم که ۳۰ تن از آن با هدف به‌کارگیری کالای ایرانی در یک پالایشگاه خارجی منتقل شده است، اکنون شاهد مصرف کاتالایست ایرانی در یک پالایشگاه خارجی، هستیم و شرکت‌های خارجی از نزدیک این توانمندی‌ها را دیده‌ و اعتبار صنعت پالایش ایران را درک کرده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه امیدواریم بتوانیم در قالب قانون دانش‌بنیان مجلس‌ شورای اسلامی و تسهیلات ایجاد شده، دانش‌بنیان‌ها را شکل دهیم، افزود: امیدواریم در این قالب مشارکتی مجموعه‌های دانش‌بنیان به‌عنوان بخش دانشی و مجموعه‌های سرمایه‌ای در قالب یک پلتفرم فعالیت کنند و به همراه ساختار و اساسنامه بتواند جریان نخبگانی را شکل دهند و برخی نخبگان دانشگاهی را نیز جذب و بورسیه کنند.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش تأکید کرد: قراردادهایی که با پیمانکاران در آینده امضا می‌شود، باید سند دانش‌بنیان داشته باشند و از همه ظرفیت‌های کشور در این زمینه استفاده شود.

بنزین سوپر در کلان‌شهرها توزیع می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همچنین در جمع خبرنگاران در حاشیه آئین گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری ضمن تأکید بر لزوم مدیریت مصرف سوخت در کشور بیان کرد: هم‌اکنون تأمین سوخت مورد نیاز کشور در اولویت نخست و صادرات در اولویت بعدی قرار دارد.

وی با اشاره به تطابق نداشتن جمعیت با مصرف کنونی روزانه بنزین تأکید کرد: افزون بر اصلاح الگوی مصرف سوخت، لازم است خودروسازان هم به مقدار مصرف سوخت در خودروها توجه کنند.

وی همچنین به ازسرگیری تولید بنزین سوپر در پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند پس از اجرای عملیات تعمیرات اساسی اخیر اشاره کرد و گفت: توزیع بنزین سوپر در تهران و کلانشهرها آغاز شده است و این روند ادامه دارد.

وی با اشاره به اجرای پروژه‌ای در حوزه سولفات‌زدایی در پالایشگاه‌های نفت امام خمینی (ره) شازند و اصفهان اعلام کرد: تأمین منابع مالی موردنیاز پروژه‌های استانداردسازی نفت‌کوره در قانون بودجه امسال مورد توجه قرار گرفته است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.