امکان نصب برنامه خارج از اپ استور یک قدم به واقعیت نزدیکتر شد

کمیته قضایی سنای ایالات متحده لایحه مربوط به «قانون بازارهای آزاد» را تایید کرد؛ یک لایحه ضد انحصار که باعث استفاده از استورهای اپلیکیشن جایگزین و سیستم‌های پرداخت درون برنامه‌ای جایگزین و همچنین نصب اپ‌ها از منبعی به جز اپ استور در آیفون می‌شود.

به گزارش اینتیتر به نقل از دیجیاتو، این لایحه اکنون برای رای‌گیری نهایی به صحن سنا ارسال می‌شود. لایحه ضد انحصار که دیروز در دست بررسی نمایندگان مجلس قرار گرفته بود، باعث می‌شود تا مالکان فروشگاه‌های اپلیکیشن با بیش از ۵۰ میلیون کاربر در ایالات متحده، دیگر نتوانند توسعه‌دهندگان شخص ثالث را به استفاده از سیستم‌های پرداخت خود مجبور کنند. اپ استور و گوگل پلی از جمله فروشگاه‌هایی هستند که تحت تاثیر این طرح قرار خواهند گرفت.

بیشتر بخوانید:

از سوی دیگر، این قانون امکان «سایدلود کردن اپ‌ها» یا نصب استورهای شخص ثالث را نیز فراهم می‌کند. قانونی که می‌تواند تاثیر بیشتری روی اپل بگذارد، زیرا اندروید هم اکنون اجازه سایدلود کردن را برای کاربران خود فراهم کرده و کوپرتینویی‌ها مخالفت خود را با آن نشان داده بودند.

اپل و گوگل با این لایحه مخالفت کرده‌اند و ادعا می‌کنند که امنیت و حریم خصوصی کاربران را به خطر می‌اندازد. اپل نیز درباره سایدلود کردن اپ‌ها توضیح داده بود که باعث افزایش بدافزارها، کلاهبرداری‌ها و میزان سوءاستفاده از داده‌ها می‌شود. با این حال، آن‌ها پیش از این نیز مخالفت خود را با لایحه دیگری تحت عنوان «نوآوری و انتخاب آنلاین آمریکایی» نشان داده بودند که ماه گذشته تصویب شد و اکنون هر دو لایحه قرار است برای بررسی و رای‌گیری به صحن سنا ارسال شود.

تاثیر لایحه جدید بر درآمد اپ استور و گوگل پلی

اجرا شدن این لایحه می‌تواند تاثیر زیادی روی درآمد گوگل و اپل داشته باشد. هر دو غول فناوری از توسعه‌دهندگان کوچکی که سالانه کمتر از یک میلیون دلار از بابت فروش اپ‌ها درآمد کسب می‌کنند، به میزان ۱۵ درصد حق کمیسیون دریافت می‌کنند و این میزان برای سایر توسعه‌دهندگان ۳۰ درصد است.

در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ درآمد گوگل پلی ۸.۲ میلیارد دلار بوده (البته این میزان به همراه درآمد بخش سخت افزار و درآمد غیرتبلیغاتی یوتیوبی اعلام شده) و درآمد اپ استور نیز در سه ماهه گذشته به ۱۹.۵ میلیارد دلار رسیده است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.