رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

انحصار تلگرام شکسته شد

معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی کشور گفت: انحصار تلگرام براساس اعداد و ارقام شکسته شده اما بعضی‌ها اصرار دارند که کشور را به قبل برگردانند؛ ما معتقدیم اتفاقی که افتاد نشاندهنده این است که برگشتی در کار نخواهد بود.

به گزارش اینتیتر به نقل از باشگاه خبرنگاران، عباس آسوشه در یک برنامه تلویزیونی با بیان این مطلب اظهار کرد: در مدت زمان کوتاهی که پیام‌رسان‌های داخلی شروع به فعالیت کردند حرکت بسیار خوبی داشتند و در این مدت حدود ۲۵ میلیون کاربر در این پیام‌رسان‌ها ثبت‌نام کرده و بیش از ۹ میلیون و دویست هزار کاربر نیز فعال هستند.

معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی تأکید کرد: پیام‌رسان‌های داخلی به همت متخصصان جوان داخلی در مدت دو ماه به حدود ۱۰ میلیون کاربر فعال دست یافتند که این کار بسیار شگرفی است در حالیکه تلگرام در دو سال اول به همین تعداد کاربر فعال رسیده بود؛ بنابراین اگر امکانات لازم دراختیار پیام‌رسان‌های داخلی قرار گیرد، می‌توانند بیش از پیش خود را نشان داده و نیاز مردم کشور را برآورده کنند.

وی اعلام کرد: مهاجرت به پیام‌رسان‌های داخلی در راستای انحصارشکنی نمونه خارجی اتفاق افتاد و مردم نیز در این مسیر همراهی کردند و بخشی از کسب‌وکارها نیز به پیام‌رسان‌های داخلی مهاجرت کرده‌اند.

آسوشه تصریح کرد: پنج سال تمام امکانات کشور در اختیار تلگرام گذاشته شده و اکنون در حدود دو ماه است که این فرصت در اختیار جوانان کشور قرار گرفته است تا بتوانند توانایی خود را نشان دهند.

او افزود: البته قبول داریم که کیفیت سرویس‌ها هنوز آنچنان که مردم انتظار دارند نیست و به پیام‌رسان‌های داخلی تأکید کرده‌ایم که باید در جهت رسیدن به کیفیت مورد نظر مردم حرکت کنند؛ در این مسیر حاکمیت و مردم نیز وظیفه دارند تا به جوانان کشور فرصت دهند تا بتوانند کار خود را به سرانجام برسانند.

معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی خاطر نشان کرد: در جلسات متعددی که با پیام‌رسان‌های داخلی داشته‌ایم اکثرا تاکید دارند که نیازی به حمایتی نداریم، فقط بدون هیچ تبعیضی و همانند پیام‌رسان‌های خارجی به ما اجازه فعالیت در کشور داده شود؛ بعد از مدت محدودی خواهید دید که خودمان را به مردم ثابت می‌کنیم.

آسوشه بیان کرد: برهمین اساس مرکز ملی فضای مجازی کشور ارزیابی دقیق‌تر پیام‌رسان‌های داخلی را در مرحله دوم شروع کرده تا مطمئن شویم پیام‌رسان‌های داخلی ما قادر به پاسخگویی به بیش از ۵۰-۶۰ میلیون کاربر هستند و می‌توانند سرویس‌های جدید مانند سرویس‌های مالی، پرداخت و دولت الکترونیک را ارائه دهند؛ براساس آخرین مصوبه شورای عالی فضای مجازی در حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی، این پیام‌رسان‌ها باید آماده باشند تا نه تنها کیفیت بهتر بلکه حجم متنوع‌تری از سرویس‌ها را نسبت به چیزی که مردم در پیام‌رسان‌های خارجی دیده‌اند را ارائه کنند.

وی درباره ترافیک بالای تلگرام همچنان پس از انحصارشکنی، اظهار داشت: با توجه به اینکه پنج سال پیام‌رسان تلگرام در کشور سرویس می‌داده، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم در عرض دو ماه یعنی از شروع حرکت شکسته شدن انحصار تلگرام تا زمان مسدودسازی که آن هم در همین راستا بود، این حرکت پنج ساله به صفر رسانده شود اما اتفاقی که افتاده نشان می‌دهد تعداد بازدیدهای تلگرام از آخر فروردین تا ۲۸ اردیبهشت از حدود ۲.۵ میلیارد بازدید به کمتر از یک میلیارد رسیده که به معنای کاهش ۶۰ درصدی بازدید است.

او افزود: تعداد کانال‌های فعال در تلگرام نیز ۵۳۰ هزار بوده که بر اساس آمار و ارقام پژوهشگاه پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی دانشگاه تهران در این بازه دو ماهه به کمتراز ۲۷۷ هزار کانال رسیده است؛ از طرف دیگر تعداد مطالب تولید شده از ۱۰۰ هزار مطلب به کمتراز ۷۵ هزار مطلب تولیدی رسیده که همه این موارد نشاندهنده این است که انحصارشکنی اتفاق افتاده و ما به شرایط قبل بازنخواهیم گشت و مردم و جوانان ما در کنار هم می‌توانند هر اقدامی را پایه‌ریزی کنند.

آسوشه با اشاره به تأمین هزینه‌های تلگرام، افزود: هر زمانیکه از مدیر تلگرام پرسیدند که این هزینه‌های هنگفت (که براساس دسته‌بندی خودشان به هزینه‌های ارتباطات، ذخیره‌سازی و هزینه‌های برق و… تقسیم می‌شد) از کجا تأمین می‌شود؟ اعلام می‌کرد که از دوستان و آشنایان این هزینه‌ها را تأمین می‌کند و تا قبل از این حرکت‌های اخیر نیز درآمدی در ایران نداشته است؛ بنابراین محل تأمین این هزینه‌های سنگین مشخص نیست اما فضایی ایجاد شده تا کسب‌وکارها، سیستم‌های پرداخت مالی و سرویس‌های دولت الکترونیک در پیام‌رسان‌های داخلی فعال بشود تا بتوانند درآمدزایی داشته باشند.

وی گفت: البته خواسته پیام‌رسان‌های داخلی این است که روی پای خودشان بایستند و بارها در جلسات اعلام کردند که شش ماه به ما فرصت بدهید تا ما مستقل کار کنیم و هیچ حمایتی نه از دولت و نه خارج از آن نخواهیم خواست.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.