رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

اگر سرفه های طولانی دارید بخوانید

یک فوق تخصص بیماری های عفونی از تمامی مبتلایان به بیماری سل تقاضای اتمام دوره ۶ ماهه درمان به طور کامل را داشت و آن ها از قطع خود سرانه داروها به شدت منع کرد.

به گزارش اینتیتر به نقل از مهر، مسعود مردانی فوق تخصص بیماری های عفونی و عضو هیت علمی دانشگاه شهید بهشتی، با توضیح درباره بیماری سل گفت: این بیماری از قرن های گذشته در میان بشر شایع بوده و هنوز نیز به صورت دو نوع سل ریوی و خارج ریوی وجود دارد.

مردانی با بیان اینکه وارد شدن باکتری این بیماری مرگبار به بدن موجب ابتلا به آن می شود، تصریح کرد: سل ریوی با وارد شدن باکتری بیماری سل به دستگاه تنفسی فرد را درگیر کرده و از امکان انتقال آن به دیگران از سوی تماس های روزانه و تنفس وجود دارد.

وی علائم سل ریوی را برشمرد و ادامه داد: تب، سرفه، خلط همراه با خون، لاغری و عرق های شبانه از جمله علائم این بیماری خطرناک بوده که در صورت مشاهده آن فورا باید به پزشک مراجعه شود.

این فوق تخصص بیماری های عفونی با توضیح درباره سل خارج ریوی نیز اظهار کرد: این نوع از بیماری سل نیز می تواند مغز، چشم، کلیه، استخوان، کبد، بیضه ها و روده زنان را درگیر کرده و موجب نازایی آنان شود.

مردانی عنوان کرد: این نوع سل واگیر نداشته و تنها در صورت عدم درمان بسیاری از ارگان های بدن را درگیر می کند.

وی با بیان اینکه در صورتی که فردی بیش از ۴ هفته سرفه مداوم داشته باشد باید برای بررسی فورا به پزشک مراجعه کند، ابراز داشت: در صورت وجود این شرایط باید برای تشخیص ابتلا به سل به پزشک مراجعه کرد، به علاوه دیگر اعضای خانواده فرد نیز باید مورد آزامایش قرار گیرند.

این فوق تخصص بیماری های عفونی رعایت نکات بهداشت فردی و اجتماعی را یکی از مهم ترین راه های پیشگیری از این بیماری خواند.

مردانی با بیان اینکه خوشبختانه در حال حاضر با وجود داروی های لازم امکان درمان این بیماری وجود دارد، تاکید کرد: دوره کامل درمان سل با مصرف حداقل ۶ ماهه داروهای لازم همراه است و بیماران بعد از آن امکان زندگی عادی را خواهند داشت.

وی با بیان اینکه برخی با مصرف داروها و مشاهده علائم بهبود یافتگی، بدون مشورت پزشک درمان را قطع می کنند، تاکید کرد: از تمامی بیماران مبتلا به سل تقاضا داریم که تا پایان ۶ ماه دوره درمان، مصرف دارو ها را قطع نکرده و درمان را به اتمام رسانند.

این فوق تخصص بیماری های عفونی خاطرنشان کرد: چرا که با به اتمام نرسیدن دوره کامل امکان بروز دوباره سل برای بیماران وجود داشته و این دوره جدید از بیماری، با شدت بیش تری همراه خواهد بود.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.