اگر مشتری وصول چک از همه حساب‌ها را تایید نکرده باشد، چه اتفاقی می افتد؟

در صورتی که موجودی حساب جاری صادرکننده چک برای وصول آن کافی نباشد و مشتری، تامین وجه چک از تمام حساب‌هایش را تایید نکرده نباشد، قرارداد حساب جاری منعقد نمی‌شود و بانک نمی‌تواند برداشتی داشته باشد.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، قانون «اصلاح قانون صدور چک» که در آبان‌ ۱۳۹۷ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در آذرماه همان سال به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد. سرانجام، اجرای آن نیز از ابتدای سال گذشته آغاز شد و از این زمان به بعد تمامی چک‌ها برای نقل و انتقال ملزم به ثبت در سامانه صیاد شدند تا قابلیت نقد شوندگی داشته باشند.

قانون جدید ضوابط مختلف و جدیدی را برای صدور چک به همراه آورده است که گفته می‌شود به چک‌ها اعتبار می‌بخشد و چک‌های برگشتی را نیز کم می‌کند. از جمله مهم‌ترین الزامات و ضوابط قانون جدید چک می‌توان به ممنوعیت صدور چک در وجه حامل، حذف پشت نویسی چک، ثبت و انتقال چک در سامانه صیاد توسط صادرکنندگان و دریافت کنندگان و … اشاره کرد.

در این بین، یکی از سوالات پرتکرار دارندگان چک‌های جدید این است که اگر مشتری، تامین وجه چک صادره‌اش را از تمام حساب‌ها در بانک خود تایید نکرده باشد، آیا بانک مجاز به برداشت وجه چک از سایر حساب‌ها است؟

پاسخ قانون جدید چک به این موضوع این است که طبق دستورالعمل حساب جاری، از جمله مواردی که باید در قرارداد حساب جاری درج شود، تکلیف بانک به پرداخت وجه چک از محل موجودی قابل برداشت سایر حساب‌ها (به ترتیب مقرر در بندهای مذکور)، در صورت کافی نبودن موجودی حساب جاری صادرکننده است.

بنابراین، زمانی که مشتری این موضوع را تایید نکرده باشد، قرارداد حساب جاری منعقد نمی‌شود و بانک نمی‌تواند وجه چک را از سایر حساب‌ها برداشت کند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.