رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

ایده‌هایی برای جهانی شدن «سی‌صد» داریم

خواننده و نوازنده «سی‌صد» گفت: ایده‌هایی برای جهانی شدن این کنسرت نمایش داریم و می‌توانیم در حوزه تمدنی و سپس جهان، توجه به زبان فارسی را با هنر پیش ببریم.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، در آخرین ساعات شامگاه چهارشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۱ به تماشای کنسرت‌نمایش «سی‌صد» در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد نشست.

پیشنهاد تکرار سالانه سی‌صد

عزت الله ضرغامی پس از تماشای این تئاتر با اشاره به همخوانی پایانی «ای ایران» توسط مردم اظهار کرد: مخاطبان این کنسرت‌نمایش – که از هر طبقه‌ای هستند – نسبت به آن، یک ارزش‌گذاری واحد دارند، بنابراین حتما آن‌هایی که مخالف ملت ایران و زبان فارسی هستند، نمی‌توانند این وحدت را ببینند.

وی افزود: سی‌صد به لحاظ فرم و محتوا فاخر بوده و ارتباط مردمی آن خوب است. باید برای نمود رسانه‌ای آن اقداماتی کنیم.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اضافه کرد: پیشنهاد می‌کنم متناسب با شهرهای هدف و اقوام مختلف، سی‌صد به‌صورت سالانه تکرار شود.

ضرغامی تصریح کرد: نام اثر هم نام مناسبی است که پاسخی برای فیلم بی‌کیفیت، شعاری و غیرحرفه‌ای ۳۰۰ است. سفارش‌دهندگان این فیلم با ژن ایرانی و زبان فارسی مشکل دارند.

وی ضمن تمجید از کارگردانی امیر جدیدی، بازی او در فیلم سینمایی روز صفر را متفاوت ارزیابی کرد و ستود.

وزیر میراث همچنین درباره پیشینه تئاتری جواد عزتی پرسید که عزتی گفت از ۲۰ سالگی تئاتر کار کرده و چندین دوره در جشنواره تئاتر فجر حضور داشته است.

سی‌صد تاکنون ۱۱۲ هزار مخاطب داشته است

محمدحسین توتونچیان، تهیه‌کننده سی‌صد نیز در این دیدار صمیمانه گفت: با اجرای امشب، تاکنون ۱۱۲ هزار نفر را میزبانی کرده‌ایم. در یکی از اجراهای اخیر، به‌صورت رایگان میزبان ۳۸۰۰ نفر از کادر درمان بودیم و برای این اجرا، هیچ یک از هنرمندان ما دستمزدی نگرفتند و دلی کار کردند.

سهراب پورناظری، خواننده و نوازنده سی‌صد هم درباره چگونگی شکل‌گیری این پروژه گفت: پس از کنسرت‌نمایش سی با موضوع داستان‌های شاهنامه، متوجه شدیم که مردم روی زبان فارسی اشتراک دارند و سراغ ماجرای کتاب‌سوزی مغولان در سی‌صد رفتیم.

وی افزود: ایده‌هایی برای جهانی شدن این پروژه داریم و می‌توانیم در حوزه تمدنی و سپس جهان، توجه به زبان فارسی را با هنر پیش ببریم.

کنسرت نمایش سی‌صد کاری از سهراب پورناظری به کارگردانی امیر جدیدی، آهنگ‌سازی تهمورس پورناظری، خوانندگی رضا بهرام، تهیه کنندگی محمد حسین توتونچیان و حضور تعدادی از ستارگان سینما و تلویزیون از اواخر خرداد در کاخ سعد آباد اجرا می‌شود. در این اثر هنرمندانی چون جواد عزتی، مهران غفوریان، دلنیا آرام، ماهور الوند، منوچهر علیپور، عرفان ناصری، نیما سکوت و امیر جدیدی به‌عنوان بازیگر حضور دارند.

سی‌صد بر اساسِ نوشته از «ری بردبری» طراحی و تدوین شده است و به موضوع کتاب‌سوزی و نسل‌کشی مغول‌ها در نیشابور می‌پردازد. ایجاد کنش در بطن ذهنِ مخاطب در حفظِ زبان ملی ایرانیان به عنوان مرکزِ یک‌پارچگی سرزمین، و پیوند دوباره جوانان با موسیقی و شعر اصیل یکی دیگر از مهم‌ترین اهدافِ این پروژه است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.