رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

ایران باید بین وابستگی به روسیه یا روابط اقتصادی عادی با جهان یکی را انتخاب کند

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در توییتی نوشت که ایران باید بین وابستگی به روسیه و بازگشت به برجام و برقراری روابط عادی با کشورهای جهان، یکی را انتخاب کند.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز چهارشنبه در توییتی نوشت: به گمانم ایران در وضعیتی است که می‌خواهد برخلاف مواضع قبلی خود مبنی بر بی‌طرفی در درگیری میان روسیه و اوکراین به روسیه پهپاد بفروشد.

وی در توییت دیگری مدعی شد: ایران یک حق انتخاب دارد. می‌تواند وابستگی نسبی به روسیه را انتخاب کند و فرصت اقتصادی بسیار باریکی دراختیار داشته باشد یا می‌تواند به توافق بازگردد و روابط اقتصادی عادی‌تری با همسایگان، اروپا و باقی جهان داشته باشد.

رابرت مالی بامداد امروز نیز در گفت‌وگویی با شبکه سی ان ان، درباره احیای توافق هسته‌ای با تلاش برای انداختن توپ در زمین ایران گفت، این تصمیم ایران است که بخواهد به میز گفت‌وگو برگردد.

وی گفت: ایران می‌گوید که مایل است به مذاکرات بازگردد، اما واقعیت این است که این فرصت به طور روزانه از دست می‌رود و این گزینه برای همیشه در دسترس نخواهد بود.

مالی در پاسخ به این که او بارها گفته است فرصت مذاکرات تا همیشه وجود نخواهد داشت و آیا با توجه به این، ضرب‌الاجلی برای مذاکرات وجود دارد یا نه، گفت: هیچ تاریخ مشخصی برای پایان دادن به مذاکرات تعیین نشده است.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در واکنش به سفر ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه به ایران درباره روابط ایران و روسیه مدعی شد: ایران یا می‌تواند در موقعیت وابستگی نسبی به روسیه قرار بگیرد، درحالی که روسیه خود در سطح جهان منزوی شده است و فرصت‌های اقتصادی قابل توجهی ارائه نمی‌کند، یا می‌تواند به برجام برگردد که نتیجه آن روابط عادی‌تر با کشورهای همسایه، اروپا و بقیه جهان خواهد بود.

او همچنین درباره ادعاهایی که در زمینه فروش پهپاد از جمله پهپادهای جنگی توسط ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین مطرح است، گفت که این تصمیم به عهده تهران خواهد بود اما این اقدام ادعایی را با توجه به این که ایران مخالفت خود را با جنگ اعلام کرده، «گزینه‌ای نه چندان جالب» تلقی کرد.

مالی با مطرح کردن اظهاراتی تهدیدآمیز در زمینه به کار بردن تحریم‌های آمریکا علیه ایران و روسیه، گفت: ابزارهایی در اختیار داریم و به وسیله آنها هرگونه انتقال چنین پهپادهایی به روسیه را تحریم خواهیم کرد.

ادعاهای رابرت مالی درباره موضع ایران در مذاکرات و تاثیر روابط دوجانبه آن با روسیه بر این مذاکرات در پی این مطرح می‌شود که آخرین دور از گفت‌وگوهای غیرمستقیم میان آمریکا و ایران برای حل‌وفصل آخرین مسائل حل نشده در زمینه احیای توافق هسته‌ای، اخیرا با تسهیل‌گری اتحادیه اروپا در دوحه انجام شد. این مذاکرات نتیجه راه‌گشایی به دنبال نداشت.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در روزهای گذشته و پس از انجام شدن این گفت‌وگوها در قطر، در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای قطری‌اش در تهران در این باره بیان کرد: ما برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار مصمم هستیم و برخلاف برخی از ادعاهای رسانه‌ای طرف آمریکایی ما هیچ گونه مطالبه زیاده‌خواهانه و هیچ گونه مطالبه فرابرجامی مورد ادعای آمریکا را نداریم.

وزیر امور خارجه گفت: مطالبات ما کاملا در چارچوب توافق سال ۲۰۱۵ است و اگر در حوزه‌ای طرف آمریکایی احساس می‌کند موضوع فرابرجامی است ما در درون گفت‌وگوها به طرف آمریکایی تأکید کرده‌ایم براساس آنچه که در ماه‌های گذشته در مذاکرات رخ داد و بارها طرف‌های غربی اعلام کردند که هر آنچه که مانع نفع اقتصادی ایران از برجام می‌شود را برمی‌دارد. ما در گفت‌وگوهای اخیر بر یک موضوع اساسی تمرکز کردیم و آن بحث تضمین موثر از سوی آمریکا در حوزه‌های هر آن چیزی است که بخواهد نفع اقتصادی ایران از برجام را تحت تأثیر قرار دهد و مطالبه و خواسته ما زیاده‌خواهانه نیست.

ادعای فروش پهپاد توسط ایران به روسیه در پی این مطرح می‌شود که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در یک کنفرانس خبری مدعی شده بود، ایران در حال آماده‌سازی برای تحویل صدها پهپاد دارای قابلیت حمل سلاح به روسیه است.

مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شد، که ایران برنامه حمایت نظامی از روسیه را در جنگ اوکراین دارد. اطلاعاتی در دست داریم که نشان می‌دهد ایران در حال آماده شدن برای آموزش نیروهای روس در این زمینه است.

این در حالی است که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره اظهارات مشاور امنیت ملی امریکا درباره فروش فناوری های نوین ایرانی به روسیه، تصریح کرد: سابقه همکاری های میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در حوزه برخی فناوری های نوین به پیش از آغاز جنگ در اوکراین بر می گردد و در مقطع اخیر هیچ تحول خاصی در این ارتباط رخ نداده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال جنگ اوکراین کاملا روشن است و بارها بصورت رسمی اعلام شده است.

کنعانی در ادامه افزود: ادعای مقام آمریکایی در حالی است که امریکا و اروپایی ها سال ها است کشورهای اشغالگر و متجاوز از جمله در منطقه غرب آسیا را به انباری از سلاح های کشنده متنوع خود تبدیل کرده اند که قطعاً بدون این تسلیحات، تداوم بیش از هفت دهه تجاوز، جنایت و اشغالگری صهیونیست ها در سرزمین های اشغالی ممکن نبود.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.