رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

این نشانه ها می گویند زیاد قند مصرف می کنید

قند یکی از اجزای ضروری رژیم غذایی هر کسی است. اما آیا تا به حال مقدار قندی که روزانه مصرف می کنید را اندازه گرفته اید؟

به گزارش اینتیتر به نقل از روزیاتو، شیرینی جات شاید تنقلات محبوب تان باشند اما میزان قند دریافتی را به شدت افزایش می دهند. همه ی تنقلات خوشمزه ای مثل کیک، بیسکوییت، شکلات، شیرینی، دونات و بسیاری دیگر مملوء از قند هستند. حتماً درباره ی مضرات مصرف زیاد قند شنیده اید. این کار ریسک ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی و دیگر بیماری های مزمن را بالا می برد. وقتی بیش از حد قند مصرف می کنید بدن تان علائم واضحی از خود بروز می دهد. این علائم می تواند هشداری به شما باشد تا قند کمتری مصرف کنید.

در ادامه از نشانه هایی خواهیم گفت که از زیاد بودن قند مصرفی تان حکایت دارند.

۱- وزن تان بالا رفته اما باز هم احساس گرسنگی می کنید

قند شاید برای پرزهای چشایی تان خوشایند باشد اما سوخت خوبی برای بقیه ی قسمت های بدن تان نیست.

طبق تحقیقات، مصرف نوشیدنی های دارای قندهای افزودنی، زمینه ساز چاقی در بزرگسالان و کودکان می شود.

با این حال، بدن قند را زودتر از پروتئین، فیبر و چربی های سالم می سوزاند. بنابراین تنقلات شیرین می توانند شما را حتی از قبل هم گرسنه تر کنند. مصرف قند، مغز را غرق دوپامین یا همان هورمون لذت می کند اما در عین حال، سوخت و ساز بدن تان را مختل می کند و روی هورمون هایی که شما را از سیر شدن تان باخبر می کنند، تأثیر می گذارد.

این چرخه می تواند منجر به مصرف وسواس گونه ی تنقلات و یک گرسنگی سیری ناپذیر شود، امری که به ویژه زمانی می تواند دشوار باشد که در زمان خاصی از روز هوس تنقلات شیرین می کنید. شب ها که بدن با سرعت پایین تری انرژی می سوزاند و تاب آوری بیشتری در برابر قند دارد، مستعد هوس قند (و همینطور نمک و نشاسته) هستیم. و اگر هم شب ها عادت به خوردن تنقلات دارید بدانید که این عادت باعث بالا رفتن ریسک اضافه وزن یا چاقی می شود.

۲- گرسنه هستید

مصرف بیش از اندازه ی قند می تواند شما را دمدمی مزاج یا سست و بی حال هم کند، به خصوص اگر خوراکی تان تنقلات قند بالا و فرآوری شده باشد.

مصرف مواد غذایی ای که قند زیادی دارند اما فاقد پروتئین یا چربی هستند موجب بالا رفتن شدید و ناگهانی قند خون می شوند، امری که باعث افت ناگهانی انرژی و احساس خستگی و زودرنج شدن شما می شود. این افت انرژی که پس از افزایش شدید قند خون رخ می دهد، باعث کاهش قند خون در مغز هم می شود و به همین دلیل ممکن است بعد از مصرف زیاد قند، کمی احساس گیجی کنید.

تحقیاقات نشان داده بالا بودن قند خون اثری منفی بر توانایی شناختی ما دارد، امری که می تواند به معنای بروز مشکل در یادگیری و ادغام خاطرات باشد.
مصرف قندهای افزودنی در بلند مدت ممکن است زمینه ساز التهاب و بد شدن روحیه و منجر به بروز علائم افسردگی شود.

۳- دور دهان و چانه تان جوش می زند

مواد غذایی ای که قند زیادی دارند می توانند زمینه ساز جوش شوند، گرچه عوامل غذایی و غیر غذایی زیاد دیگری هست که باید آن ها را هم در نظر گرفت.

تحقیقات نشان داده رژیم های غذایی ای که مملوء از مواد غذایی قندی – و همینطور شیر و مواد غذایی چرب – هستند در افراد بزرگسال باعث جوش می شوند.

مصرف زیاد قند می تواند منجر به مقاومت انسولینی شود، امری که باعث افزایش سطح هورمونی به نام آندروژن می شود. بالا بودن سطح آندروژن می تواند باعث جوش های هورمونی التهابی ای شود که دور دهان و فک ظاهر می شوند.

مصرف قند ممکن است به فرآیند پیری پوست سرعت ببخشد، بنابراین باید حواس تان به چین و چروک های زودهنگام هم باشد.

۴- دستگاه گوارش تان به درستی کار نمی کند

همچون جوش، سوء هاضمه هم می تواند دلایل متعددی داشته باشد. فارغ از علت ریشه ای آن، کارشناسان می گویند داشتن یک رژیم غذایی قند بالا کمک کننده نیست.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته بر روی موش ها، مصرف بیش از اندازه ی قند می تواند از تنوع جمعیت باکتری های درون دستگاه گوارش، در عرض تنها چند هفته بکاهد. دادن یک خوراکی قندی مشابه اغلب نوشیدنی های غیر الکلی به موش ها نه تنها باعث کاهش تعداد باکتری های مفید در روده های آن ها شده بود، بلکه به باکتری های مضر اجازه ی رشد هم داده بود.

تحقیقات نشان داده میان مصرف زیاد قند و نوشیدنی های غیر الکلی و افزایش میزان ابتلا به بیماری های التهابی روده مانند کولیت روده (زخم و التهاب مزمن روده بزرگ) ارتباط وجود دارد.

از سویی دیگر، مصرف سبزیجات و مواد غذایی ای که فیبر بالایی دارند اثر حفاظتی دارد. اما اگر مواد غذایی ای مصرف می کنید که قند افزودنی زیادی دارند، احتمالش هست که برخی از دیگر مواد مغذی مهم برای سلامت دستگاه گوارش و سلامت کلی تان را از دست دهید.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.