بازگشت به برجام در انتظار حرف آخر است

یک کارشناس مسایل بین الملل با بیان اینکه به نظر می‌رسد توافقاتی در بحث بازگشت طرف ها به برجام انجام گرفته است و سندی هم مدون شده گفت: به نظرم کار الان به جایی رسیده است که باید با توجه به حساسیت موضوعات در این مساله، مقامات عالی تصمیم گیری کنند و حرف آخر را بزنند.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، یوسف مولایی درباره مذاکرات وین گفت: مذاکرات هسته ای شرایط خیلی پیچیده‌ای با جنبه های مختلف فنی و سیاسی و حقوقی دارد و اینها را الان در یک سند گنجاندن کار سختی است در عین حال که به نظر این کار تاحدود زیادی انجام شده است.

وی افزود: روند مذاکرات برای احیای برجام به این گونه بود که هر یک از طرف ها به ویژه ایران و آمریکا می خواهند از فرصت پیش آمده استفاده کنند و برخی از مطالبات‌شان که قبلا به دست نیاوردند را در این مقطع به دست آورند، مثلا ایران می خواست که آمریکا تضمین دهد که دیگر از برجام خارج نشود در حالی که این یک بحث سنگین سیاسی است که باید در مسیر خودش بررسی شود و احتمالا باید کنگره این مساله را تصویب کند که به این شکل کلا کار را پیچیده تر و سخت تر می کرد.

وی تصریح کرد: تضمین سیاسی هم از طرف آمریکا اعتباری ندارد، چرا که به هر حال هر کشوری می تواند به تعهدات بین المللی و دو جانبه اش با دیگر کشورها پایان دهد. از طرفی آمریکا یک بار این کار را انجام داده است و بعید نیست که دوباره با تغییر دولت دست به خروج از برجام یا هر توافق دیگری بزند.

این کارشناس مسایل بین الملل اظهار کرد: به نظرم روند کار الان به جایی رسیده است که باید در سطوح بالا تصمیم گیری شود. با توجه به حساسیت موضوعات در این مساله، مقامات عالی در پایتخت ها هستند که باید حرف آخر را بزنند. تا جایی که می دانیم به لحاظ فنی توافق شده و مدون هم شده است.

مولایی درباره سکوت و تاخیر در روند مذاکرات در یکی دو هفته اخیر و برخی احتمال ها درباره اینکه هرگونه توافق و امضای سند به بعد از شروع به کار دولت آقای رییسی موکول شود گفت: فکر نمی کنم این تاخیر به وجود آمده به خاطر آغاز کار دولت جدید باشد. نمی گویم تاثیر ندارد اما فکر نمی کنم دولت و رییس جمهور منتخب بخواهد این روند را عقب بیندازد.

وی ادامه داد: در هر حال ما نمی توانیم خود را جای تصمیم گیران و اراده سیاسی حاکم قرار دهیم چرا که اطلاعات مان درباره مسایل و شرایط بسیار محدود است اما اگر ایران تصمیم گرفته است که پای مذاکره برود و توافقاتی را تا الان شکل دهد و همکاری هایی را انجام دهد حتما این مساله را مهم دانسته است. به علاوه اگر در مسایل سیاسی و اقتصادی کشور گشایش هایی به لحاظ بین المللی انجام نگیرد به ضرر دولت جدید هم تمام می شود.

این کارشناس مسایل بین الملل درباره هدایت دستگاه دیپلماسی در دولت آینده هم خاطرنشان کرد: برنامه یا استراتژی مدون و منظم و مطالعه شده درباره سیاست خارجی از نیازهای ضروری کشور است. وزارت خارجه سیاست ها را اجرا می کند و باید قبل از همه آن سیاست ها درباره برجام، تعامل با آمریکا، برقراری مناسب روابط دیپلماتیک با کشورهای مختلف و غیره روی کاغذ بیاید و قطعی شود و با توجه به برنامه ببینیم چه کسی قادر است آن را اجرا کند، چون دستگاه سیاست خارجی خودش تعیین کننده سیاست ها نیست.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.