رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

بالون های باد شده در کره شمالی نشانه چیست ؟

فراری های کره شمالی که با سختی و مشقت کشور خود را ترک کرده اند تا زندگی در سرزمین آزاد جنوبی را تجربه کنند برای اعتراض خود به رهبر کره شمالی راهکار جالبی را ابداع کرده اند؛ آنها اعلامیه های اعتراضی خود را نسبت به این رهبر خودکامه از طریق بالون هایی که در مرز دو کشور هوا می کنند منتشر می کنند.

به گزارش اینتیتر به نقل از روزیاتو، با این حال کره شمالی چندی پیش تهدید کرد که دفتر ارتباط مشترک با کره جنوبی را به خاطر بالن های حاوی تبلیغات ضد کره شمالی که توسط فعالان همسایه جنوبی در مرز این دو کشور به هوا فرستاده می شوند خواهد بست و روز گذشته رسما این تهدید خود را عملیاتی کرد. کیم یو جونگ ، خواهر کیم جونگ اون رهبر کره شمالی، قبلاً نیز به کره جنوبی در مورد اعلامیه های تبلیغاتی که بر فراز این کشور رها می شود هشدار داده بود؛ اعلامیه هایی در قالب یک برگه که به ادعای گاردین توسط فراری های کره شمالی که اکنون در همسایه جنوبی سکونت داشتند ارسال شده است.

در بیانیه ای در روزهای اخیر، کیم یو جونگ ادعا کرد که اگر این اعلامیه ها همچنان از روی مرز دو کشور عبور کنند مقامات کره جنوبی «مجبور خواهند شد بهایی سنگین بپردازند» و در نهایت نیز این تهدید را عملیاتی کرد. گفته می شود که در این اعلامیه ها تهدیدات هسته ای صورت گرفته توسط کیم جونگ اون محکوم شده در حالی که پیام های قبلی، سابقه کره شمالی در زمینه حقوق بشر را مورد انتقاد قرار داده بودند.

کیم یو جونگ همچنین هشدار داده که کره شمالی ممکن است یک کارخانه مشترک را در شهر مرزی کائه سونگ تعطیل کند، کارخانه ای که نماد آشتی بین دو کشور است. کره جنوبی نیز در پاسخ اعلام کرده که از ارسال پیام های بالونی از روی مرز دو کشور جلوگیری کرده و تحقیقاتی را در این مورد انجام خواهد داد.

دولت کره جنوبی همواره از این موضوع به عنوان مسئله ای «تنش ساز» در روابط دو کشور یاد کرده است. با این وجود، پارک سانگ هاک، رییس مبارزان آزادی بخش کره شمالی، در مصاحبه ای با بی بی سی مدعی شده که این حرکت دولت کرده جنوبی آن ها را از ارسال اعلامیه های تبلیغاتی از طریق بالون به درون خاک کره شمالی منصرف نخواهد کرد: «اگر مانعی بر سر راه اعلامیه ها ایجاد شود، پهپاد خواهیم فرستاد. آن ها نمی توانند جلوی ما را بگیرند. واقعیت و حقیقت را نمی توان متوقف کرد. فریاد ۴۵,۰۰۰ فراری از کره شمالی که به دنبال واقعیت هستند ادامه خواهد یافت».

تاکتیک فرستادن بالون بر فراز مرز دو کشور موضوع تازه ای نبوده و سال هاست که انجام می گیرد. گفته می شود که در روزهای اخیر ماموران پلیس کره جنوبی به نقاط مرزی رفته و مانع از ارسال بالون های حاوی اعلامیه های پروپاگاندایی شده اند، اتفاقی که در گذشته رخ نمی داده است. همکاری بین کره شمالی و جنوبی در ماه های اخیر تعلیق و دفتر روابط مشترک کائه سونگ نیز از زمان شیوع کرونا در ماه ژانویه گذشته تعطیل بوده است.

علیرغم تهدیدهای کره شمالی مبنی بر بستن کارخانه مشترک، گاردین ادعا کرده که این کارخانه عملاً از سال ۲۰۱۶ فعالیتی نداشته است. ظاهراً این تصمیم کره جنوبی بوده که کارمندان خود را در واکنش به آزمایشات راکتی از این مرکز تولیدی فرا خوانده است. این کارخانه در سال ۲۰۰۴ افتتاح شده و در حدود ۶ مایلی بخش شمالی منطقه غیرنظامی بین دو کشور واقع شده است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.