رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

با سرکه سیب لاغر شویم + روش و دستور العمل

لاغری با سرکه سیب از جمله دغدغه های متقاضیان کاهش وزن است.

به گزارش اینتیتر به نقل از سایت دکتر کرمانی، سال هاست که مردم از سرکه سیب برای افزایش سلامتی شان استفاده می کنند. تحقیقات نشان داده است که سرکه سیب مزایای بسیاری مانند پایین آوردن قند خون دارد اما آیا اضافه کردن سرکه سیب به رژیم غذایی موجب کاهش وزن هم می شود؟

در این مقاله می خواهیم لاغری با سرکه سیب را بررسی کنیم تا بتوانیم آن را وارد برنامه رژیم غذایی خود کنیم و از مزایای دیگر آن نیز برای سلامتی بهره ببریم.

سرکه سیب چیست؟

سرکه سیب در یک فرآیند دو مرحله ای درست می شود. ابتدا سیب ها را خرد یا له کرده و با مخمر ترکیب می کنند تا قندشان تبدیل به الکل شود. در مرحله دوم باکتری اضافه می شود تا الکل را به اسید استیک تبدیل کند. ساخت سرکه سب سنتی در حدود یک ماه طول می کشد اما برخی تولید کنندگان سرعت این فرایند را بالا می برند و حتی آن را به یک روز کاهش می دهند.

اسید استیک ترکیب اصلی و فعال سرکه سیب است. اسید استیک ترکیبی نارنجی رنگ با طعم ترش و بویی قوی است که حدود ۵ تا ۶ درصد سرکه سیب را تشکیل میدهد و علاوه بر این اسید، سرکه سیب دارای آب و مقداری از دیگر اسید ها مانند اسید مالیک است.

یک قاشق غذا خوری از سرکه سیب، حدود ۳ کالری دارد و تقریبا کربوهیدرات هم ندارد.

استیک اسید (اسید چرب زنجیره کوتاه) است که در استات و هیدروژن درون بدن حل می شود. برخی تحقیقات بر روی حیوانات نشان داده است که اسید استیک در سرکه سیب به چندین روش کاهش وزن را بهبود می ببخشد اما باید روی انسان ها نیز تحقیقات جامعی صورت بگیرد تا این تاثیرات تایید شود.

کاهش سطح قند خون: اسید استیک موجود در سرکه سیب سبب بهبود قابلیت کبد و عضلات برای دریافت قند از خون می شود.

کاهش سطح انسولین: این اسید موجود در سرکه سیب منجر به کاهش نسبت انسولین به گلوکاگون می شود که این مسئله به نفع چربی سوزی بدن است.

بهبود سوخت و ساز: با افزایش آنزیم AMPK توسط اسید استیک، چربی سوزی افزایش یافته است و ساخت قند و چربی در کبد را کاهش می دهد.

کاهش ذخیره چربی: درمان چاقی و دیابت با اسید استیک یا استات مانع از افزایش وزن می شود و فعالیت ژن ها ( آنهایی که ذخیره چربی شکمی و کبد چرب را کاهش می دهند) را بالا می برد.

چربی سوزی: با خوردن غذاهای پرچرب و دارای اسید استیک، ژن های مسئول چربی سوزی رشد قابل توجهی دارند که منجر به کاهش ذخیره چربی توسط بدن می شود.

جلوگیری از اشتها: استات موجود در سرکه سیب مراکز کنترل کننده اشتها در مغز را محدود می کند در نتیجه میزان دریافت غذا کاهش می یابد.

لاغری با سرکه سیب و احساس سیری

سرکه سیب احساس سیری را تقویت می کند در نتیجه کالری کمتری دریافت می کنید. تحقیق انجام شده بر روی ۱۱ نفر نشان داد آنهایی که به همراه یک وعده غذای پر کربوهیدرات سرکه سیب استفاده کردند یک ساعت بعد از خوردن غذا ۵۵ درصد واکنش قند خون پایین تری داشتند. این افراد تا پایان روز ۲۰۰ تا ۲۷۵ کالری کمتر غذا دریافت کردند. علاوه بر تاثیر بر روی اشتها، سرکه سیب سرعت خارج شدن غذا از معده را نیز کاهش می دهد.

در بررسی دیگر، افرادی که به همراه غذای نشاسته ای سرکه سیب خوردند معده شان دیرتر خالی شد. این اتفاق باعث بالا بردن احساس سیری و کاهش قند خون و سطح انسولین می شود.

برخی افراد ممکن است مشکلی داشته باشند که این تاثیر برایشان مضر باشد. بیماری تاخیر در خالی شدن معده، یکی از مشکلات شایع بیماری دیابت نوع ۱ است. زمان بندی غذای دریافتی با انسولین به مشکل می خورد چون پیش بینی مدت زمان بالا آمدن قند پس از یک وعده دشوار می شود.

از آنجا که سرکه سیب نشان داده است که منجر به باقی ماندن غذا در معده برای مدت زمان طولانی تر می شود پس مصرف آن همراه با غذا، برای کسانی که دچار مشکل تاخیر در تخلیه معده هستند مناسب نیست و شرایط آنها را بدتر می کند.

لاغری با سرکه سیب و تاثیر آن در وزن و چربی بدن

سرکه سیب تاثیر قابل توجهی روی وزن و چربی بدن دارد. در این تحقیق ۱۲ هفته ای، ۱۴۴ فرد چاق به سه گروه تقسیم شدند که گروه اول هر روزیک قاشق غذا خوری سرکه سیب گروه دوم هر روز دو قاشق غذا خوری سرکه سیب و گروه سوم نیز نوشیدنی شبه دارو استفاده می کردند. به این افراد گفته شده بود مصرف الکل نداشته باشند اما رژیم عادی و فعالیت های خود در طول روز را ادامه دهند.

آنهایی که روزانه یک قاشق غذا خوری سرکه سیب مصرف می کردند این مزایا را بدست آوردند:

کاهش وزن: ۱٫۲ کیلوگرم
کاهش درصد چربی بدن: ۰٫۷ درصد
کاهش سایز میان تنه: ۱٫۴ سانتی متر
کاهش تری گلیسیرید: ۲۶ درصد

و این هم تغییرات کسانی که روزانه دو قاشق غذا خوری سرکه سیب مصرف کردند:

کاهش وزن: ۱٫۷ کیلوگرم
کاهش درصد چربی بدن: ۰٫۹ درصد
کاهش سایز میان تنه: ۱٫۹ سانتی متر
کاهش تری گلیسیرید: ۲۶ درصد

گروه سوم هم در واقع کمی به وزنشان اضافه شد و سایز میان تنه شان افزایش یافت. نتایج این تحقیق نشان داد که اضافه کردن سرکه سیب به رژیم غذایی به کاهش وزن و کاهش درصد چربی بدن کمک می کند و سبب سوزاندن چربی می شود و تری گلیسیرید خون را کاهش می دهد.

این یکی از معدود تحقیقات انجام گرفته با سرکه سیب، روی انسان ها بوده است. با این حال که تحقیق وسیع و نتایج دلگرم کننده است اما باز هم به تحقیقات بیشتری نیاز است.

لاغری با سرکه سیب و تاثیر آن بر سلامت

علاوه بر بهبود وزن و چربی سوزی سرکه سیب مزایای دیگری نیز دارد:

کاهش سطح قند خون و انسولین: وقتی سرکه سیب را با یک وعده سرشار از کربوهیدرات استفاده می کنید، تا حدود زیادی سطح قند خون و انسولین را پایین می آورد.
بهبود حساسیت به انسولین: اضافه کردن سرکه سیب به غذای پر کربوهیدرات (خصوصا غذای افرادی که دچار مقاومت به انسولین یا دیابت نوع ۲ هستند) حساسیت به انسولین را تا ۳۴ درصد افزایش می دهد.

کاهش قند خون ناشتا: در تحقیقی که روی افراد دیابتی انجام شد آنهایی که سرکه سیب را به همراه میان وعده پروتئینی شب استفاده می کردند قند خون ناشتایشان هنگام صبح نسبت به کسانی که سرکه سیب در برنامه شان نبود، دو برابر پایین تر آورد.

بهبود علائم سندروم تخمدان پلی کیستیک: در خانم هایی که دچار سندروم تخمدان پلی کیستیک بودند، کسانی که به مدت ۹۰ تا ۱۱۰ روز از سرکه سیب استفاده کردند ۵۷ درصد تخمک گذاری را از سر گرفتند و دلیلش می تواند بهبود حساسیت به انسولین باشد.

کاهش سطح کلسترول: سرکه سیب می تواند سطح کلسترول خوب ( HDL ) بدن را افزایش دهد و موجب کاهش کلسترول بد ( LDL ) و چربی خون شود.
کاهش فشار خون: سرکه سیب می تواند با تقلید از آنزیم های منقبض کننده رگ ها فشار خون را کاهش دهد.

کشتن باکتری ها و ویروس های مضر: سرکه سیب با باکتری های مسموم کننده غذا از جمله «ای کولی» مقابله می کند وتعداد برخی از باکتری ها را تا ۹۰ درصد و برخی از ویروس ها را تا ۹۵ درصد کاهش می دهد.

چگونه سرکه سیب را به برنامه غذایی خود اضافه کنیم؟

راه هایی برای اضافه کردن سرکه سیب به برنامه غذایی وجود دارد که ساده ترین آن ترکیب با روغن زیتون به عنوان سس سالاد است که این سرکه به همراه سبزیجات برگ دار، خیار و گوجه فرنگی خوش طعم می شود. سرکه سیب برای ترشی سبزیجات نیز استفاده می شود و یا آن را با آب ترکیب کنید و بنوشید.

مقدار سرکه سیب توصیه شده برای کاهش وزن، یک یا دو قاشق غذا خوری در روز است. بهتر است آن را به ۲ تا ۳ دوز در طول روز تقسیم کنید و قبل از وعده های غذایی بنوشید. مصرف بیشتر از این اندازه مفید نیست چون دوز بالای سرکه سیب تاثیرات مضری نیز به همراه دارد.

مصرف سرکه سیب را با یک قاشق غذا خوری شروع کنید چون مصرف بیش از این مقدار در یک مرتبه می تواند موجب حالت تهوع شود. بسیار مهم است که با آب ترکیب شود چون سرکه رقیق نشده باعث سوختگی دهان و مری می شود.

مصرف سرکه سیب در قالب قرص نیز شاید به نظر مفید باشد اما خطرات پنهانی دارد. برای مثال گزارش شده است که یک خانم پس از مصرف، متوجه گیر کردن قرص در مری شده و آسیب دیده است.

سخن پایانی

در پایان متوجه شدیم که اضافه کردن سرکه سیب به برنامه غذایی در کاهش وزن و چربی سوزی کمک می کند و مزایای دیگری نیز دارد. دیگر انواع سرکه نیز همین مزایا را دارد اما انواعی از سرکه که اسید استیک پایین تری دارند ممکن است تاثیرشان نیز به این اندازه نباشد. به خاطر داشته باشید مصرف سرکه سیب به تنهایی معجزه نمی کند و حتما باید آن را در کنار رژیم غذایی و برنامه ورزشی مورد استفاده قرار دهید.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.