رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

بررسی آخرین وضعیت بازار ارز

بروز برخی از مشکلات اقتصادی در داخل و همچنین بی‌ثباتی بازارهای جهانی در هفته‌های اخیر قیمت دلار را در ایران تحت تأثیر قرار داد. حال در چنین شرایطی چه چشم‌اندازی برای بازار ارز می‌توان متصور شد؟

به گزارش اینتیتر به نقل از تجارت نیوز،‌ در هفته‌های اخیر به دنبال افزایش انتظارات تورمی و حذف تدریجی ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت دلار صرافی‌ها در مسیر افزایشی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید:

از روز چهارشنبه قیمت دلار صرافی ملی وارد کانال جدید شد. این ارز در لحظه تنظیم این گزارش ۲۶ هزار و ۷۶ تومان به فروش می‌رسد.

حمیدرضا جیهانی، کارشناس بازاهای مالی بیان کرد: بازار ارز به یک‌سری مولفه‌های متعدد بستگی دارد و این مولفه‌ها گاهی اوقات با اقتصاد کلان مرتبط است. مانند تجارت خارجی کشور و قیمت‌های جهانی.

او ادامه داد: یک سری مولفه‌های سیاسی نیز وجود دارد مانند برجام که اثر انتظاری بر افراد و فعالان بازارها می‌گذارد و برای حفظ دارایی‌های خود به این بازار می‌آیند. این دو مولفه که در کنار هم قرار می‌گیرد باعث می‌شود تقاضا برای ارز بالا رود و یا کاهش پیدا کند.

جیهانی تشریح کرد: بحث دیگری که وجود دارد نیازمندی‌ها و مصارف ارزی کشور است که با افزایش توم جهانی و گران شدن کالاهای جهانی باعث می‌شود مصارف ارزی در ایران نیز افزایش پیدا کند.

او در این مورد گفت: به‌طور مثال تا سال پیش با وجود ارز ۴۲۰۰ تومانی با ۹ میلیارد می‌شود کالاهای اساسی را تامین کرد. برآورد سال جاری بیشتر از ۲۵ میلیارد دلار است. این موارد بر عرضه موثر است و تا عرضه و تقاضا کنار هم قرار بگیرد قیمت در داخل کشور بالا می‌رود.

وضعیت دلار در بازار جهانی

همایون دارابی، دیگر کارشناس بازارهای مالی بیان کرد: دلار از جمله مباحث پیچیده در اقتصاد است به همین دلیل کشورها با مکانیزم‌های بازار اقدام به کشف قیمت می‌کنند.

او درمورد وضعیت دلار در بازار جهانی گفت: در بازار جهانی شاهد آن بودیم که با افزایش نرخ بهره در آمریکا شاخص دلار به رکورد جهانی جدیدی رسیده و از ۱۰۴ واحد نیز عبور کرده است. این نشان می‌دهد در بازار جهانی دلار تقویت شده است و این روند هم ادامه دارد

دارابی ادامه داد: به همین دلیل در تمامی ارزها شاهد افزایش نرخ دلار در برابر ارزهای محلی یا جهان‌شمول هستیم. در داخل کشور نیز علیرغم اینکه سال خوبی را شروع کردیم چند اتفاق روند را با مشکل مواجه کرد

دارابی توضیح داد: مهم‌ترین این عوامل برقراری عوارض صادراتی بود که باعث شد شرکت‌های صادرات‌محور فروش خود را از دست بدهند. در دوماه گذشته صادرات نفتی کاهش یافته و این باعث و این تعادل ارزی را در ماه‌های آینده به خطر می‌اندازد.

او ادامه داد: یکی دیگر از این عوامل بحران اوکراین و رقابتی بود که روسیه در بازار نفت با تولیدکنندگان ایرانی انجام می‌دهد. این مسئله باعث شده مقداری از درآمد ارز ایران نیز از این طریق کاهش پیدا کند.

افزایش فشار روی بازار ارز

دارابی نتیجه این شرایط را به‌طور کلی کاهش ورود ارز به کشور مواجه دانست و بیان کرد: از طرفی هم نقدینگی همچنان با همان نرخ قبلی درحال افزایش است و باعث فشار روی بازار ارز شده است.

این کارشناس گفت: البته من فکر می‌کنم این فشار موقت است چون قیمت نفت آنقدر بالا است تا نیازهای اقتصادی را برطرف کند. فکر می‌کنم بعد از مدتی این عدم تعادل برطرف خواهد شد و بازار با ثبات بیشتری مواجه می‌شود.

او درمورد ارز نیمایی نیز توضیح داد: اما دلیل اصلی که اگر ادامه پیدا کند باعث می‌شود بحران ادامه پیدا کند بحث بازار نیمایی است. بازار نیمایی درحال تبدیل شدن به ارز ۴۲۰۰ تومانی است و چون اختلافی ۲۰ درصدی بین دلار نیمایی و دلار آزاد به‌وجود آمده برای صادرات زیان سنگینی در راه است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.