به بهانه سالروز درگذشت محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، خواننده پرآوازه ایرانی دو سال پیش در چنین روزی در گذشت.

اینتیتر – سحر سادات زمانی؛ هفدهم مهر ماه سال ۱۳۹۹ بود که خبر تلخ درگذشت محمدرضا شجریان، خواننده سنتی پرآوازه ایرانی پس از چندین سال دست و پنجه نرم کردن با بیماری به گوشها رسید.

محمدرضا شجریان از خوانندگان تاریخ ساز ایران بود و صدایش برای همیشه در موسیقی کشور ماندگار خواهد ماند. شجریان طرفداران بسیاری داشت و در سطح جهانی نیز به خوبی موسیقی ایرانی را به گوش ها رسانده بود.

محمدرضا شجریان در یکم مهر سال ۱۳۱۹ در شهر مشهد به دنیا آمد. او موسیقی را از همان دوران کودکی آغاز کرد و زیر نظر پدرش که قاری قرآن بود، صدای خود را پرورش داد.

او پس از اینکه تحصیلاتش را تمام کرد، معلم شد و در کنار این شغل موسیقی را با سنتور آغاز کرد. شجریان در قرائت قرآن نیز پیشتاز بود و در سال ۱۳۵۶ در مسابقه تلاوت قرآن کشوری، رتبه نخست را به دست آورد.

او با هنرمندان و موسیقیدانان شناخته شده بسیاری کار کرده است که از میان آنها می توان به پرویز مشکاتیان، محمدرضا لطفی، حسن علیزاده، جلال ذوالفنون و داوود گنجه ای اشاره کرد.

شجریان دست به ابداع سازهایی نو در موسیقی سنتی ایرانی نیز زده بود. زمستان است، بی تو به سر نمی شود، جام تهی، ساز خاموش،‌ هم نوا با بم، گنبد مینا، جان عشاق،‌ یاد ایام، دلشدگان، دستان، دل مجنون،‌ مرغ خوش خوان و رندان مست از مشهورترین آلبوم های او در طی ۵ دهه فعالیت او در عرصه موسیقی هستند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.