رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

تئاتر فرو ریخته است

حسن دادشکر معتقد است حال و روز تئاتر در دوران کرونا همچون ساختمانی است که فرو ریخته و بازسازی آن نیازمند اراده‌ای بسیار قوی، توانی بالا و تدابیری حساب شده است.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، این هنرمند تئاتر که بیشتر در حوزه تئاتر کودک و نوجوان فعال است، می‌گوید: در این وضعیت بسیار دشوار است که تئاتر دوباره جان بگیرد و سرپا شود.

او یکی دو متن نمایشی را برای اجرا در نظر دارد ولی می‌داند فعلا امکان اجرای این نمایشنامه‌ها اندک است. با این حال اعلام آمادگی می‌کند که نمایش‌هایی را به صورت حرفه‌ای ضبط کند.

دادشکر درباره ضبط تئاتر و پخش آن در شبکه‌های نمایش خانگی می‌گوید: چنین کاری می‌تواند نتایج خوبی داشته باشد، هم موجب سرگرم شدن کودکان و نوجوانان می‌شود و هم می‌توان مسایل بهداشتی مربوط به کرونا و بی مبالاتی‌هایی را که در این زمینه انجام می‌شود، از راه غیر مستقیم به آنان آموزش داد.

این هنرمند پیشکسوت اضافه می‌کند: هر آنچه بتواند به رشد و آگاهی کودکان ما و مسئولیت‌پذیری آنان کمک کند، اتفاقی مثبت است و تئاتر در این زمینه، اهمیتی انکارناپذیر دارد.

او با تاکید بر جایگاه مهم تئاتر در رشد و پیشرفت هر جامعه‌ای، خاطرنشان می‌کند: تئاتر یک پدیده تفننی نیست بلکه هنری است انسان‌ساز . کودکی که با تئاتر سر و کار داشته باشد، نوع نگاه و برخوردش با زندگی متفاوت می‌شود، او یاد می‌گیرد بهتر مسیر زندگی خود را پیدا و مناسبات اجتماعی درست‌تری برقرار کند.

دادشکر ادامه می‌دهد: اگر خواهان فردایی روشن‌تر هستیم، تنها راهش رشد فرهنگی کودکان ماست؛ آنان که قرار است آینده‌ساز سرزمین ما باشند. بنابراین ضروری است که تئاتر وارد زندگی جاری و روزمره ما شود.

او با ابراز خوشنودی از اینکه در این مدت تعدادی فیلم تئاتر از تولیدات کانون پرورش فکری در فضای مجازی منتشر شده است، می‌افزاید: اقدامی است بسیار خوب چون هم به سرگرمی کودکان در این دوران سخت خانه‌نشینی کمک می‌کند و هم ارتباط تئاتر با خانواده‌ها حفظ می‌شود. تالار هنر و مرکز تئاتر کانون پرورش فکری می‌توانند پا را از این فراتر بگذارند و وارد حوزه تولید شوند. به این صورت که تعدادی کار را به صورت حرفه‌ای ضبط و بعد در شبکه نمایش خانگی پخش کنند.

این کارگردان تئاتر ادامه می‌دهد: در شرایط فعلی اجرای زنده تئاتر بسیار دشوار است بویژه برای گروه سنی کودک که حساسیت‌ها در آن بسیار بیشتر است . بنابراین بهترین راه همان جایگزین کردن تولیدات ضبط شده است.

او که سال‌ها پیش مدیریت مرکز تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری را عهده‌دار بوده است، یادآوری می‌کند: در آن مقطع خیلی تلاش کردم تئاترهای کانون از طریق موسسه رسانه‌های تصویری تکثیر شود و در اختیار مردم قرار بگیرد ولی متاسفانه تلاش‌هایم به جایی نرسید ولی امروز ضرورت این گسترش بارها بیشتر از گذشته است و امیدوارم زودتر در این زمینه شاهد اقدامات جدی باشیم.

حسن دادشکر در پایان می‌گوید: روزهای تلخی را پشت سر گذاشتیم . بسیاری از همکاران شریف خود را از دست دادیم؛ هنرمندانی مومن به کار خود که تکرار نشدنی هستند و امیدوارم روزهای بهتری در پیش داشته باشیم.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.