رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

تئوفیلین؛ موارد مصرف، عوارض جانبی

تئوفیلین دارویی است که برای درمان بیماری‌های ریوی همچون آسم، برونشیت و آمفزیم تجویز می‌شود. تئوفیلین دارویی است که برای درمان بیماری‌های ریوی همچون آسم، برونشیت و آمفزیم استفاده می‌شود.

به گزارش اینتیتر به نقل از آنا، این دارو متعلق به دسته‌ای از داروها با عنوان گزانتین است که با شل کردن ماهیچه‌های اطراف مجاری تنفسی کار می‌کند؛ به طوری که بیمار می‌تواند راحت‌تر نفس بکشد. همچنین تئوفیلین پاسخ ریه‌ها را به عوامل تحریک‌کننده کاهش می‌دهد.

نکات مهم در مصرف تئوفیلین

این دارو خوراکی بوده و معمولاً دو بار در روز مصرف می‌شود.

کپسول یا قرص تئوفیلین خرد یا جویده نشود زیرا انجام این کار می‌تواند تمام دارو را به‌صورت یکجا آزاد کرده و خطر عوارض جانبی را افزایش دهد.

دوز مصرفی تئوفیلین بر اساس شرایط پزشکی، پاسخ به درمان، سن، وزن و سایر داروهایی است که ممکن است بیمار مصرف کند، تعیین می‌شود.

برای کاهش خطر ابتلا به عوارض جانبی، پزشک ممکن است بیمار را راهنمایی کند تا این دارو را با دوز کم شروع کرده و به تدریج دوز آن را افزایش دهید.

بیماران سیگاری به‌دلیل احتمال افزایش متابولیسم تئوفیلین، ممکن است به مقادیر بیشتری از دارو نیاز داشته باشند.

دارو باید با معده خالی و با یک لیوان آب مصرف شود.

در صورت بروز تحریک گوارشی، تئوفیلین باید همراه با غذا یا بلافاصله پس از آن مصرف شود.

عوارض جانبی تئوفیلین چیست؟

حالت تهوع، استفراغ، درد معده، مشکل خواب، اسهال، بی‌قراری، افزایش میزان ادرار از عوارض جدی مصرف این دارو است که در صورت تداوم و یا بدتر شدن باید موضوع به پزشک معالج اطلاع داده شود.

ضربان قلب سریع و نامنظم، تشنج، غش، مشکل تنفس و سرگیجه شدید از عوارض جدی مصرف تئوفیلین است که در صورت بروز هر یک از این موارد باید مصرف این دارو قطع و بیمار تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گیرد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.