رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

تاریکی مطلق برای خوابیدن بهتر است یا استفاده از شب‌خواب؟

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که تاریک نگه داشتن اتاق خواب نه تنها به خواب خوب شبانه کمک می‌کند، بلکه ممکن است به طور قابل توجهی احتمال ابتلا به سه مشکل عمده سلامتی را کاهش دهد.

به گزارش اینتیتر به نقل از بهداشت نیوز، مردان و زنان مسنی که از شب‌خواب استفاده می‌کردند یا تلویزیون، گوشی هوشمند یا تبلت خود را در اتاق روشن می‌گذاشتند، در مقایسه با بزرگسالانی که در طول شب در معرض هیچ نوری نبودند، بیشتر در معرض چاقی، فشار خون و دیابت بودند.

بیشتر بخوانید:

دکتر مینجی کیم، نویسنده اصلی این تحقیق و استادیار عصب‌شناسی در مرکز پزشکی شیکاگو در این خصوص می‌گوید: شاید حتی مقدار کمی نور در شب که چندان هم روشن نیست، می‌تواند مضر باشد.

با این حال، مطالعه جدید ثابت نمی‌کند که قرار گرفتن در معرض نور در طول خواب باعث ایجاد هر یک از این شرایط سلامتی می‌شود، فقط ممکن است ارتباطی میان آن‌ها وجود داشته باشد.

به گفته کیم، ممکن است یک توضیح بیولوژیکی فراتر از اختلال خواب وجود داشته باشد که نور را با افزایش خطر چاقی، دیابت و فشار خون بالا مرتبط می‌کند. دیدن این نور‌ها در شب طبیعی نیست. نور در واقع برخی از قسمت‌های مغز را خاموش می‌کند که به بدن ما می‌گویند روز نیست و شب است؛ بنابراین این سیگنال‌ها به نوعی به هم می‌خورند، سیگنال شبانه‌روزی ضعیف می‌شود و به مرور زمان، پیامد‌هایی برای سلامتی ما دارد.

با گذشت زمان، نور ممکن است باعث بروز بیماری‌های متابولیک و قلبی شود. کیم و همکارانش بیش از ۵۵۰ شرکت‌کننده در مطالعه پیری سالم شیکاگو را بررسی کردند. افراد ۶۳ تا ۸۴ ساله از وسایلی استفاده می‌کردند که میزان نور اتاق خواب آن‌ها را در طول یک هفته اندازه‌گیری می‌کرد. این مطالعه نشان داد که کمتر از نیمی از آن‌ها در هنگام خواب پنج ساعت در تاریکی کامل بودند. بقیه حتی در تاریک‌ترین پنج ساعت روز -معمولاً در میانه خواب شبانه- در معرض مقداری نور بودند.

محققان اعلام کردند نمی‌دانستند آیا چاقی، دیابت و فشار خون بالا باعث می‌شود افراد با چراغ روشن بخوابند یا اینکه نور منجر به ایجاد این شرایط می‌شود. اما، برخی از افراد مبتلا به بی‌حسی پا به دلیل دیابت ممکن است بخواهند هنگام استفاده از حمام در شب از نور شب برای جلوگیری از سقوط استفاده کنند.

نور یک سرکوب‌کننده قوی ملاتونین است. ملاتونین که هورمون تاریکی نیز نامیده می‌شود، با خواص سلامتی متعددی از جمله خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی مرتبط است. نور در شب، ملاتونین را کاهش می‌دهد. علاوه بر افزایش استرس فیزیولوژیک، نور در شب می‌تواند نشانه‌ای برای تضعیف سلامت کلی بدن باشد، زیرا افرادی که در شب بیدار هستند ممکن است رفتار‌های پرخطر دیگری نیز داشته باشند. محیط اتاق خواب باید خنک، تاریک، ساکت و بی آلایش باشد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.