رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

تسلا مدل ۳ رکورد فروش خودروهای برقی در اروپا را شکست

همین چند روز قبل بود که مشخص شد تسلا به عنوان دومین برند لوکس پرفروش در آمریکا دست پیدا کرده است.

به گزارش اینتیتر به نقل از دیجیاتو، حالا با انتشار آمارهای مربوط به اروپا معلوم شده این کمپانی در قاره سبز نیز عملکرد بسیار درخشانی داشته است. طبق آمار موسسه تحقیقاتی Jato Dynamics، در سال گذشته تسلا توانسته ۱۴۱,۴۲۹ دستگاه مدل ۳ در اروپا به فروش برساند. با ثبت چنین رکوردی، مدل ۳ حالا در بین پنجاه خودروی پرفروش این قاره قرار دارد و تسلا مدل ۳ را بالاتر از بنز سی کلاس و بی ام و سری سه قرار می دهد.

بیشتر بخوانید:

اگر بخواهیم دقیق‌تر باشیم، باید بگوییم تسلا مدل ۳ موفق به کسب جایگاه هفدهم شده است. جالب اینکه این خودرو تنها مدل الکتریکی موجود در بین ۵۰ اتومبیل پرفروش اروپا به شمار می‌رود. یک پله بالاتر از تسلا مدل ۳، اشکودا اکتاویا در جایگاه شانزدهم ایستاده است. این مدل اقتصادی توانسته ۱۴۳,۲۶۸ مشتری را جذب کند.

همانطور که قابل پیش‌بینی بود، در سال ۲۰۲۱ فولکس واگن گلف بر صدر جدول پرفروش‌ترین‌ها تکیه زده است. این هاچبک جذاب و پرطرفدار رکورد فروش ۲۰۵,۴۰۸ دستگاه را در سال گذشته ثبت کرده است. نکته بسیار با اهمیت اینکه فروش این خودرو (گلف) در مقایسه با سال ۲۰۲۰ برابر با ۲۸ درصد و در مقایسه با سال ۲۰۱۹ پنجاه درصد کاهش داشته تا زنگ خطری بزرگ برای فولکس واگن به صدا درآید. افزایش گرایش به سمت خودروهای کراس‌اوور و مدل‌های برقی از دلایل اصلی این کاهش قابل ملاحظه به شمار می‌رود.

پس از این خودروی آلمانی نواده پژو ۲۰۶ یعنی پژو ۲۰۸ با فروش تقریبا ۱۹۶,۸۶۹ هزار دستگاه در رتبه دوم حضور دارد. رتبه سوم با فروش ۱۹۶,۷۹۲ دستگاه به داچیا ساندرو رسیده؛ رتبه‌های چهارم و پنجم هم با اختلافی اندک در اختیار رنو کلیو و پژو ۲۰۰۸ قرار دارند. فولکس واگن T-Roc، تویوتا یاریس، اوپل/واکسهال کورسا، فیات/آبارث ۵۰۰ و سیتروئن C3 نیز به ترتیب رتبه‌های ششم تا دهم را کسب کرده‌اند.

مساله مهم دیگری که از آمارهای موجود می‌توان به آن پی برد، رشد تمایل اروپایی‌ها برای خرید خودروهایی با ابعاد بزرگ‌تر است. بر اساس داده‌ها، فروش کراس‌اوورهای سایز متوسط (در اروپا مدلی مثل ب‌ام‌و X3 سایز متوسط محسوب می‌شود) ۴۲.۶ درصد رشد کرده، حال آنکه کلاس خودروهای کامپکت (با سردمداری فولکس واگن گلف) ۱۳.۳ درصد از مشتریان خود را از دست داده است.

اما برگردیم به سراغ تسلا مدل ۳؛ این سدان برقی آمریکایی نام‌های بزرگی را کنار زده است. خودروهایی چون پژو ۳۰۰۸، فولکس واگن تیگوان، مرسدس بنز A کلاس و ب‌ام‌و سری ۳ برخی از این نام‌ها هستند که همگی از نظر فروش از تسلا مدل ۳ شکست خورده‌اند. فورد فوکوس هم که نزد اروپایی‌ها بسیار محبوب است، نتوانسته حتی به رکورد فروش ۱۰۰ هزار دستگاه دست پیدا کند.

اما از میان برندهای حاضر در اروپا، فولکس واگن با تحویل ۱.۲۷۳ میلیون خودرو پرفروش‌ترین است. پس از آن پژو با فروش نزدیک ۷۲۸ هزار دستگاه در رتبه دوم ایستاده و تویوتا با فروش تقریبا ۷۰۶ هزار دستگاه در رتبه سوم حضور دارد. ب‌ام‌و، رنو، مرسدس، آئودی، اشکودا و فورد هم به ترتیب در رتبه‌های چهارم تا دهم ایستاده‌اند.

نکته تامل‌برانگیز اینکه با مقایسه تغییرات فروش برندها در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ می‌توان نتیجه گرفت که تسلا در سال ۲۰۲۲ وضعیت خیلی بهتری خواهد داشت. بد نیست اشاره کنیم در شرایطی که فروش گروه ب‌ام‌و تنها ۱.۳ درصد رشد و فروش گروه فولکس واگن ۳.۴ درصد افت داشته، فروش تسلا ۷۰.۹ درصد افزایش یافته است. این رشد چشمگیر در حالی حاصل شده که مدل Y اواخر سال گذشته وارد اروپا شد.

موفقیت تسلا در جلب نظر مثبت اروپایی‌ها در حالی است که پیش از این خودروسازان بزرگ‌تر آمریکایی در دستیابی به آن ناکام باقی مانده‌اند. شاید بتوان ابعاد جمع و جور و متناسب با سلیقه مشتریان اروپایی، طراحی جذاب نمای بیرونی و تبلیغات موجود روی پیشرانه‌های برقی و جو مثبت ایجاد شده برای خودروهای الکتریکی را از رموز موفقیت تسلا مدل ۳ در این قاره دانست.

در این بین یک سوال خیلی مهم وجود دارد و آن اینکه آیا عرضه خودروهای الکتریکی توسط سایر برندهای سنتی، تقاضا برای محصولات تسلا را کاهش خواهد داد؟ رقابتی بس جذاب در پیش است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.