رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

تفاوت سرور مجازی ویندوز و لینوکس

کسب و کارها برای ورود به فضای اینترنت و فروش آنلاین محصولات خود بعد از اینکه دامنه دلخواه سایت خود را به ثبت رساندند، باید برای تهیه یک سرویس میزبانی پرسرعت و باکیفیت اقدام کنند.

به گزارش اینتیتر،‌ از بین سرورهای مجازی انتخاب یکی از این دو سرویس یعنی سرور مجازی لینوکس و سرور مجازی ویندوز گزینه‌ بسیار مناسبی است. این سرویس‌ها توسط شرکت‌های خدمات میزبانی وب در اختیار افراد قرار می‌گیرد. نکته بسیار مهمی که در رابطه با این دو سرور مجازی وجود دارد این است که باید بعد از بررسی تفاوت‌های این دو سرور مجازی، سرویسی را انتخاب کنید که با سیستم عامل و وبسایت شما متناسب باشد. در این مقاله قصد داریم سرور مجازی ویندوز و سرور مجازی لینوکس را با هم مقایسه کنیم.

سرور مجازی یا Virtual Private Server چیست؟

سرور مجازی یا vps بخشی از یک سرور کامل و اختصاصی می‌باشد که کاربردهای مختلفی دارد. محیط ایزوله و سیستم عامل سرور مجازی فقط مختص خود آن است و به صورت کاملا مستقل عمل می‌کند و در واقع به نوعی زیر مجموعه سرورهای اختصاصی و اشتراکی به شمار می‌رود. هزینه‌ مورد نیاز برای خرید سرور مجازی نسبت به هزینه خرید سرور اختصاصی کمتر است. از سرور مجازی برای میزبانی سایت‌های پرمصرف یا چند سایت با مصرف متوسط استفاده می‌شود. کنترل و بهبود عملکرد سیستم‌ها، استفاده برای رمزنگاری اطلاعات و عامل ارتباط ثانویه، امکان استفاده از سایت‌های تحریم شده، انجام امور نیازمند به ترافیک و سرعت بالا از کاربردهای مهم سرورهای مجازی محسوب می‌شود. فروش سرور مجازی توسط شرکت‌هایی که سرویس‌های هاستینگ ارائه می‌دهند، انجام می‌شود. انواع سرور مجازی عبارتند از: سرور مجازی ویندوز و سرور مجازی لینوکس.

سرورهای مجازی به طور کلی چه ویژگی‌هایی دارند؟

پیش از مقایسه سرور مجازی لینوکس و سرور مجازی ویندوز بهتر است با ویژگی‌های کلی سرورهای مجازی بیشتر آشنا شوید. در این بخش از مقاله به معرفی ویژگی‌های کلی سرور مجازی شامل مقیاس‌پذیری، منابع اختصاصی، دسترسی روت و سفارشی سازی‌ می‌پردازیم.

مقیاس پذیری و توانایی مدیریت پرسرعت

یکی از ویژگی‌های بارز سرور مجازی مقیاس پذیری و توانایی مدیریت پرسرعت به کمک منابع اضافی سرور با هدف بالا بردن ظرفیت کاری سرور در هنگام افزایش ترافیک و بار است. در کسب و کارهای آنلاین استفاده از سیستم‌های مقیاس‌پذیر یعنی سرور مجازی به کنترل و مدیریت پیک‌ها و ترافیک ناگهانی سایت کمک می‌کند. به طور کلی استفاده از سرور مجازی در چنین شرایطی برای تنظیم افزایش ترافیک همیشه اولویت است.

ارائه منابعی اختصاصی

یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر به فرد سرور مجازی ویندور و لینوکس این است که امکاناتی مانند منابع اختصاصی، امکان انتقال داده و گزینش فضای دیسک، سرعت پردازش و فضای ذخیره‌سازی را به کاربران این سیستم‌ها ارائه می‌دهد.

امکان دسترسی به سطح روت

دسترسی به روت یا Root Access به عنوان یکی از ویژگی‌های برجسته vps یا سرور مجازی ویندوز و لینوکس به کاربران این امکان را می‌دهد که از آن برای نصب اپلیکیشن، اجرا کردن سیستم عامل و سایر سرویس‌ها و خدمات استفاده کنند.

امکان سفارشی‌سازی

سیستم عامل هر یک از سرورهای مجازی به خود آن‌ها اختصاص دارد. کاربران با این ویژگی می‌توانند اپلیکیشن‌هایی مانند PHP، MYSQL، Apache را به راحتی نصب نمایند.

سرور مجازی

سرور مجازی ویندوز و لینوکس چه تفاوت‌هایی دارند؟

همانطور که در بخش‌های قبلی نیز اشاره کردیم، کاربران برای انتخاب سرور مجازی با دو گزینه شامل سرور مجازی ویندوز و سرور مجازی لینوکس روبرو هستند. برای ایجاد بستری مناسب برای نصب و اجرا کردن اپلیکیشن‌ها باید سرور مجازی یا VPS مناسب را خریداری کنید. به همین منظور جهت انتخاب مناسب‌ترین سرور مجازی مورد نظر خود با ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به خوبی با تفاوت‌های موجود بین سرور مجازی ویندوز و لینوکس آشنا شوید و با توجه به نیازهای خود بهترین تصمیم را اتخاذ کنید.

تفاوت در عملکرد سرور مجازی ویندوز و لینوکس

یکی از مهمترین تفاوت‌هایی که بین سرورهای مجازی ویندوز و لینوکس وجود دارد، تفاوت در عملکرد آن‌هاست. در سرویس مجازی لینوکس هنگام افزایش لود یا بار به reboot یا راه‌اندازی دوباره سیستم نیازی نیست و این command line یا خط فرمان است که مدیریت سرور مجازی را انجام می‌دهد. اما در سرور مجازی ویندوز برخلاف لینوکس پس از کوچکترین به روزرسانی باید نرم افزارها و درایورها مجددا ارتقاء پیدا کنند. با توجه به این که سرورهای مجازی ویندوز از GUI یا رابط کاربر گرافیکی استفاده می‌کنند، با عدم بهینه سازی مصرف منابع را افزایش می‌دهد.

تفاوت در میزان امنیت

یکی دیگر از تفاوت‌هایی که می‌توان برای سرور مجازی ویندوز و لینوکس می‌توان ذکر کرد، تفاوت در میزان امنیت آن‌هاست. سرور مجازی ویندوز برای افزایش امنیت به نصب صحیح و انجام تنظیمات نیاز دارد. اما میزان امنیت سرورهای لینوکس بیشتر است زیرا تنها کسانی که به مدیریت و ویرایش کدهای سرور دسترسی دارند، مدیران سرور می‌باشند. البته در این سرور نیز تنظیمات و نصب سیستم از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد.

تفاوت در میزان سازگاری

 سرور مجازی لینوکس بیشتر با نرم‌افزارهایی مانند CGI، PHP، SSH، ROP، JAVA و غیره به عنوان نرم افزارهایی متن باز سازگاری دارد. اما سرور مجازی ویندوز در اپلیکیش‌هایی مانند ASP، Devipment، MYSQL، VB و سی شارپ که به ویندوز اختصاص دارند، سازگار است.

سرور مجازی

تفاوت در امکان دسترسی به سرور مجازی

در سرورهای مجازی لینوکس از FTP برای دسترسی به فایل‌ها استفاده می‌شود. اما یکی از ویژگی‌های اختصاصی سرور مجازی لینوکس دسترسی به سرور از طریق SSH و telnet امکان‌پذیر است. اما در سرور مجازی ویندوز برای دسترسی فقط از FTP استفاده می‌شود زیرا به SSH دسترسی وجود ندارد.

تفاوت در استفاده از کنترل پنل‌ها

رابط کاربری کنترل پنل plesk که برای سرورهای  مجازی ویندوز استفاده می‌شوند، بسیار روان و آسان است. در سرور لینوکس نیز کنترل پنل‌های WHM و cpanel کاربرد دارند.

تفاوت در تیم‌های پشتیبانی

پشتیبانی از سرورهای مجازی ویندوز بر عهده تیم پشتیبانی IT شرکت مایکروسافت می‌باشد. اما پشتیبانی سرورهای لینوکس را انجمن OPEN SOURCE برعهده دارد و کیفیت پشتیبانی توسط این انجمن را نمی‌توان تضمین کرد.

تفاوت در میزان راحت بودن نحوه استفاده

راحت بودن مدیریت سرور مجازی ویندوز به دلیل رابط کاربری گرافیکی این سرور می‌باشد.‌ با توجه به وجود کنترل cpanel در وی پی اس لینوکس استفاده از آن برای مدیریت هاستینگ بسیار راحت است و SSH و FTP را مدیریت می‌کند.

تفاوت در قیمت خرید

برای خرید سرور مجازی ویندوز به عنوان نرم افزار اختصاصی مایکروسافت باید در زمان خرید هزینه لایسنس آن را نیز پرداخت کنید. بنابراین قیمت این vps گران‌تر است. در مقابل vps لینوکس به عنوان یک پلتفرم open source یا متن باز قیمت ارزان‌تری دارد.‌

سرور مجازی

خرید سرور مجازی ویندوز از ایران سرور

هر سازمان یا کسب و کاری برای انتخاب سیستم عامل سرور مجازی باید به هزینه خرید vps، نحوه مدیریت سرور و روند کار خود توجه داشته باشد. بهترین راهکار برای خرید آسان سرورهای مجازی مقایسه ویژگی‌های آن‌هاست. برای خرید سرور مجازی لینوکس و ویندوز در آلمان، فرانسه و ایران با قیمتی مناسب می‌توانید به سایت ایران سرور با آدرس اینترنتی https://www.iranserver.com/ مراجعه کنید. سرورهای ارائه شده در ایران سرور پشتیبانی از ویندوزهای ۲۰۱۶، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ و همچنین  سیستم‌ عامل‌های Centos، Debian، Ubuntu را انجام می‌دهند. هدف این مجموعه ارائه خدمات شبانه‌روزی به کاربران است و با یک تیم حرفه‌ای به ارتقاء و پیشرفت کسب و کارها کمک می‌کند‌. خدمات ایران سرور عبارتند از: ارائه سرور اختصاصی، سرورهای مجازی،‌ هاست، ثبت دامنه، پشتیبانی فنی از سرورهای مجازی و اختصاصی، ارائه هاست  مجانی برای همایش‌های علمی،‌ پرداخت ایمیلی paybal، ارائه گواهی دیجیتال SSL و میزبانی ایمیل. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه خرید سرورهای مجازی با شماره تلفن‌های موجود در سایت تماس گرفته و سوالات خود را بپرسید.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.