ثانیه های آخر مذاکرات وین / برجام به سرانجام می رسد؟

روز گذشته آخرین دور از مذاکرات وین به اتمام رسید و نمایندگان کشورهای مذاکره کننده به پایتخت های خود بازگشتند.

اینتیتر – سحر سادات زمانی؛ روز گذشته آخرین دور از مذاکرات وین به اتمام رسید و نمایندگان کشورهای مذاکره کننده به پایتخت های خود بازگشتند. به گفته یک مقام ارشد اتحادیه اروپا متن نهایی توافق آماده شده است و منتظر تایید نهایی نمایندگان کشورهای مذاکره کننده خواهیم بود.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته پس از پایان مذاکرات در توییتی اعلام کرد: «بر سر هر آنچه که می‌ توانست مذاکره انجام گیرد، مذاکره شد و حال در متن نهایی قرار دارد. با این حال پشت هر مشکل فنی یا پاراگرافی، یک تصمیم سیاسی قرار دارد که پایتخت‌ها باید درخصوص آن‌ها تصمیم‌گیری کنند. اگر این پاسخ‌ها مثبت باشند، آن وقت می‌توانیم توافق را امضا کنیم.»

همچنین اولیانوف،‌ نماینده روسیه در سازمان های بین المللی واقع در وین در توییتر خود نوشت: «خبری فوری! هماهنگ‌ کننده اتحادیه اروپا «متن نهایی» پیش‌ نویس احیای برجام را توزیع کرد. مشارکت‌ کنندگان در مذاکرات وین حال باید تصمیم بگیرند که آیا این طرح قابل قبول است یا نه. اگر مخالفتی صورت نگیرد، توافق هسته‌ ای احیاء خواهد شد.»

طبق خبر ایسنا، امروز، وانگ کوان، نماینده چین در سازمان‌های بین‌المللی در وین و مذاکره‌کننده ارشد این کشور در مذاکرات وین به دنبال مذاکرات انجام شده در چند روز اخیر در وین درباره طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ ای[برجام]، از آمریکا خواست تصمیمات سیاسی فوری را برای کمک به دست یافتن به یک توافق در مذاکرات در اسرع وقت اتخاذ کند.

اما با وجود انتشار اخبار حول محور نهایی شدن متن توافق، یک مقام وزارت امور خارجه ایران در این باره گفت: با توجه به ادامه بحث‌ ها درباره چند موضوع مهم باقی‌ مانده، هنوز در مرحله‌ ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن سخن بگوییم.

آخرین دور مذاکرات وین از روز پنجشنبه هفته گذشته آغاز شد و روز دوشنبه هفته جاری به اتمام رسید. این مذاکرات در خصوص رفع تحریم‌ ها، مسایل پادمانی میان ایران و آژانس و تضمین عدم خروج یک جانبه آمریکا با حضور نمایندگان کشورهای ۱+۴ و آمریکا صورت گرفت.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.