جریان آب زاینده رود به اصفهان رسید

جریان آب زاینده رود پس از طی ۱۵۰ کیلومتر، بامداد امروز سه شنبه به شهر اصفهان رسید و از پلهای تاریخی این شهر گذشت .

 
جریان آب کام تشنه بستر زاینده را سیراب کرد و در میان استقبال مردم و جوانانی که ساعتها در انتظار نشته بودند نجوا کنان از پل های تاریخی مارنان ، سی و سه پل و پل خواجو گذ شت .

به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا، دریچه های سد زاینده رود بامداد یکشنبه، سوم بهمن بازگشایی شد و بامداد امرور سه شنبه پس دو روز گذر از مسیر های کوهستانی وارد شهر اصفهان شد و تا فردا به شرق این شهر می رسد.
میزان آب رها شده در بستر زاینده رود ۶۰ متر مکعب بر ثانیه است و به مدت ۲۲ روز بمنظور کشت کشاورزان شرق اصفهان جریان می یابد اما معلوم نیست که این آب به تالاب گاو خونی مقصد همیشگی می رسد یا خیر و آیا پرندگان تشنه این تالاب را سیرآب می کند؟
تالاب گاوخونی در فلات مرکزی ایران در استان اصفهان و در انتهای مسیر زاینده رود قرار دارد که در سال ۱۳۵۴ به ثبت کنوانسیون رامسر رسید و نام آن در فهرست تالاب های بین المللی قرار گرفت.
باز شدن دریچه های سد و جاری شدن آب در زاینده رود برای رسیدن به اصفهان و زمین های کشاورزی شرق اصفهان طی دور روز اخیر در صدر اخبار رسانه ها و شبکه های اجتماعی استان اصفهان قرار گرفت .
مردم اصفهان بویژه کشاورزان شرق این شهر با شادمانی برای زنده شدن زاینده رود لحظه شماری کردند و اکنون رسیدن آب را به هم تبریک می گویند.
زاینده رود از سد زاینده رود و ارتفاعات چلگرد در چهار محال و بختیاری و نیز کوه های فریدونشهر در غرب استان اصفهان به شکل رودهای کوچک از هم جدا سرچشمه گرفته و پس از درآمیختن در دریاچه سد زاینده رود به صورت رودخانه ای واحد به سمت اصفهان و تالاب گاوخونی جاری می شود.
این رودخانه به عنوان بزرگترین جریان آبی منطقه مرکزی ایران در سال های اخیر با پدیده خشکسالی، افزایش برداشت و سوء مدیریت منابع آب مواجه و در محل پائین دست در بیشتر ماه های سال با خشکی مواجه شده است.
هم اکنون کمیته ای پنج نفره بمنظور تامین آب کشت های بهاره و پاییزه و نیز تداوم حیات در محدوده محیط طبیعی زاینده رود به شکل مقعطی تصمیم به گشودن دریچه های سد و جاری شدن آب بر روی بستر خشک زاینده رود می گیرد.
بررسی گزارش های وضعیت آب و خشکسالی بیانگر این است که استان اصفهان بدترین روزهای خشکسالی در مقایسه با میانگین ۴۰ سال اخیر را تجربه می کند، واقعیتی تلخ که برون رفت از آن نیازمند همت و مشارکت همه جانبه و متداوم ارگانها و مردم در تمام فصول سال است.
استان اصفهان پس از استان های یزد، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان یکی از استان هایی است که در سال جاری زراعی با پدیده خشکسالی دست پنجه نرم می کند.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان میزان آب ذخیره شده در پشت سد زاینده رود را حدود ۲۶۶ میلیون متر مکعب اعلام کرد.
 سهم حقابه کشاورزان شرق اصفهان از زاینده رود حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب است.
سطح زیر کشت غله پاییزه در شرق شهرستان اصفهان حدود ۲۸ هزار هکتار است که این رقم کمتر از یک سوم از وسعت اراضی در دوران رونق کشت است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.