رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

جهانگیری:باید از ایده منطقه قدرتمند حفاظت کنیم

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری ایران در نشست مشترک خبری با بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه گفت: ما باید از ایده منطقه قدرتمند حفاظت کنیم چرا که اگر منطقه ما قدرتمند باشد، کشورهای آمریکا و اسرائیل قادر به توطئه در این منطقه نخواهند بود.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا، جهانگیری در این نشست مطبوعاتی که پس از دیدار دوجانبه در کاخ چانکایای آنکارا برگزار شد، افزود: اگر ما کشورهای منطقه قدرتمند باشیم، کشورها و قدرت های دیگر نمی توانند به ما ضرر برسانند و بحران ایجاد کنند و این استراتژی ماست و ممکن است منافع کوتاه مدت ما ضرر ببیند، ولی در بلند مدت به اهداف خود خواهیم رسید.
وی نقش ترکیه را به ویژه به علت ریاست بر سازمان همکاری اسلامی در حل مسائل منطقه بسیار مهم و ارزیابی کرد و ادامه داد: ما معتقدیم بحران عراق با همکاری سه کشور ایران و ترکیه و عراق قابل حل است و در خصوص سوریه نیز روند آستانه موید همکاری مشترک آنکارا و تهران است. 
وی اضافه کرد: دو کشور ترکیه و ایران با توجه به تاریخ و فرهنگ دیرینه قادر هستند که مسایل و بحران های منطقه‌ای را خودشان و بدون حضور کشورهای بیگانه حل و فصل کنند.
وی بیان کرد: ما در منطقه‌ای زندگی می کنیم که همواره محل درگیری‌های مختلفی بوده است و در برخی موارد شاهد دخالت کشورهایی خارج از منطقه و افزایش این تنش‌ها هستیم و معتقدیم که بخشی از این تنش‌ها، نتیجه اقدامات و توطئه های اسرائیل است.
وی با اشاره به بحران ایجاد شده در پی برگزاری همه پرسی در شمال عراق که با توطئه عوامل خارجی و به خصوص اسراییل برگزار شد، اظهار کرد: این همه پرسی با بازپس گیری مناطق آزاد شده از دست داعش در نطفه خفه شد.
وی تاکید کرد: فکر این که تمامیت ارضی کشور بزرگی مثل عراق آسیب ببیند، فکر بیهوده ای است و همیشه کشورهای منطقه مثل ایران و ترکیه از تمامیت ارضی و حاکمیت دولت مرکزی عراق حمایت می کنند و دولت عراق نیز در این خصوص موفق بوده است. 
وی بیان کرد: یکی از مهمترین مسائل دیدار امروز، تاکید بر استفاده از پول‌های ملی در امور تجاری بین دو کشور بود که پیش از این مورد توافق قرار گرفته و روند این کار آغاز شده است.
وی با اشاره به برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه در ماه آینده در خصوص افزایش حجم تجارت بین دو کشور در تهران اظهار کرد: در این دیدار همچنین در مورد ۲۴ ساعته شدن عبور و مرور از گذرگاه‌های مرزی نیز گفت گو شد و دو طرف آمادگی خود را برای اجرای این امر اعلام کردند.
بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه نیز در این نشست مشترک خبری بر اهمیت همکاری تهران ـ آنکارا در موضوع مبارزه با گروه تروریستی پ.ک.ک تاکید کرد.
وی گفت: همکاری با ایران در زمینه مبارزه با گروه تروریستی پ.ک.ک که بیش از ۴۰ سال است به مشکلی بغرنج برای ترکیه تبدیل شده، برای ما حائز اهمیت است و ما از گسترش همکاری‌ها در این زمینه بسیار خرسندیم.
وی بیان کرد: هدف مشترک ترکیه و آنکارا ارتقای روابط دو جانبه بین دو کشور دوست و همسایه است و سفر و دیدارهای اخیر نیز در ادامه این روند صورت گرفته است.
وی با بیان این که همه پرسی اقلیم کردستان عراق در راستای دفاع از حقوق قومیت‌های منطقه نبوده و تنها در جهت حفظ منافع برخی افراد سودجو صورت گرفته است، اظهار کرد: در سفر آقای جهانگیری، مسائل منطقه ای و بین المللی مورد گفتگو قرار گرفته و بر دفاع از تمامیت ارضی عراق تاکید شد.
وی ادامه داد: در مسائل مختلف منطقه ای و بین المللی مثل یمن و فلسطین نیز به تبادل نظر پرداختیم و بر اساس تفاهم ایجاد شده، به همکاری‌ها با تهران ادامه خواهیم داد.
وی با اشاره به حساسیت ترکیه و ایران در خصوص دفاع از تمامیت ارضی عراق و سوریه اضافه کرد: در خصوص مذاکرات آستانه و همچنین مناطق عاری از درگیری در سوریه نیز با توجه به مکانیزم سه جانبه بین ترکیه، روسیه و ایران بر ادامه همکاری‌های مشترک تاکید شد.
نخست وزیر ترکیه رسیدن به هدف تجاری ۳۰ میلیارد دلاری دوجانبه بین ایران و ترکیه و گسترش همکاری‌ها به ویژه در بخش گردشگری را از موضوعات اصلی مورد بحث در این دیدار ذکر کرد و افزود: امیدواریم در این خصوص با توجه به همکاری‌های مشترک و رو به رشد دو کشور به نتایج مطلوبی دست یابیم.
وی تاکید کرد: اهداف تجاری خود با ایران را افزایش می دهیم تا به اهداف تعیین شده توسط جناب آقای رئیس‌جمهوری دو کشور دست یابیم و بر این اساس با ایران در زمینه‌های فرهنگ و گردشگری همکاری بیشتری انجام خواهیم داد.
وی موضوع امنیت را برای ترکیه دارای اهمیت زیاد عنوان کرد و گفت: همکاری ما با ایران در زمینه امنیت گسترش می یابد و این امر موجب خوشحالی است.
یلدریم با بیان این که در عراق از سال ۲۰۰۳ تاکنون ضعف اقتدار وجود داشته است، اظهار کرد: ترکیه و ایران با همکاری مشکل تروریسم را از بین خواهند برد.
وی اضافه کرد: آنچه در اقلیم کردستان عراق می گذرد، متاسفانه تلاش برای برآورده کردن انتظارات مردم کُرد، عرب، ترکمن، ایزدی، آشوری و سایر گروه‌های قومی در این منطقه نیست، بلکه عواقب جاه‌طلبی شخصی مقامات این منطقه است و در این شرایط ادامه زمامداری افرادی که منجر به وقوع این همه اتفاق شده‌اند، غیرممکن به نظر می رسد و باید برای مهار رنج بیشتر مردم منطقه اقدامات لازم انجام شود.
 امروز در جریان سفر جهانگیری، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه علوم و فناوری میان مرکز همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شورای علمی و تحقیقاتی ترکیه در محل کاخ چانکایا در محل نهاد نخست وزیری ترکیه به امضا رسید.
همچنین امروز سند برنامه اقدام دوسالانه برای اجرای یادداشت تفاهم میان ایران و ترکیه در خصوص همکاری در زمینه محیط زیست بین طرفین امضا شد.
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه، ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی، تعدادی از مدیران بانکی، فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی و نیز استاندار آذربایجان غربی از جمله هیات همراه معاون اول رییس جمهوری در سفر به آنکارا هستند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.