رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

«جیران» کتاب شد

کتاب «جیران در حرمسرای سلطان» به قلم امیر بهروز قاسمی با محوریت واقعیت داستان و زندگی جیران، ناصرالدین شاه، زنان حرمسرا و درباریان دوره‌ قاجار و همچنین حوادث و اتفاقات واقعی پیرامون آن منتشر شد.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا، نویسنده این کتاب درباره انگیزه‌اش از نوشتن این کتاب گفت: با پخش سریال جیران در شبکه نمایش خانگی، سوالات تاریخی زیادی در ذهن بسیاری از بینندگان و دنبال‌کنندگان این سریال شکل گرفت: جیران که بود؟ حرمسرای ناصری چه ماهیتی داشت؟ نقش زنان حرم در تصمیمات مملکتی چه بود؟ آیا زنان حرم، در پشت پرده‌ سیاست، قدرت‌نمایی می‌کردند؟ روابط ایران با ابرقدرت‌های آن زمان یعنی انگلیس و روسیه چگونه بود؟ مقامات و وزرای دربار که بودند و چه می‌کردند و ده‌ها و ده‌ها پرسش نهان و آشکار دیگر، که شیوه‌ی روایی و آمیخته به افسانه و داستانِ سریال، پاسخگوی آنان نبود.

امیر بهروز قاسمی افزود: کتاب جیران در حرمسرای سلطان با هدف پاسخگویی به این پرسش‌ها نگاشته و منتشر شده و واقعیات و حتی آن دسته از روایات نزدیک‌تر به واقع را از دل تاریخ بیرون کشیده و در قالبی منسجم، با فهرستی گویا و جامع، پیش روی مخاطب خود قرار داده است. مخاطبی که فارغ از چند و چونِ دانش، و اندازه‌ سن و سال، به سادگی توان ارتباط برقرار کردن با کتاب و بهره جستن از آن را خواهد داشت. در این کتاب به واقعیت داستان و زندگی جیران، ناصرالدین شاه، زنان حرمسرا و درباریان دوره‌ قاجار و همچنین حوادث و اتفاقات واقعی پیرامون آن پرداخته شده است.

به گفته وی زندگی خصوصی ناصرالدین‌شاه قاجار در دوره‌ پنجاه ساله‌ پادشاهی‌اش، و حرمسرای او به عنوان یکی از مشهورترین حرمسراهای تاریخ که تاثیر بسیار زیادی در سرنوشت این سرزمین داشته، همواره مورد توجه بسیار بوده است. حرمسرایی که در روایات مختلف بین ۸۴ تا ۱۱۲ زن عقدی و صیغه‌ای در خود جای داده بود، اما از این میان تنها یک نام بسیار درخشید، سوگلی خاصه‌ سلطان صاحبقران: جیران! جیران که به ترکی به معنای غزال است، لقبی‌است که ناصرالدین‌شاه به زن محبوب خود یعنی خدیجه خانم تجریشی داد.

کتاب «جیران در حرمسرای سلطان» در ۲۱۲ صفحه در قطع رقعی توسط انتشارات خیزران منتشر و به بازار عرضه شده است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.