رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

حضور در مدارس از چه زمانی امکان پذیر است؟

معاون آموزش متوسطه وزات آموزش و پرورش گفت: بر اساس الگوی بازگشایی مدارس، تمام مدارس از پایان آبان به شیوه حضوری به فعالیت خود ادامه خواهند داد و صدور مجوز بازگشایی حضوری مدارس، منوط به تکمیل و ارائه چک لیست‌های بهداشتی و خودارزیابی مدیران مدارس است.

به گزارش اینتیتر به نقل از فارس، علیرضا کمرئی سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در امر بازگشایی مدارس و معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در نشست مجازی معاونان وزیر با مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها و رؤسای ادارات آموزش و پرورش مناطق سراسر کشور که در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، به تشریح فعالیت‌های صورت گرفته در خصوص «بازگشایی مدارس»، «آغاز سال جدید تحصیلی» و «از سرگیری آموزش های حضوری» پرداخت و اظهار کرد: آغاز فعالیت‌های آموزشی در کشور نشان از پویایی و تحرک جامعه است.

کمرئی افزود: در ۱۹ ماه گذشته، وقفه‌هایی در امر آموزش ایجاد شد و شیوع کرونا، شرایط عادی فعالیت مدارس ما را تغییر داد و شوکی طولانی و زیانباری به سیستم آموزشی و یادگیری دانش‌آموزان وارد کرد که به طور یقین، روی رفتارها و بعضی عادات ما هم اثر سوء گذاشت. با توجه به این نکته، بازگشت به شرایط پیشین با قدری دشواری همراه است که امیدوارم با درنگ و درایت مدیران آموزش و پرورش مناطق کشور بتوانیم این فرآیند را به خوبی طی کرده و به شرایط عادی برگشته و با تلطیف شرایط بهداشتی کشور، به وضعیت پایدارتری برسیم تا بتوانیم روند فعالیت‌های تربیتی خود را از سر بگیریم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه این باور در ستاد وجود دارد که حوزه‌های عملیاتی، مهم‌ترین حوزه‌ها هستند، تصریح کرد: «مدرسه کانون اصلی تحول و یادگیری است» و تمام اخبار و اطلاعاتی که برای نظام تعلیم و تربیت، از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند، در مدرسه اتفاق می‌افتد، لذا تحلیل وضعیت مدرسه، رخدادهای داخل مدارس در مناطق و استان‌ها و شرایط و نیازمندی‌های مدارس، در تصمیم‌گیری‌های ستادی بسیار حائز اهمیت است.

وی با تأکید بر اینکه «واحد تحلیل» ما مدرسه است، گفت: در الگوی بازگشایی مدارس، سعی کردیم این واحد تحلیل، یعنی مدرسه را کانون اصلی کار قرار داده و تمام تمرکزمان را در تصمیم‌گیری‌ها و تهیه گزارش ها به مدرسه معطوف کنیم.

کمرئی افزود: مدرسه و منطقه واحدهای عملیاتی نظام تعلیم و تربیت هستند که اگر در این زمینه مناطق خوب بدرخشند و عمل کنند، مشکلی در بازگشایی و نظارت بر فعالیت‌های مدرسه نخواهیم داشت.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: با توجه به شرایط و تصمیم ستاد ملی کرونا قرار شد با سیاست آرام و تدریجی به سمت بازگشایی حضوری مدارس حرکت کنیم و بر فعالیت‌های آموزشی و تربیتی به صورت ترکیبی (در فضای مجازی و به صورت حقیقی در مدرسه وحضوری)، تأکید داشته باشیم.

وی با بیان اینکه به تدریج در طول دو ماه آینده به سمت آموزش‌های حضوری گرایش پیدا خواهیم کرد، گفت: خوشبختانه این سیاست مورد تأیید و تأکید دولت هم قرار گرفته و الگوی آموزشی ما برای دولت ارسال و مورد توافق کامل قرار گرفته است؛ لذا امیدواریم با بهبود روند واکسیناسیون و کنترل بیماری، بتوانیم سرعت فرآیند بازگشایی مدارس را افزایش دهیم.

کمرئی گفت: با توجه به نگرانی‌هایی که نسبت به فعالیت‌های تربیتی داشتیم و آسیب‌هایی که در اثر آموزش مجازی به دانش‌آموزان وارد شده، اکثر والدین و خانواده‌ها تمایل به بازگشایی مدارس دارند و در این مسیر با ما همراه هستند و لازم است مدیران مناطق و رؤسای ادارات، افکار عمومی را اقناع کنند تا خانواده‌ها با آسودگی خاطر بیشتری زمینه حضور فرزندانشان در مدارس را فراهم نمایند.

وی افزود: بر اساس الگوی بازگشایی مدارس، تمام مدارس تا پایان آبان ماه به صورت حضوری به فعالیت خود ادامه خواهند داد اما در شرایط مطلوب، ممکن است این کار سریع تر انجام شود در این زمینه باید با دقت و سرعت بیشتری الگوی بازگشایی را تبیین کنیم تا بتوانیم بر کارها نظارت داشته باشیم و با استناد بر گزارش‌های خوبی که به دست می‌آوریم، سیاست‌های آینده بازگشایی مدارس را برنامه‌ریزی و هدفگذاری کنیم.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در امر بازگشایی مدارس ادامه داد: شاید دشوارترین کار در ایام کرونا، دشواری نظارت بر فرآیندهای آموزشی و حتی ساده ترین و کلان ترین شاخص‌ها بوده است و ما در ستاد و حتی در استان و گاهی منطقه نمی‌دانیم با توجه به پراکندگی بالای مدارس چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا مدرسه باز هست یا خیر؟ معلمان در آن فعالیت دارند؟ یا شکل و فرم اداری مدرسه اگر حضوری است به چه صورت و اگر غیرحضوری چگونه انجام می شود؟ ساعت های آموزشی آن چه طور بسته شده و آیا معلم تمام و کمال حضور دارد و همه دانش‌آموزان امکان دریافت سرویس و خدمات تربیتی و آموزشی را دارند یا خیر؟ این دشوارترین کار در دوره کرونا بوده که در این ۱۹ ماه باید انجام می‌شد. این مشکل تنها به ما مربوط نمی‌شود و تمام نظام‌های آموزشی را دچار مشکل کرده است و راه حل آن بدون تردید، طراحی و راه اندازی سامانه هایی است که بتوانند یک دید کلان و کلی به ما بدهند.

وی با اشاره به این نکته که امکان سرکشی به تک تک واحدهای آموزشی برای ما میسر نیست، گفت: در حال حاضر بیش از ۱۱۲ هزار مدرسه داریم و بدون تردید امکان نظارت سریع در هیچ یک از سطوح منطقه، استان و ستاد وجود ندارد، مگر اینکه برای نظارت، به سامانه‌ها اعتنا و اتکا کنیم و این سامانه‌ها وقتی قابل اتکاست که داده‌های ثبت شده در آن قابل اعتماد و محکم و دقیق باشد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: اولین تأکید ما این است که همه مدارس بر اساس اولویت، چک‌لیست‌های بهداشتی مدرسه را تکمیل کنند. تکمیل چک‌لیست، قدم اول در ورود به آموزش حضوری و یا غیرحضوری است. چون حتی اگر آموزش در مدرسه‌ای به صورت غیرحضوری انجام شود، تکمیل چک‌لیست بهداشتی می‌تواند به ما در تشخیص زمان آموزش‌های حضوری و اولویت‌بندی مدارس در آموزش حضوری کمک کند.

کمرئی ادامه داد: خوشبختانه تاکنون بیش از ۹۰ هزار چک لیست بهداشتی، تکمیل و ارسال شده است. مدیران دقت کنند که در دستورالعمل‌های بهداشتی یک مرحله خود ارزیابی مدرسه باید انجام شود که این در واقع همان خود ارزیابی مورد تأیید معاونت تربیت بدنی و سلامت است و ناظران بیرونی نیز برای انجام نظارت از این چک لیست‌ها و خودارزیابی های انجام شده استفاده خواهند کرد و تأکید می کنم مدیران مناطق و رؤسای ادارات حتماً بر تکمیل چک لیست‌ها از سوی مدیران مدارس، نظارت و پیگیری دقیق داشته باشند.

وی بیان کرد: مدیران مدارس دقت داشته باشند که اگر مشمول شرایط آموزش‌های غیرحضوری هستند باید لیست غیرحضوری را تکمیل کنند و هر زمانی که مجاز به اراده آموزش‌های حضوری شدند، مجدداً فرم «الف» حضوری و یا ترکیبی را کامل کنند. ممکن است مدرسه‌ای در نیمه اول مهر غیرحضوری باشد اما در نیمه دوم با توجه به روستایی بودن یا زیر ۳۰ نفر بودن، حضوری شوند که باید لیست حضوری را پر کنند تا ما بدانیم که وارد فرآیندهای حضوری شده اند و تنها بر این اساس است که می‌توانیم گزارش های دقیقی را دریافت کنیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: اولویت مناطق در بازگشایی مدارس به صورت حضوری، مدارس روستایی است. بی تردید می توانیم گفت مدارس روستایی ما با هر جمعیتی، حتی با تعداد ۳۰ نفر دانش‌آموز، به شرط داشتن مجوز، باید فعالیت حضوری داشته باشند و مدارسی که مجوز برایشان صادر نشده باید ابتدا چک لیست ها را کامل نمایند تا امکان صدور مجوز بازگشایی برای آن ها فراهم شود.

کمرئی با اشاره به این نکته که تا روز گذشته حدود ۲۶ هزار و ۶۷۲ مدرسه ابتدایی چک لیست های خود را پر کرده‌اند و از منطقه تقاضای بازگشایی حضوری کرده اند، گفت: آمار مدارس متوسطه یک هزار و ۵۷۳ مدرسه است و این به جهت جمعیت آماری کم مدارس روستایی در این دوره تحصیلی است که از این تعداد ۳هزار و ۱۴۴ مدرسه متوسطه دوم چک لیست های خود را تکمیل کرده اند.

وی در خصوص نحوه واکنش اولویت های ما به نحوه بازگشایی گفت: ما ۶ دسته اولویت در الگوی بازگشایی داشتیم؛ گروه اول مدارس عشایری و روستایی بودند که نیمه اول مهرماه باید بازگشایی می شدند و گروه دوم مدارس عشایری و روستایی بودند که باید در نیمه دوم بازگشایی می شدند که این نوع مدارس مورد بحث ماست.

وی افزود: یک گروه دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی بودند که باید ارتباط شان با مدرسه برقرار شود و گروه دیگر دانش‌آموزان مهارتی بودند که باید از اول مهر فعالیت‌های خود را آغاز می کردند که آمارها مؤید آن است که برخی از این مدارس، فعالیت خودشان را آغاز نکرده‌اند و فقط ۴۹ درصد مدارس کاردانش و فنی حرفه‌ای و آموزش خود را آغاز کردند! که انتظار ما بیش از این بود.

کمرئی ادامه داد: از مجموعه ۷۰۷۵ مدرسه دولتی و غیردولتی در حوزه فنی حرفه ای و کار و دانش ۳۴۶۰ مجوز صادر شده که معادل ۴۹ درصد مدارس است که انتظار می رفت ۱۰۰ درصد مدارس فعالیت های حضوری را آغاز می کردند. در مدارس دوره ابتدایی، در خوشبینانه ترین حالت ۱۰ درصد مدارس توانسته اند دانش آموزان کلاس اول خود را بصورت حضوری به مدارس بیاورند و نسبت به کل آمار دوره اول و دوم توانسته اند سیاست معاونت ابتدایی را محقق کنند که این موضوع با مطلوب ما فاصله دارد. لذا انتظار داریم تا جایی که اجازه داده شده با دست باز عمل کنید تا این سیاست محقق شود و اگر در جایی مجوز داده نشده است بگونه ای عمل شود تا اگر نظارتی صورت گرفت، مناطق آموزش بتوانند از ابعاد نظارتی و عملکرد خود دفاع کنید.

وی گفت: در دسته اول ما که در مهر باید بازگشایی می شد، تعداد ۱۹ هزار مدرسه روستایی مجوز دریافت کردند در دسته دوم اولویت مهارتی، ۳۴۶۰ مجوز اخذ کرده اند و در اولویت ابتدایی ۳۷۲۰ نفر اعلام کرده بودند که در اول ابتدایی مدارس را دایر خواهند کرد و دسته دوم از گروه مدارس روستایی، ۵۴۴۵ نفر هستند که شروع به کار کردند.

کمرئی افزود: جمع مجوزهای صادر شده و مجوزهای در حال انتظار که ما نیمه اول آبان و نیمه دوم آبان را داریم مدارسی که درخواست کردند مجوز هاشون قابل صدور است؛ اما فعالیت شان زمانی است که نوبتشان فرا برسد.

وی اضافه کرد: ۷۵۵۶ مدرسه که زیر ۳۰۰ نفرند از مناطق مجوز دریافت کرده‌اند و تعداد ۱۶۵۵ مدرسه که قرار است نیمه دوم آبان فعالیت خود را آغاز کنند، از مناطق مجوز دریافت کرده‌اند که البته در مورد همه مدارس، امکان صدور مجوز وجود دارد اما با قید زمان بازگشایی، اگر ما در این روند در چند روز آینده با وزارت بهداشت به توافق رسیدیم که می‌توانیم تسریع متفاوت تری داشته باشیم؛ با مداخله ای که در مجوزهای صادر شده داریم و پیامی که به مدارس می دهیم می‌توانیم به این کار سرعت و شدت بیشتری ببخشیم، اما در حال حاضر بر اساس الگوی فعالیت های آموزشی باید عمل نماییم. لذا انتظار دارم به سرعت در سطح مناطق آموزشی وارد شده و آمار و اطلاعات همه مدارس دارای کد فعال آموزشی را تکمیل و تصحیح کنید تا ما بتوانیم گزارش‌های متقن و محکمی تولید کنیم.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.