حمایت‌ ها و انتقادات از فهرست کابینه دولت سیزدهم

همزمان با اعلام وصول فهرست کابینه به مجلس، واکنش‌ها به آن از سوی فعالان سیاسی و نیز برخی نمایندگان مجلس در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی منتشر شد؛ واکنش‌هایی که محور بیشتر آن‌ها لزوم حمایت و میدان دادن به وزرای دولت برای اجرای برنامه‌ها بود.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا، فهرست پیشنهادی رییس جمهوری برای ۱۹ وزارتخانه دولت روز شنبه ۲۳ مرداد به صورت رسمی تقدیم مجلس شد و در جلسه نوبت صبح «محمدباقر قالیباف» رییس مجلس نامه آیت الله «ابراهیم رییسی» رییس جمهوری درباره معرفی وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم جهت بررسی صلاحیت و رای اعتماد در مجلس را اعلام وصول کرد. کمیسیون‌های مختلف مجلس یازدهم پس از اعلام وصول رسمی اسامی وزرای پیشنهادی رییس جمهوری، میزبان دولتمردان آینده است تا برنامه‌ها و راهبردهای آن‌ها را به منظور اداره وزارتخانه‌های پیشنهادی مورد بررسی قرار دهند.

مطابق ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس، از روز گذشته فرصت یک هفته ای کمیسیون‌های تخصصی جهت بررسی برنامه وزرای پیشنهادی آغاز شده و جلسات رای اعتماد از روز شنبه هفته آینده ( ۳۰ مرداد ) شروع می‌شود. «سیدنظام الدین موسوی» سخنگوی هیات رییسه مجلس هم با اشاره به برنامه آینده کمیسیون‌های مختلف برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی، گفت: «وزرای پیشنهادی با حضور در ۱۴ کمیسیون تخصصی و ۲ کمیسیون ویژه، برنامه‌های خود را ارائه و به بحث و تبادل نظر با نمایندگان خواهند پرداخت و بررسی برنامه ها و صلاحیت وزیران پیشنهادی به صورت دو یا سه شیفته برگزار خواهد شد. همچنین همه وزیران پیشنهادی کارنامه سوابق خود را در سامانه مجلس بارگذاری کرده‌اند.»

دیدگاه‌های نمایندگان درباره وزرای پیشنهادی

اظهارنظر درباره فهرست پیشنهادی وزرای دولت سیزدهم از همان روز چهارشنبه و همزمان با انتشار فهرست غیررسمی آغاز شد. میان دیدگاه‌های مختلف ابراز شده؛ با توجه به اینکه وزرای پیشنهادی باید از فیلتر نمایندگان مجلس بگذرند، دیدگاه آن‌ها اهمیت بیشتری دارد. بر اساس اظهارنظرهای اعضای قوه مقننه می توان به این جمع بندی رسید که اکثریت فهرست پیشنهادی رییس جمهوری مورد تایید نمایندگان قرار خواهد گرفت. قالیباف پس از اعلام وصول اسامی کابینه با بیان اینکه مبنای تصمیم گیری مجلس مبتنی بر توانایی، کارآمدی، پاسخگویی، برنامه، اسناد بالادستی و چابکی در تصمیم گیری است، گفت:‌ این صحبت من به این معنا نیست که مجلس به کل این فهرست رای دهد زیرا در این صورت نیاز نبود این فهرست در مجلس مطرح شود. اینکه قانون رای اعتماد و حرف آخر را به عهده مجلس گذاشته است، شکی نیست اما باید ما نیز انصاف داشته باشیم.»

بررسی صلاحیت و برنامه وزیران پیشنهادی رییس جمهوری از روز گذشته به طور جدی آغاز شد و نمایندگان در نشستهای کمیسیونها و فراکسیونها کار خود را شروع کردند. روز گذشته و پس از نشستهای نوبت صبح کمیسیونهای تخصصی تا حدودی ارزیابی های اولیه کمیسیونها از وزیران پیشنهادی مطرح شد. در همین راستا «محمودعباس زاده مشکینی» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برنامه‌های «احمد وحیدی» وزیر پیشنهادی کشور را منطقی و کارشناسی شده توصیف کرده است که به تقویت انسجام اجتماعی کمک خواهد کرد. عباس زاده همچنین از استقبال اعضای کمیسیون از برنامه های «حسین امیرعبداللهیان» گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت امور خارجه خبر داده است. «محمدرضا رضایی کوچی« رییس کمیسیون عمران مجلس هم گفته است: وزیران پیشنهادی کشور و راه و شهرسازی توانستند اعتماد اکثر قاطع کمیسیون عمران را به دست آوردند، اعضای کمیسیون از دو وزیر اعلام رضایت کردند و هر دو وزیر مور حمایت قرار خواهند گرفت.»

حجت الاسلام «مجید نصیرایی» سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس هم «عزت الله ضرغامی» گزینه پیشنهادی وزارت میراث‌ فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی را مدیری تحول‌آفرین دانسته و گفته است: «او برای حمایت از فعالان صنعت گردشگری و تولیدکنندگان صنایع‌دستی در مقابله با کرونا برنامه دارد.»

«محمد مهدی مفتح» سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم از انتظار نمایندگان برای تشکیل وزارتخانه فعال و پویای اقتصاد با حضور «احسان خاندوزی» گزینه پیشنهادی این وزارتخانه سخن گفت.

در کنار نمایندگان، چهره ها و فعالان سیاسی هم در اظهارات خود سیگنال های مثبتی درباره کابینه ارسال کردند. «حسن غفوری‌فرد» از سنتی‌های اصولگرا گفته است: «فکر می‌کنم یک کابینه کاری و جدی خواهد بود. به قول مهندسان، آچار به دست هستند. افرادی مانند آقای رستم قاسمی، آقای ضرغامی، آقای محرابیان و آقای سجادی در این سطوح کار کرده‌اند و فقط پشت میز نشین نبودند و اهل کار هستند. حداقل ۸، ۱۰ نفر از اینها چهره‌های شناخته‌شده سیاسی و کاری هستند و ترکیبی از چهره‌های شناخته‌شده و کاری هستند.»

چهره هایی مانند «احمد توکلی» هم در ارزیابی کابینه هم به نقاط قوت و هم ضعف آن اشاره کرده اند که می‌تواند در ادامه مسیر گزینه‌های پیشنهادی برای وزارت خانه‌ها راهنمای قابل توجهی باشد.

محورهای انتقادی به فهرست پیشنهادی رییس جمهوری

عدم حضور زنان در کابینه آینده محور برخی انتقادات به کابینه آینده بود و در همین زمینه «فاطمه محمدبیگی» نماینده قزوین در صفحه توییتر خود با اشاره به لیست وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم نوشت: «جای این گلایه هست که چرا از ظرفیت بانوان مدیر متخصص، جهادی و پرتلاش استفاده نشده است. در حالی که انتظار می‌رفت، برای برخی از وزارتخانه‌ها از بانوان استفاده شود، اما در لیست وزرای پیشنهادی نام هیچ بانویی به چشم نمی‌خورد.»

سابقه اجرایی برخی از وزرای پیشنهادی هم در اظهارات برخی از چهره های سیاسی مورد اشاره قرار گرفت به گونه ای که برخی از چهره های جبهه پایداری در نامه سرگشاده ای به رییس جمهوری مخالفت خود را با برخی از وزرای پیشنهادی ابراز کردند. برخی از چهره های اصلاح طلب هم درباره این محور انتقادی به کابینه یعنی سابقه اجرایی وزاری معرفی شده اظهارنظر کردند. «محمدرضا تابش» نماینده پیشین مجلس با اشاره به اینکه برخی وزرای پیشنهادی سابقه‌ کاری قابل قبولی دارند، افزود: بعضی از آن ها اما علیرغم دانش نسبتا خوب ازتجربه لازم برای تصدی مسئولیت وزارت برخوردار نیستند که در صورت کسب رای اعتماد از مجلس باید این خلاء را با گزینش افراد مجرب و کارآمد درتیم مدیریتی خود جبران کنند.»

حجت الاسلام «محمدتقی رهبر» از فعالان سیاسی اصولگرا هم ابراز امیدواری کرده که دولت در شان ملت و مطابق با انتظار ملت کار کند. وی همچنین تصریح کرده است: «مجلس امروز پشتیبان دولت است قوه قضاییه نیز همچنین و امیدواریم این سه قوه، هم صدا و هم آوا به خدمت ملت کمر ببندند در چنین شرایطی کارشکنی‌ها راه به جایی نمی‌برد.»

برخی تحلیگران سیاسی و رسانه‌ای هم عدم حضور سلایق سیاسی مختلف در کابینه را از نقاط ضعف آن می‌دانند و برخی حضور چشمگیر وزرای دولت‌های نهم و دهم را در کابینه دولت سیزدهم چندان قابل قبول ارزیابی نمی‌کنند. این دیدگاه که از سوی برخی شخصیت‌های اصلاح طلب ابراز می‌شود با این حال «محمود میرلوحی» از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب دراین زمینه با اشاره به اینکه احساس می‌کنم افراد تندرو در بین فهرست معرفی شده کمتر است؛ تصریح کرد: کمتر بودن تندروها خوب است؛ چون ما این دغدغه را داشتیم؛ ولی امیدواریم رفتار آن‌ها به گونه‌ای باشد که بتوانند همه ملت را ببینند، همان‌طور که آقای رییس‌جمهور می‌فرمایند من رییس‌جمهور همه ملت هستم و خیلی تاکید دارند که نمی‌خواهند فقط رییس جمهور اصولگرایان و آن بخش خاصی که به من رای دادند باشم، امیدوارم که چنین شود و ان‌شاءالله تلاش کنند که نرم و آرام و با گفت‌وگو با همه بخش‌ها و ارتباط با کارشناسان و دریافت نظرات بخش‌های مختلف پیش بروند.»

با این همه به نظر می رسد افکار عمومی و صاحب نظران سیاسی و اقتصادی در کشور بیش از آنکه نگران تفکر سیاسی وزرای پیشنهادی باشند؛ منتظر برنامه‌ها و اقدامات آن‌ها برای بهبود شرایط هستند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.