خواص و مضرات عسل چیست؟

خواص و مضرات عسل چیست؟ اطلاعات تغذیه ای موجود در عسل چیست؟ خواص عسل برای کودکان کدامند؟ و همه آنچه درباره عسل می خواهید بدانید.

به گزارش اینتیتر به نقل از وب ام دی، عسل غذایی است که توسط زنبورها برای تغذیه خودشان تولید می شود اما بسیاری از انسان ها نیز از خوردن این ماده غذایی لذت می برند. سالهاست که مردم عسل را مصرف می کنند و آن را به خاطر طعم شیرینش ارزشمند می دانند. تحقیقات نشان می دهد که عسل علاوه بر شیرینی لذت بخشش، خواص و فواید بسیاری برای سلامتی نیز دارد.

در خصوص فرآیند تولید عسل باید گفت که عسل خام از کندوی عسل به دست می آید. در این فرآیند برخی از تولیدکنندگان برای از بین بردن مواد خارجی عسل، این ماده را از طریق یک فیلتر درشت عبور می دهند، اما همچنان این ماده غذایی فرآوری نشده به حساب می آید. بیشتر عسل های فروخته شده در فروشگاه ها فرآیند گرمایش را طی می کنند تا باعث چسبندگی و فیلتر شدن آن شود.

 

دمای بالا، عسل را پاستوریزه می کند و سلولهای مخمری را که می تواند باعث تخمیر ناخواسته شود در آن از بین می برد.

خواص و مضرات عسل چیست؟

اطلاعات تغذیه ای موجود در عسل چیست؟

عسل در واقع قند است و کالری بالاتری از قند سفید معمولی دارد. از آنجایی که عسل شیرین تر است، اگر به عنوان جایگزین استفاده شود، ممکن است به مقدار کمتری از آن نیاز داشته باشید. همچنین عسل طعم و مزه ای خاص خود را دارد.

یک قاشق غذاخوری عسل دارای:

  • کالری: ۶۴
  • پروتئین: ۰ گرم
  • چربی: ۰ گرم
  • کربوهیدرات ها: ۱۷ گرم
  • فیبر: ۰ گرم
  • شکر: ۱۷ گرم است.

عسل حاوی ویتامین ها و مواد معدنی زیر نیز است:

  • آهن
  • روی
  • پتاسیم

عسل خام از نظر میزان فواید و مزایا نسبت به عسل فرآوری شده برتری ندارد. تحقیقات نشان داده است، فرآیند فرآوری کردن عسل تاثیر منفی بر روی ارزش غذایی این ماده ندارد.

 

خواص عسل چیست؟

اگرچه عسل منبع غنی از مواد مغذی نیست اما برخی افراد آن را به عنوان یک ماده غذایی سالم در نظر می گیرند. در اینجا به برخی از فواید عسل که مورد تایید تحقیقات علمی هستند، اشاره می کنیم:

اثرات ضدالتهابی عسل

عسل دارای آنتی اکسیدان است که می تواند بدن را از التهاب محافظت کند. التهاب می تواند به موارد مختلف بیماری از جمله سرطان، بیماری های قلبی و اختلالات خود ایمنی منجر شود. یک مطالعه نشان داد که آنتی اکسیدان های موجود در عسل، در پلاسمای خون نیز قابل تشخیص هستند، از این رو خوردن عسل می تواند فعالیت آنتی اکسیدانی بدن را افزایش دهد.

خواص و مضرات عسل چیست؟

خواص عسل برای کودکان

برخی از والدین ممکن است به جای استفاده از داروها برای درمان سرفه و سرماخوردگی کودکان به دنبال درمان های طبیعی باشند. مطالعات نشان داده است که دو قاشق چای خوری عسل، سرفه شبانه کودکان را برطرف می کند و به آنها اجازه خوابیدن می دهد. با این حال، پزشکان این روش را برای کودکان کمتر از یک سال توصیه نمی کنند.

مضرات عسل چیست؟

در مطلب “خواص و مضرات عسل چیست؟ ” در این باره باید گفت که عسل برای اکثر مردم یک غذای بی خطر است اما برای همه اینطور نیست. در اینجا به برخی از مضرات و خطرات احتمالی خوردن عسل اشاره می کنیم:

ایجاد بوتولیسم در نوزادان

هرگز نباید به نوزادان زیر ۱۲ ماه عسل داده شود. زیرا عسل حاوی ذرات گرد و غبار است که ممکن است عامل ایجاد بوتولیسم باشد. نوزادان در برابر بسیاری از میکروب ها مقاومت ندارند و می توانند بسیار سریع بیمار شوند. استفاده از عسل در پختن غذا برای کودکان باید ایمن باشد، زیرا گرما بیشتر باکتری ها را از بین می برد.

 

کدام افراد باید در مصرف عسل مراقب باشند؟

کسانی که مستعد به آلرژی هستند باید در مصرف عسل احتیاط کنند. اگرچه حساسیت به عسل نادر است اما بروز می کند. شاید این امر به دلیل گرده موجود زنبور عسل در عسل باشد. گرده زنبور عسل مخلوطی از گرده و آنزیم های گوارشی زنبورهای عسل است که این مساله می تواند یک واکنش آلرژیک جدی ایجاد کند.

خواص و مضرات عسل چیست؟

برخی از افراد می گویند که خوردن عسل محلی آلرژی فصلی آنها را بهبود می بخشد. آنها معتقدند که گرده موجود در عسل حساسیت آنها را نسبت به گرده در هوا حساس می کند. شواهد کافی برای اثبات این موضوع وجود ندارد. اعتماد به عسل به جای جستجوی درمان پزشکی برای آلرژی های تنفسی می تواند مضر باشد.

مترجم: آوا سپهر

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظر
  1. ناشناس می گوید

    چه مطلب خوب و کاملی بود، ممنون.
    لطفا از خواص عسل بیشتر مطلب بذارید

  2. محمد ایمانی می گوید

    این عسل عجب چیز عجیبیه واقعا هر کاری میکنه برای هر چیزی خوبه من حتی خونده بودم که قدیم در یونان از عسل برای جوش خوردن زخم ها استفاده می کنن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.