رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

دردسری بزرگ برای مالکان خودرو در پساتحریم

در شرایط فعلی طبیعی است که وابستگی به نرخ ارز برای هر کالایی می تواند دردسر آفرین باشد. در مورد خودرو نیز این مسئله صادق است و نه تنها قیمت خودروهای وارداتی و مونتاژی ظرف چند ماه اخیر افزایش یافته که در زمینه تامین قطعات یدکی نیز مشکلات فراوانی گریبان مشتریان را گرفته است.

به گزارش اینتیتر به نقل از خودروبانک ، به گفته رئیس صنف فروشندگان قطعات یدکی، افزایش قیمت بین ۴۰ تا ۱۵۰ درصد در مورد قطعات یدکی اتفاق افتاده و به دلیل بروز مشکلات گمرکی در زمینه ترخیص قطعات یدکی، کمبود قطعات یدکی نیز به شدت در بازار وجود دارد. این مشکل در خصوص خودروهای وارداتی قدیمی که حالا نیازمند تعمیر و نگهداری بیشتر هستند، بیش از نمونه های جدید نمود پیدا کرده است و حتی برخی کارگاه های زیر زمینی قطعه سازی نیز در کشور فعال شده اند تا در آشفته بازار این روزها، قطعات یدکی مورد نیاز برای خودروهای وارداتی را با استانداردهای خودشان بسازند.

طبیعتا ماحصل این کار، توزیع قطعات تقلبی و فاقد استاندارد در بازار است که می تواند خطرات مرگباری را برای مصرف کنندگان به همراه داشته باشد. این تمام ماجرا نیست، چرا که به دلیل افزایش قیمت بسیار شدید بهای قطعات نو، شاهد تمایل بیشتر مشتریان برای استفاده از قطعات استوک و دست دوم هستیم و البته برخی از وارد کنندگان (قاچاقچیان) نیز قطعات دست دوم را به اسم قطعه نو به مشتریان می فروشند.

این روند کما بیش در خصوص خودروهای مونتاژی نیز وجود دارد و در صورت ادامه یافتن روند فعلی در آینده تشدید نیز می شود. خودروهایی نظیر پژو ۲۰۰۸، پژو ۳۰۱، مدل های مونتاژ هیوندای (نظیر i10) و ….مستعد مواجه با کمبود قطعات هستند. همچنین برخی خودروهای دیگر نظیر رنو کولئوس و رنو تلیسمان نیز که چندان در کشورهای حاشیه خلیج فارس پر فروش نیستند، باید از طریق بازار ترکیه حمایت شوند و با توجه به پیچیدگی های تامین قطعات چنین خودروهایی محتمل است که با توجه به دو برابر شدن نرخ ارز، قیمت نهایی قطعات وارداتی به ایران بیش از دوبرابر گران شود. مسلما چنین شرایطی فشار مضاعفی را به مالکین خودروهای خارجی وارد می آورد و می تواند باعث رکود در بازار خرید و فروش این خودروها در بلند مدت شود.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.