رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

در ارتودنسی چه بخوریم؟ مراقبت های پس از ارتودنسی

یکی از روش هایی که افراد با استفاده از آن می توانند طرح لبخند زیبای خود را به دست آورند، ارتودنسی است.

به گزارش اینتیتر، با استفاده از این روش پس از گذشت مدتی، تمامی دندان های شما در سر جای خود قرار خواهند گرفت. اما نکته ای که وجود دارد این است که پس از انجام دادن ارتودنسی، شیوه های مراقبتی مختلفی وجود دارد که باید از آن ها استفاده کنید و درباره رژیم غذایی خود نیز دقت زیادی کنید.

تفاوتی ندارد که شما از ارتودنسی متحرک، نامرئی و یا ثابت استفاده کنید، باید حتما با مشورت متخصص ارتودنسی، با مراقبت های پس از این عمل درمانی و رژیم غذایی مناسب آشنا شوید. در صورتی که می خواهید با بهترین رژیم های غذایی و بایدها و نبایدهای این رژیم پس از ارتودنسی آشنا شوید، ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

ارتودنسی

معرفی لیست غذاهای نرم مناسب ارتودنسی

یکی از دغدغه های افرادی که نسبت به ارتودنسی دندان های خود اقدام می کنند، خوردن مواد غذایی است که مناسب دندان های شان باشد. در ابتدا باید اشاره کنیم که برای مراقبت از دندان های خود، نیازی نیست که از خوردن غذاهای مورد علاقه خود دست بکشید. با این حال باید در نظر داشته باشید که غذاهایی را میل کنید که به بریس های شما آسیب نزند.

بنابراین خوردن غذاهای نرم، به ویژه در اوایل زمانی که نسبت به ارتودنسی اقدام کرده اید، اهمیت زیادی دارد. در صورتی که این نکات را رعایت نکنید، تنها طول درمان خود را بیشتر می کنید. پیش از معرفی یک لیست از غذاهای مناسب ارتودنسی، نکاتی را مرور می کنیم که باید هر فردی برای انجام عمل ارتودنسی بداند. این نکات به شرح زیر هستند:

  • حتما عادت های آسیب زننده مانند جویدن ناخن، خودکار و … را کنار بگذارید
  • از خوردن مواد غذایی چسبناک پرهیز کنید
  • خوردن مواد غذایی که امکان دارد دارای هسته باشد، ممنوع است
  • برای خوردن مواد غذایی، حتما از چاقو برای خورد کردن آن ها استفاده کنید

معرفی برخی از خوشزه ترین غذاهایی که می توانید در طول درمان میل کنید

این که بتوانید با داشتن یک رژیم غذایی مناسب، هم از دندان های خود مراقبت کنید و هم به سلامت بدن خود رسیدگی کنید. با داشتن رژیم غذایی مناسب طول روند درمان شما کوتاه می شود. در ادامه این بخش یک لیست از خوشمزه ترین غذاهایی که می توانید در طول درمان خود میل کنید، آورده شده است:

۱. انواع غذاهای نرم مانند سوپ شیر
۲. نان ها و کیک های کوچک مانند مافین
۳. لبنیات های مختلف مانند ماست، بستنی و پودینگ
۴. برش های قابل خوردن از گوشت سفید و قرمز
۵. خوردن غلات مانند برنج
۶. انواع غذاهای دریایی و نرم مانند ماهی سالمون
۷. خوردن انواع سبزیجات
۸. انواع میوه های نرم مانند موز و پرتقال
۹. شیرینی هایی که چسبنده نیستند

ارتودنسی

در کنار خوردن این غذاهای خوشمزه به شیوه درست، می توانید حتی ماکارونی نیز میل کنید. بنابراین طول روند درمان ارتودنسی، می تواند بسیاری عالی طی شوید، زمانی که شما در رژیم غذایی خود دقت زیادی داشته باشید. در صورتی که نمی توانید غذاهای مورد علاقه خود را میل کنید، سعی داشته باشید تا غذاهای مختلفی را به عنوان جایگزین پیدا کنید. یا از متخصص ارتودنسی خود مشورت های لازم را بگیرید.

از خوردن چه غذاهایی پس از ارتودنسی پرهیز کنیم

خوردن برخی از غذاها در روند درمان ارتودنسی، می تواند معایب زیادی را برای شما به همراه داشته باشد. به عنوان مثال تاثیر نوشابه بر ارتودنسی و یا نوشیدنی های دارای رنگدانه دیگر، بسیار مخرب هستند و تا حد امکان از خوردن این نوشیدنی های دوری کنید. پس از بازگشت از کلینیک ارتودنسی، باید در نظر داشته باشید که رژیم غذایی در روز های اول محدود های بیشتری دارد.

همواره در نظر داشته باشید که رژیم غذایی در ارتودنسی می تواند زمان درمان شما را کوتاه تر کند. با توجه به همین مساله از خوردن مواد غذایی زیر دوری کنید:

  • خوردن پاپ کورن
  • خوردن آجیل و خشکبار در زمان ارتودنسی
  • خوردن آدامس پس از انجام ارتودنسی
  • خوردن و گاز زدن یخ پس از ارتودنسی
  • خوردن پیتزا و ساندویچ های سفت
  • خوردن چیپس و پفک
  • خوردن کلوچه و شیرین های چسبنده

مراقبت های لازم پس از ارتودنسی را بدانید

همانطور که پیش از این نیز گفته شد، رعایت برخی از مراقبت های بهداشتی برای ارتودنسی اهمیت زیادی دارد. به عنوان مثال یکی از نکاتی که باید پس از انجام این عمل درمانی رعایت کنید این است که باید بهداشت دهان خود را رعایت کنید. اگر به بریس های خود دقت کنید، متوجه یک فضای خالی میان دندان و فلز بریس می شوید.

ناحیه گفته شده شاید در نظر بسیار کوچک باشد، اما نباید از مواد غذایی پر شود. زیرا در این صورت ممکن است باعث خرابی و پوسیدگی دندان های شما شود. حتما نحوه پاکیزه نگه داشتن ناحیه خالی میان دندان و بریس را از دکتر متخصص سوال کنید. یکی از نکاتی که باید رعایت کنید این است که شستشوی دندان های خود را از یک طرف شروع کنید.

ارتودنسی

پیش از این که دندان بعدی را پاک کنید، حتما دندان های پیشین را خوب شستشو دهید. یکی از نکاتی که باید در نظر داشته باشید این است که شستشوی دندان های عقب را با دقت بیشتری انجام دهید. یکی دیگر از مراقبت هایی که باید انجام دهید، ویزیت ماهانه و مرتب متخصص است. در این ویزیت ها امور مختلف و مهم زیادی انجام می شود که در روند ارتودنسی شما تاثیر زیادی دارد. به عنوان مثال در جلسات ویزیت تنظیم بریس، نظارت و تغییر قوس سیم بریس انجام می شود تا روند درمانی شما به شکل بهتری پیش برود.

داشتن لبخندی زیبا با رعایت نکات بهداشتی و رژیم غذایی مناسب

بسیاری از افراد گمان می کنند که با پرداخت هزینه ارتودنسی، و انجام درمان ارتودنسی سرامیکی یا … تنها باید منتظر این باشند که با گذشت زمان دندان های آن ها مرتب شود. در صورتی که پس از انجام شدن این عمل، شما باید نکات بسیاری را رعایت کنید و همچنین یک رژیم غذایی مناسب داشته باشید تا از بریس فلزی خود مراقبت کنید.

ارتودنسی در کودکان و رعایت این نکات توسط کودکان شاید کمی سخت باشد که حتما باید توسط افراد بزرگ تر رسیدگی شود. در نظر داشته باشید که نکاتی که باید رعایت کنید با توجه به شرایط شما متفاوت می‌باشد، به عنوان مثال در صورت استفاده از مینی اسکرو، باید مراقبت بیشتر از دندان های خود داشته باشید.

نتیجه گیری

در این صفحه و مدت زمانی که کنار یکدیگر بودین سعی کردیم با ارتودنسی کمی آشنا شویم و مراقبت های غذایی پس از انجام آن را نیز بررسی کنیم. همچنین یک لیست از غذاهایی که باید بخورید و یک لیست از غذاهایی که نباید بخورید را برایتان قرار دادیم، امید واریم مفید واقع شده باشد.

لازم به ذکر است که برای دریافت مشاوره رایگان و معاینه های اولیه میتوانید از وبسایت دکتر داودیان دیدن فرمایید و رزرو وقت کنید و سپس با مراجعه به کلینیک ایشان تحت معالجه قرار بگیرید. برای آشنایی بیشتر در رابطه با دکتر داودیان بهترین متخصص ارتودنسی تهران میتوانید از صفحه مختص به ارتودنسی به آدرس www.dr-davoudian.com دیدن فرمایید و اطلاعات بیشتری کسب کنید.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.