رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

در سال انتخابات تورم چه تغییری می‌کند؟

بررسی نرخ تورم در چهار دوره انتخابات قبلی نشان می‌دهد که در دو دوره وضعیت این شاخص بهبود پیدا کرده، در یک دوره ثابت بوده و در یک دوره رشد دو پله‌ای را تجربه کرده است.

به گزارش اینتیتر به نقل از تجارت نیوز، بررسی نرخ تورم در چهار سال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نشان می‌دهد که وضعیت این شاخص کلان در سال‌هایی که انتخابات برگزار شده بدتر نشده است.

در سال‌های ۸۴، ۸۸، ۹۲ و ۹۶ که انتخابات برگزار شده، در دو سال آن نرخ تورم کاهشی، در یک سال بدون تغییر و در یک سال رشد دو پله‌ای داشته است. در واقع می‌توان اینطور استنباط کرد که در سال‌های برگزاری انتخابات روند قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها رشد شارپی نداشته است.

سال ۸۴

براساس آمارهای بانک مرکزی، در فروردین سال ۸۴ نرخ تورم ۱۵٫۵ گزارش شده اما این شاخص اقتصادی در طول سال روند کاهشی را در پیش گرفته و در پایان اسفند همان سال به رقم ۱۰٫۴ رسیده است.

سال ۸۸

در این سال انتخاباتی نیز همانند سال ۸۴ روند نرخ تورم کاهشی بوده اما این بار با شدت بیشتری پایین آمده است.

در فروردین ماه سال ۸۸ نرخ تورم سالانه ۲۴٫۵ درصد گزارش شده اما با کاهش ۱۴ پله‌ای در طول سال، نرخ ۱۰٫۸ درصدی را به ثبت رساند.

سال ۹۲

در چهار دوره قبلی که انتخابات ریاست جمهوری در آن برگزار شده تنها در سال ۹۲ تورم افزایش یافت.

تورم در فروردین ۳۲٫۳ درصدی بود و با سوار شدن بر ریل افزایشی تا آبان به مرز ۴۰ درصد هم رسید اما در چهار ماه پایانی این شاخص تغییر مسیر داد و کاهش یافت. در نهایت نرخ تورم ۳۴٫۷ درصدی در اسفند به ثبت رسید.

سال ۹۶

یکی از سال‌های پرثبات نرخ تورم در سال ۹۶ رخ داد. این شاخص در تمام ماه‌های این سال بین نرخ ۱۰ و ۹ درصدی نوسان کرد.

فروردین تورم ۹٫۵ درصد و در اسفند ۹٫۶ درصدی ثبت شده است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.