رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

دلار تک‌نرخی به “پارچه” نرسید

در حالی که دولت از تأمین دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردکنندگان خبر داده است، رئیس اتحادیه بنکداران و طاقه‌فروشان پارچه گفت: تا به امروز واردکنندگان دلار ۴۲۰۰ تومانی دریافت نکرده‌اند و برای واردات، دلار را با قیمت۵۴۰۰ تا ۵۵۰۰ تومان تأمین می‌کنند.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، در سال‌های اخیر بازار پوشاک کشور با واردات محصولات مختلف به ویژه محصولات چینی و ترکی دستخوش تغییراتی شده که مهمترین آن‌ها ورشکستگی تولیدکنندگان پوشاک در ایران بوده است و برخی از تولیدکنندگان داخلی برای آنکه بقای خود را حفظ کنند از برندسازی در این زمینه دست کشیدند و محصولات ایرانی خود را با مارک‌های خارجی که در بازار تهران به صورت کیلویی فروخته می‌شود، راهی بازار کردند.

این اتفاق در بلند مدت کار را به جایی رساند که برای تأمین نیاز بازار داخلی در زمینه فروش پوشاک آماده و دوخت محصول در بازار ایران، ارز حرف اول را بزند و با کوچکترین نوسان ارزی بازار پوشاک بیشترین التهابات را به خود بگیرد و در نوسانات اخیر ارزی که منجر به تصمیم دولت مبنی بر تک نرخی کردن ارز شد، اصناف از احتکار پوشاک و عدم عرضه محصولات به شهرستان‌ها خبر دادند.

واردات بیش از حد پارچه و پوشاک

در این رابطه امیر قدیمی نژاد- رئیس اتحادیه بنکداران و طاقه فروشان پارچه – به ایسنا گفت: در حال حاضر صنعت نساجی در شرایط بدی قرار دارد و این موضوع به دلیل واردات بیش از حد محصولات دوخته شده و پارچه به کشور است.

او افزود: با وجود آنکه نساجی کشور در شرایط فعلی پتانسیل و توان تأمین نیاز بازار داخلی را دارد ۵۰ درصد نیاز بازار پارچه کشور از طریق واردات تأمین می‌شود.

با نسیه‌فروشی سر پا مانده‌ایم

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر واردات محصولات دوخته شده به کشور از قیمت کمتری نسبت به محصولات داخلی بهره می‌برد و این موضوع عاملی شده تا بازار برای رفع نیاز خود به واردات روی بیاورد و این در شرایطی است که بازار پارچه داخلی با نسیه‌فروشی سرپاست.

قدیمی نژاد خاطرنشان کرد: در یک ماه اخیر قیمت پارچه وارداتی و داخلی با رشد ۱۰ تا ۲۰ درصدی مواجه شده و دلار تک نرخی ۴۲۰۰ تومانی فعلا تاثیری بر این بازار نداشته است، زیرا تا به این لحظه کسی نتوانسته از این ارز استفاده کند.

احتکار پارچه نداریم

او نرخ متوسط دلار برای واردات مواد اولیه را ۵۴۰۰ تا ۵۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: در این بازار امکان احتکار وجود ندارد، زیرا پارچه بنابر مد، رنگ و فصل مورد استفاده به کشور وارد می‌شود و اگر فردی پارچه را احتکار کند دچار ضرر و زیان می‌شود.

رئیس اتحادیه بنکداران و طاقه فروشان پارچه در انتها گفت: حجم بسیار اندکی از پارچه‌های تولید داخل به بازارهای عراق صادر می‌شود.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.