رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

دولت در مذاکرات شتاب‌زده عمل نمی‌کند

معاون پارلمانی رییس جمهور گفت: ۳۶ نماینده درباره انتصاب فامیلی تذکر داده اند. ما از آنها خواستیم مصادیق این انتصاب ها را به ما اعلام کنند ولی آنها گفتند نگاه ما این است که این چنین انتصاب هایی انجام نشود یا گفتند ما از رسانه ها شنیدیم که تقاضای ما بررسی دقیق از سوی نمایندگان است.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، سیدمحمد حسینی در نشست خبری امروز (دوشنبه – ۱۵ آذر) خود با بیان اینکه ما بر تعامل مجلس و دولت تاکید داریم، اظهار کرد: باید از حاشیه و مسایل تنش زا در رابطه بین دو قوا پرهیز کنیم تا دود برخی اختلافات به چشم مردم نرود.

وی ادامه داد: در رای اعتماد به وزرای پیشنهادی تعامل خوبی بین دولت و مجلس شکل گرفت؛ فقط وزیر آموزش و پرورش رای نیاورد که همیشه انتخاب وزیر برای این وزارتخانه با چالش و حساسیت همراه بوده است.

در ۱۰۰ روز گذشته، رییس جمهور ۵ بار در مجلس حضور یافتند

معاون پارلمانی رییس جمهور با بیان اینکه دنبال قیاس با دولت قبل در تعامل با مجلس نیستیم، افزود: برخی نمایندگان که با رییس جمهور جلسه دارند اعلام می کنند حتی یکبار موفق نشدیم با رییس جمهور قبلی جلسه داشته باشیم. هر دو هفته چندین مجمع استانی برگزار شده است‌. تاکنون رییس جمهور با ۹ مجمع استانی جلسه داشته اند و همه نمایندگان این مجامع نظرات خود را اعلام کرده اند. در این صد روز رییس جمهور پنج بار در مجلس حضور یافتند.

مصوبات مجلس بدون وقفه ابلاغ می شود

حسینی خاطرنشان کرد: مصوبات مجلس بدون وقفه ابلاغ می شود و یک مورد هم نبوده که به تاخیر بیفتد. جلسات سران سه قوه هم منظم برگزار می شود. برنامه ریزی انجام شده، معاون اول با کمیسیون های مجلس دیدار خواهد داشت که جلسه اول با کمیسیون اقتصادی برگزار شده است.

لایحه بودجه در دولت نهایی شده است

وی گفت: لایحه بودجه در دولت نهایی شده است. قرار شد تعامل و هماهنگی بیشتری با کمیسیون برنامه و بودجه شود و یکشنبه آینده لایحه با حضور رییس جمهور تقدیم مجلس شود.

وی تاکید کرد: این دولت، دولت پاسخگوست و به ابهامات و سئوالات پاسخ می دهد.

حسینی افزود: ۱۴۰ لایحه از دولت قبل باقی مانده بود که دولت جدید باید بر اساس آیین نامه دولت و مجلس درباره آنها اظهارنظر کند که بررسی ۹۴ لایحه در دولت ادامه می یابد، درباره ‌۱۵ لایحه تقاضای استرداد شده است و سایر موارد هنوز در مرحله رسیدگی است.

نمایندگان قانع شوند که به جای طرح، لایحه تهیه شود

معاون پارلمانی رییس جمهور با بیان اینکه ۵۵۷ طرح از سوی نمایندگان مطرح شده است، گفت: نگاه رییس جمهور این است که طور کلی، لایحه تهیه شود؛ زیرا در تهیه لایحه کار کارشناسی دقیق تری انجام می شود و مسائلی مثل بار مالی آن دقیق تر بررسی خواهد شد. باید نمایندگان قانع شوند که به جای طرح، لایحه تهیه شود.

نمایندگان واقع بین باشند

وی اظهار کرد: از نمایندگان توقع داریم محدودیت های دولت را در نظر داشته باشند. برخی نمایندگان توقع ۲۰ پروژه بزرگ دارند که اجرای همه آنها در توان دولت نیست. انتظار داریم نمایندگان واقع بین باشند.

حسینی بیان کرد: ۲۵۵ مورد سوال از دولت انجام شده است و به ۴/۵ برابر قبل رسیده است که این حق نمایندگان است، ولی اگر وزرا دائم قرار باشد به سوالات پاسخ دهند به کار خود نمی رسند. ۱۰۰ سوال را فقط سه نماینده مطرح کرده اند. بیشترین سوال از وزارت نیرو شده است. وزیر جدید که نقشی در مسایل کم آبی نداشته است، ولی ۳۹ سوال از او طرح شده است‌. برنامه ریزی برای حل بحران آب انجام شده است و دولت توان خود را برای حل بحران به کار برده است. عهد دولت ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال است نمایندگان صبر کنند اگر کم کاری شد، سوال کنند ولی تازه کار شروع شده است.

۳۶ نماینده درباره انتصاب فامیلی تذکر داده اند،‌ اما …

حسینی با اشاره به اینکه رییس جمهور و معاونان رییس جمهور در دسترس نمایندگان هستند، گفت: نمایندگان بجای تذکر از ما توضیح بخواهند. ‌۳۶ نماینده درباره انتصاب فامیلی تذکر داده اند. ما از آنها خواستیم مصادیق این انتصاب ها را به ما اعلام کنند ولی آنها گفتند نگاه ما این است که این چنین انتصاب هایی انجام نشود یا گفتند ما از رسانه ها شنیدیم که تقاضای ما بررسی دقیق از سوی نمایندگان است. اگر ما در پاسخ به نمایندگان کوتاهی کردیم، نمایندگان تذکر و سوال خود را از تریبون اعلام کنند. نمایندگان توقع کار از دولت دارند و توقع ما هم این است که دولت تضعیف نشود.

باید سازوکاری برای پاسخ دولت در مجلس در نظر گرفته شود

معاون رییس جمهور با بیان اینکه پاسخ ما به سوالات و تذکرات رسانه ای نمی شود، گفت: ما بلافاصله به سوالات پاسخ مکتوب می دهیم ولی سازوکاری برای رسانه ای کردن پاسخ به تذکرات و سوالات وجود ندارد. باید سازوکاری برای پاسخ دولت در مجلس در نظر گرفته شود. گاهی سوالات و تذکرات خیلی محترمانه بوده و حاوی توهین نیست اما تلقی کم کاری دولت در حوزه ای می شود ولی پاسخ دولت رسانه ای نمی شود.

وی در پاسخ به این پرسش که نظر دولت درباره طرح صیانت از فضای مجازی چیست، اظهار کرد: طرح صیانت از دوره دولت قبل مطرح بود که وزیر ارتباطات به عنوان نماینده دولت در جلسات مجلس حاضر می شد؛ فعلا طرح به مرکز پژوهش ها برگشت.

در بودجه حقوق کارکنان پلکانی افزایش می یابد

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با بیان اینکه طرح های معیشتی از سوی دولت برای کارگران تهیه شده است، گفت: تاکید رهبری این است که هر طرح و لایحه پیوست عدالتی داشته باشد. رویکرد دولت کاهش فاصله طبقاتی است. در بودجه حقوق کارکنان پلکانی افزایش می یابد. در دولت برای کاهش فاصله طبقاتی کار می شود و رییس جمهور تاکید دارند توجه بیشتری به اقشاری که درآمد کمتری دارند، شود. پروژه ساخت مسکن می تواند به اشتغال و بهبود وضع معیشتی اقشار کم درآمد کمک کند. طرح جلوگیری از تعطیلی کارخانه ها دنبال می شود تا کارگران بیکار نشوند. طرح پرداخت وام برای اشتغال زایی دنبال می شود.

رییس مجلس برای ایجاد تعامل دو قوه وقت می گذارند

حسینی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره نقش رییس مجلس در ایجاد تعامل دولت و مجلس، گفت: رییس مجلس نقش سازنده ای در تعامل دولت و مجلس داشته اند. در رای اعتماد و لوایح مطرح شده رییس مجلس کمک کرده اند. در لایحه رتبه بندی معلمان اختلافاتی وجود داشت که رییس مجلس نقش آفرینی کردند تا لایحه پیش برود یا در رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نقش موثری داشتند. رییس مجلس برای ایجاد تعامل دو قوه وقت می گذارند.

دوره طلایی برای ایجاد تغییرات است

وی تاکید کرد: رویکرد هیات رییسه و نواب رییس مجلس هم پرهیز از حاشیه و ایجاد تعامل دولت و مجلس است. الان دوره طلایی برای انجام اصلاحات و ایجاد تغییرات است. تاکید رهبری بر تغییر ساختار بودجه است امسال و این دوره، دوره مناسبی برای کارهای جدی در بودجه است.

رویکرد دولت این است که بودجه با کسری بسته نشود

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که ارزیابی شما از نحوه مواجهه مجلس با لایحه بودجه چیست، گفت: بودجه یک لایحه است که دولت آن را تهیه کرده و مجلس بررسی می کند. ممکن است در بودجه تغییراتی ایجاد شود، ولی این تغییرات نباید اساسی باشد. برای تهیه بودجه میان دولت و مجلس تعامل شکل گرفت. سازمان برنامه و بودجه برای هماهنگی بیشتر در خصوص لایحه بودجه با نمایندگان جلسه داشته است. رویکرد دولت این است که بودجه با کسری بسته نشود؛ زیرا این مسئله موجب افزایش تورم می شود. توقع ما هم این است که سقف بودجه را نمایندگان جابه جا نکنند و مطالبات نمایندگان با توجه به ظرفیت های دولت و کشور در نظر گرفته شود تا هزینه ها بیشتر از درآمد نباشد.

توقع ما این است که نمایندگان بخشی نگری نکنند

وی با بیان اینکه تعامل خوبی بین دولت و مجلس برای بررسی بودجه شکل می گیرد و مشکلی هم بوجود نمی آید، افزود: به هر حال هر چه مجلس تصویب کند، دولت آن را اجرا خواهد کرد. با این حال توقع ما این است که نمایندگان بخشی نگری نکنند. توجه به مسائل استانی مهم است اما نباید طرح هایی مطرح شود که اجرای آن در توان دولت نباشد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور در پاسخ به این پرسش که چرا تعداد سوالات نمایندگان از دولت سیزدهم نسبت به دولت دوازدهم در یک دوره زمانی مشابه چهار و نیم برابر شده است، خاطرنشان کرد: شاید نمایندگان در آن مقطع امیدی به حل مشکلات و دیدار با رئیس جمهور و مطرح کردن مسائل خود نداشتند، اما در این دوره از دولت توقع زیادی دارند. ۲۲۰ نماینده هم از رئیس جمهور حمایت کردند بنابراین مطالبات بیشتری دارند اما با این حال نمایندگان محدودیت های دولت را هم در نظر بگیرند و در طرح مسائل خود بخشی نگری نکنند.

توافق زمان‌بر است و دولت شتاب‌زده عمل نمی کند

حسینی در ادامه در پاسخ به پرسشی در خصوص روند مذاکرات هسته ای بیان کرد: تیم مذاکره کننده با ایده های خاص و تیم جامع وارد مذاکرات شده اند و برخلاف دوره های قبل تیم کاملی دارند که حتی از نظرات معاونت حقوقی هم استفاده می کنند. آن ها متون پیشنهادی خود را آماده کرده اند و حالت انفعال ندارند. به هر حال آمریکا برای بازگشت به برجام باید تحریم ها را بردارد. تیم مذاکره کننده ما با اختیار کامل در مذاکرات حضور یافته است و از منافع کشور دفاع می کند. در دوره گذشته هم هشت سال مذاکره شد و این گونه نبود که در دور اول مذاکرات به نتیجه برسد. توافق زمان بر است و دولت شتابزده عمل نمی کند. در گذشته می گفتند هر توافقی بهتر از عدم توافق است همین موجب برخی خطاها در توافق شد اما این بار کار دقیق تر در حال انجام است.

رئیس جمهور تهران را در پاستور و کشور را در تهران نمی بیند

وی در پاسخ به برخی انتقادها از رئیس جمهور در رسانه ها گفت: رئیس جمهور تهران را در پاستور و کشور را در تهران نمی بیند. رئیس جمهور و اعضای دولت پیگیر حل مشکلات هستند و دیدیم که رئیس جمهور و معاون اول به مناطق زلزله زده کشور رفتند. رئیس جمهور در مقابل مجلس با خانواده بیماران دیدار کرد و پیگیر حل مشکلات آنان شد. الان که برای حل مشکلات امیدواری به وجود آمده است برخی که خودشان در ایجاد این مشکلات سهم دارند، مدعی و طلبکار شده و سعی می کنند انتظارات را بالا ببرند تا بگویند کاری نشده است. در گذشته واردات واکسن را به FATF منوط کرده بودند اما رئیس جمهور وقت گذاشت، خودش تماس گرفت و هماهنگی ایجاد کرد و موانع برداشته شد. اقدامات دیگری مثل مسئله کم آبی، حمله سایبری یا قطعی برق هم مدیریت شد اما برخی چشمان خود را به روی موفقیت ها بسته اند. ما توقع داریم که رسانه ها موفقیت های دولت را هم ببینند. دولت هم انتقادهای معقول را می شنود.

حسینی در پایان درباره محورهای اصلی بودجه ۱۴۰۱ گفت: رشد اقتصادی، جذب سرمایه گذاری، کسب درآمد توسط دستگاه ها و استان ها، کنترل تورم و نقدینگی، ایجاد اشتغال، هدایت نقدینگی به سمت تولید، عدالت محوری، کاهش فاصله طبقاتی، آمایش سرزمینی، افزایش اختیارات استانداران و نظارت پذیری از ویژگی های بودجه است. در این بودجه ردیف ها کاهش یافته اند و بودجه قابل فهم و ساده شده است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.