رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

دولت پنهان آمریکا می‌تواند مانع نامزدی ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ شود؟

یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: دولت پنهان در آمریکا تجربه حکومت داری ترامپ را دارد و اینکه چقدر می تواند خودش و هوادارنش خطرناک باشند، از این رو قبل از اینکه وارد رقابت درون حزبی شوند، سعی دارند با یک پرونده امنیتی مانع نامزدی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده شوند.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، امیرعلی ابوالفتح با اشاره به بازرسی وزارت دادگستری آمریکا از خانه ترامپ و کشف اسناد محرمانه و غیره و تاثیر آن بر فضای سیاسی انتخاباتی آمریکا اظهار کرد: تا به حال در تاریخ آمریکا چنین رویدادی سابقه نداشته است که یکی از رییسان جمهور سابق این کشور در مظان اتهام آن هم جاسوسی قرار گیرد و چنین رفتار و رویکردی درباره‌اش اجرا شود. حتی نیکسون که به خاطر موضوع واترگیت استفعا داد، بعدا از سوی جان فورد با عفو ریاست جمهموری رو به رو شد بنابراین اولین بار است چینن رفتاری را در تاریخ آمریکا شاهد هستیم.

وی افزود: ظاهر امر نشان می‌دهد مقامات قضایی و امنیتی آمریکا از جمله اف بی آی و وزارت دادگستری تاکید دارند که این مساله انتخاباتی و سیاسی نیست و مدارکی که مورد بحث است، فوق فوق محرمانه هستند که ناپدید شده و ردش را گرفته‌اند و دیدند در محل و خانه‌های ترامپ است، اما کمتر کسی باور می‌کند که این مساله سیاسی نباشد.

این کارشناس مسایل آمریکا تصریح کرد: ترامپ از اول که در ۲۰۱۶ وارد کارزار انتخاباتی شد با حاشیه و جنجال وارد شد و پرونده های زیادی علیه اش شکل گرفت و درگیری جدی با سران جامعه اطلاعاتی آمریکا داشت تا انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ که غائله ششم ژانویه اتفاق افتاد و حمله به رکن دموکراسی در آمریکا اتفاق افتاد. معتقدم اگر ترامپ اصرار نمی‌کرد برای نامزی ۲۰۲۴ و به زندگی غیرسیاسی و تجارت خود ادامه می داد و تلاش نمی‌کرد رهبری یک جنبش اعتراضی را بر عهده برگیرد، با این اتهامات رو به رو نمی‌شد اما او معتقد است سیستمی ناعادلانه پیروزی‌ را از دستش در انتخابات ۲۰۲۰ درآورده است و این مسایل اخیر پرونده سازی‌ است. اینکه این جریان علیه ترامپ می تواند کاری کند یا نه نمی‌دانم باید منتظر بود و دید.

ابوالفتح در پاسخ به این پرسش که این جریان علیه ترامپ از سوی دموکرات‌ها پیگیری می‌شود یا جریانی فراتر از آنها در آمریکا دنبال مهار ترامپ است؟ اظهار کرد: بحث دموکرات و جمهوری‌خواه نیست، دعوای بین دولت پنهان یا هیات حاکمه ایالات متحده با سیاست مدار ساختار شکن است که این سیاستمدار با حمله به ساختارها خودش را ناجی مردم خشمگین و سرخورده از نظام آمریکا معرفی کرد و در ۲۰۱۶ پیروز این میدان هم شد اما پیروزی وی به نوعی حمله به سیاست‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بود و آمریکای ساختارمند و منظم شده را به چالش کشید. هر چند نتوانست در برخی از حوزه‌ها موفق شود اما به نظر می‌رسد آن دولت پنهان نمی‌خواهد تکرار ۲۰۱۶ را شاهد باشد.

وی ادامه داد: الان این دولت پنهان تجربه حکومت داری ترامپ را دارند و اینکه چقدر می تواند خودش و هوادارنش خطرناک باشند، از این رو قبل از اینکه به رقابت درون حزبی وارد شوند، سعی دارند با یک پرونده امنیتی امکان نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده را از او بگیرند، البته اگر بتوانند او را مهار کنند موفقیت بزرگی است اما اگر نتوانند، پیروزی ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ بسیار محتمل خواهد بود؛ ترامپ یا پشت میز ریاست جمهوری می‌نشیند یا پشت میله‌های زندان می‌رود.

این کارشناس مسایل بین‌الملل با اشاره به سوابق تاریخی آمریکا تصریح کرد: اگر دولت پنهان نتواند به سمت حذف سیاسی و حیثیتی ترامپ برود به حذف فیزیکی او حتما فکر می‌کند، این رویکرد در تاریخ امریکا هم بوده است، جان اف کندی کشته شد، قاتل او هم کشته شد و قاتل قاتل او هم کشته شد. هفتاد سال است که اسناد این مساله منتشر نشده است بعید است تا سی سال آینده هم منتشر شود. کسی نمی‌داند ترور کندی کار چه کسی بوده است و اگر برای کندی اتفاق افتاده، دلیل نمی شود که برای ترامپ اتفاق نیفتد.

ابوالفتح درباره دست داشتن دولت بایدن در این پیگیرد و بازرسی خاطرنشان کرد: الان کسی دارد رییس جمهور سابق آمریکا را در مظان اتهام قرار می‌دهد که رقیب رییس جمهور فعلی در ۲۰۲۰ بوده است و احتمالا اگر مسیر عادی طی شود در ۲۰۲۴ هم رقیب او خواهد بود و همه تحقیقات توسط وزیر دولت بایدن دارد اتفاق می‌افتد. وزیر دادگستری در مصاحبه‌ای گفت شخصا دستور تفتیش خانه ترامپ را داده است. برخی می‌گویند این مساله یک تبانی از سوی دولت است و حذف مخالفان سیاسی در دستور کارش است و خیلی از جمهوری خواهان هم این را باور دارند اما دموکرات‌ها امیدوارند اسناد کشف شده از خانه ترامپ اینقدر معتبر باشد که این شائبه را رد کند هر چند بعید است هواداران ترامپ حتی اگر کشف اسناد محرمانه در خانه ترامپ تایید شود آن را باور کنند.

وی درباره تاثیر این مناقشه تازه در فضای سیاسی آمریکا بر موضوع برجام و مذاکرات گفت: اگر جمهوری خواهان در آینده روی کار بیایند که شرایط برجام از این هم که هست بدتر می‌شود، این امری مشخص و روشن است اما آنچه فعلا شاهدش هستیم دعوای داخلی خودشان است. دولت دموکرات بایدن هم که فعلا برای برجام کاری نکرده است، دو سال از دولت بایدن می‌گذرد و هنوز به برجام بازنگشته‌ است. اگر دموکرات‌ها از ابتدا رویکرد سازنده داشتند می‌شد احساس خطر کرد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.