رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

راهکاری برای اشتیاق کودک به غذا

علی محتشمی متخصص اطفال؛ اظهار کرد: کودکان در یک الی ۲ سالگی استقلال خود را نشان می‌دهند و می‌خواهند خودشان غذا بخورند؛ دوست دارند ریخت و پاش کنند و از انگشتان خود برای برداشتن غذا استفاده کنند، این رفتار بخشی از مرحله تکاملی آنان است.

به گزارش اینتیتر به نقل از باشگاه خبرنگاران، این متخصص اطفال بیان کرد: عبور کودک از سن یک سالگی و تغییر غذا از “شیر مادر+ غذای کمکی” به “غذای خانواده+ شیر مادر” مرحله مهمی از زندگی کودک است، چون هنوز معده کودک گنجایش کمی برای تامین کالری مورد نیازش دارد و باید وعده‌های غذایی متعدد داشته باشد و از میان وعده‌های سالم و مغذی استفاده کند.

محتشمی ادامه داد: برای ترغیب کودک به غذا خوردن باید غذای او را متنوع، خوشرنگ، خوشبو و با قوام و غلظت مناسب و به صورتی اشتها آور تهیه کرد و زمان خوردن را برای او دلپذیر و لذت بخش کرد؛ فراموش نکنید که به کودک نباید به زور غذا داد.

وی افزود: گاهی جدایی از مادر، بیماری و شرایط خاص روحی کودک، شب نخوابیدن، عدم استفاده از آفتاب و هوای سالم و پاک، نداشتن فعالیت زیاد، گوشه گیری کودک و گاهی اوقات وسواس بیش از اندازه مادر در مورد اینکه موقع غذا خوردن باید همه چیز تمیز بماند و لباس کودک کثیف نشود و امثال آن ممکن است بر علاقه و اشتهای کودک به غذا یا امتناع از غذا خوردن تاثیر گذار باشد.

این متخصص اطفال گفت: کودکان نمی‌توانند بیش از ۵ تا ۱۰ دقیقه پشت سر هم برای غذا خوردن وقت صرف کنند و اگر بتوانند سفره را ترک می‌کنند و بعد دو مرتبه برمی‌گردند؛ کودک باید غذا را سر میز یا سر سفره خانواده، در محیطی تمیز، آرام، دوستانه، راحت، مطمئن و خوشایند صرف کند تا ضمن اینکه از غذا خوردن همراه دیگران لذت می‌برد طرز غذاخوردن و نحوه استفاده از قاشق، چنگال و لیوان را نیز بیاموزد.

محتشمی ادامه داد: غذای کودک باید به شکلی باشد که خوردنش برای کودک آسان باشد مثلا گوشت چرخ کرده را بهتر از گوشت تکه‌ای می‌پذیرد یا قطعات کوچک سیب زمینی و یا هویج پخته شده یا لقمه‌های کوچک غذا را با میل و رغبت می‌خورد.

وی تشریح کرد: در ابتدا کودک یک تا ۲ ساله ممکن است برای گرفتن یا برداشتن غذا از انگشتانش استفاده کند، ولی به تدریج می‌تواند در گرفتن قاشق، چنگال و لیوان مهارت پیدا کند؛ ظرف غذا باید کوچک و کمی گود باشد تا غذا از آن بیرون نریزد، قاشق و چنگال و لیوان هم باید کوچک، سبک و طوری باشد که کودک به راحتی آن را بردارد و نگه دارد.

این متخصص تغذیه یادآوری کرد: کودک را به ویژه در شروع غذا که گرسنه است، باید تشویق کرد تا علیرغم ریخت و پاشی که می‌کند خودش غذا بخورد، این کار را یاد بگیرد و مهارت و اعتماد به نفس پیدا کند، سپس وقتی خودش از غذا خوردن خسته شد و یا در ضمن آنکه خودش غذا می‌خورد به او در این امر کمک کرد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.